زباله‌های پلاستیکی در بدن 90 درصد پرندگان دریایی/ هشدار جهانی درباره تولید زباله

تحقیقی جدید نشان می‌دهد که 90 درصد پرنده‌های دریایی مواد پلاستیکی تولید انسانها را بلعیده‌اند و احتمالا تا سال 2050 در جسد هر پرنده‌ای می‌توان تکه‌ای از زباله‌های پلاستیکی را پیدا کرد.

سالهاست كه محققان درباره توليد زباله‌هاي پلاستيكي توسط مردم جهان هشدار مي‌دهند و خيلي‌ها تلاش مي‌كنند كه دنيا را از اين وضعيت نشان دهند. تحقيقي جديد اما نشان داده كه حالا انسانها با اين زباله‌ها تبديل به قاتل پرنده‌ها و موجودات دريايي ديگر شده‌اند.براساس یک تحقیق تازه  تخمين زده شده که حدود ۹۰ درصد پرندگان دریایی مواد پلاستیکی بلعیده‌اند، به طوری که احتمالا حداقل بخشی از آن در بدن این حیوانات باقی مانده است. در كنار پرندگان دريايي موجودات ديگري كه در دريا زندگي مي‌كنند از جمله نهنگ‌ها،لاك‌پشت‌ها و ماهي‌ها هم از اين مشكل در امان نيستند. اریک ون سبیل از مسئولان این تحقيق كه نتايح آن در آن نشريه پی‌ان‌ای‌اس چاپ شده مي‌گويد اگر وضعيت توليد زباله‌هاي پلاستيكي به همين صورت ادامه پيدا كند در سال 2050 در جسد هر پرنده‌اي مي‌توان يك قطعه پلاستيكي را پيدا كرد.

جزيره‌هاي زباله در اقيانوس‌ها حالا تبديل به يك مشكل جهاني شده‌اند و حجم روزافزون توليد زباله‌هاي پلاستيكي كه با جریان باد یا آب به دریاها می ریزد زيستگاه آبزيان را در معرض خطر جدي قرار داده است. براي پرنده‌هاي دريايي كه دنبال غذا مي‌گردند هر شيء براق در دريا مانند بطري‌هاي پلاستيكي مي‌تواند با ماهي اشتباه گرفته شود. بلعيدن اين زباله‌هاي پلاستيكي مرگ پرنده‌ها و موجودات ديگر را به دنبال دارد. سالانه حدود 8 ميليون تن زباله به درياها وارد مي‌شود. در دهه 1960  در بدن كمتر از 5 درصد پرندگان قطعات پلاستيكي پيدا مي‌شد. محققان مي‌گويند اگر بتوان جلوي جریان زباله پلاستیکی به اقیانوس ها را گرفت، پرندگان دریایی ظرفیت بهبودی سریع را دارند.

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۰
    6 2
    بشر لیاقت نعمت های خداوند را ندارد و بوسیله منافع خودش تمام طبیعت رو از هر نظر نابود کرده و میکند واقعا ما لیاقت این همه نعمت را نداریم .و تمام اینها بخاطر زیاده خواهی های سردومداران کشورهای دنیسات