مهر نوشت: رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی، از بروز خشکسالی شدید در ۱۰ استان طی ۷ سال گذشته و ۱۷ استان طی ۳ ماه گذشته خبر داد.

شاهرخ فاتح افزود: بر اساس شاخص کوتاه‌مدت SPEI که به نوعی هم میزان بارش و هم میزان تبخیر و تعرق را در نظر می‌گیرد در دوره سه ماهه گذشته تا پایان مرداد ۹۴ عمده مناطق کشور با خشکسالی مواجه بوده است.

به گفته وی، در این مدت بخش‌هایی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، قزوین، گلستان، خراسان شمالی، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، سیستان‌وبلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس و سمنان با خشکسالی شدید دست و پنجه نرم کرده‌اند.

خشکسالی متوسط تا خفیف در ۲۸ استان طی ۳ ماه گذشته

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی گفت: بر اساس همین شاخص و در طی سه ماه گذشته تا پایان مرداد ۹۴، تمام استانهای مذکور به علاوه استانهای همدان، مرکزی، البرز، تهران، گیلان، مازندران، اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌وبویراحمد، بوشهر و خوزستان خشکسالی خفیف تا متوسط را پشت‌سر گذاشته‌اند.

فاتح اظهار داشت: بر اساس این شاخص، سایر مناطق کشور که البته بخش بسیار کوچکی را تشکیل می‌دهند، در این مدت در شرایط نرمال بوده‌اند. برای بررسی بلندمدت از شاخص SPI که صرفا بارش را بدون تبخیر و تعرق در نظر می‌گیرد، استفاده می‌شود.

رئیس مرکز خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی تاکید کرد: بر اساس این شاخص، در هفت سال گذشته یا ۸۴ ماه گذشته تا پایان مرداد ۹۴ بسیاری از استانها دچار خشکسالی شدید بوده‌اند که شامل بخش‌هایی از استان های سمنان، تهران، مرکزی، مازندران، خراسان‌رضوی، خراسان‌جنوبی، فارس، بوشهر، خوزستان و کرمانشاه می‌شود.

خشکسالی متوسط تا خفیف در ۱۹ استان طی ۷ سال گذشته

فاتح اظهار داشت: در این مدت تمام استان های مذکور بعلاوه استان های قزوین، البرز، قم، لرستان، ایلام، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان خشکسالی خفیف تا متوسط را پشت‌سر گذاشته‌اند.

وی گفت: بر اساس این شاخص در ۸۴ ماه گذشته تا پایان مرداد ۹۴ ، شمال آذربایجان‌غربی، شمال آذربایجان‌شرقی، اردبیل و بخش‌هایی از همدان، خراسان‌شمالی، کرمان، یزد، اصفهان و زنجان شرایط ترسالی را نشان می‌دهند.

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    1 2
    خشک سالی چیه .چطور ات طرف مرز ترکیه داره خوب وراحت زندگی می کنه اذر بایجان واین طرف انقدر برف امده پارسال تو افغانستان بهمن امده بود .مدیرت غلط .خشک سالی چطور شد خشک سالی برای ایران .سیل وباران دیشب تو شمال غوغا کرد مهار اب است .مدیریت اب نداریم .مردم را گمراه خشکسالی کردید .دوباره باید کمر بند سبز را بسازید دور ایران چاه های بی مجوز هم نباشه .مردم کوچ کردند از دهات ایران کار نیست همه دست به دست هم داده .
  • بی نام A1 ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    3 0
    همون طور که نقشه خشکسالی طی ۷ سال گذشته هم نشون میده وضعیت در قسمت بزرگی از حوزه آبریز دریاچه ارومیه نرمال بوده و قسمت کوچکی هم دچار خشکسالی خفیف بوده. در حالی که طی 7 سال گذشته وضعیت دریاچه ارومیه به شدت وخیم شده. مشخصه که مشکل ریشه در جای دیگه ای داره.
  • بی نام IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    1 0
    در ایران باید سیاستهای ریاضتی در این مورد اجرا شودمثلا کشاورزی برای پنج سال نصف شود ومحصولات کشاورزی ازخارج وارد شود یارانه هشت تا ده ملیون شهری مرفه قطع وصرف تغییر روشهای ابیاری در روستاها ونوع محصولات از پر مصرف به کم مصرف شوداز طرفی متاسفانه ما شاهد رشد جمعیت سالی حدودا یک ملیون وسیصد هزار نفر هستیم که این جمعیت خود به گسترش خشکسالی ها دامن می زند الان رشد سالیانه بیش از چهار درصد را در هرمزگان داریم اگر الن برای صرفه جویی در مصرف اب ورشد جمعیت کاری نکنیم ده پانزده سال دیگر ایران سومالی می شود
  • بدون نام ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    4 1
    كساني كه هيچ كس از جمله دولت رو قبول ندارند بيان بحران اب رو مديريت كنند
    • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
      3 1
      خوب دولت باید کار را به کاردان بسپرد مثلا با این وضعیت تشویق به رشد جمعیت نکند
    • بدون نام ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
      1 0
      اتفاقا نهادهاي فراقوني بايد كار رو به كاردانش بسپرن. الان خيلي از ارگانها مشخص نيست بايد پاسخگوي چه كسي باشند ويا وزارت جهاد يا نيرو مي تونه از اونها توضيح بخواد.