واحدمرکزی خبر نوشت: وزیر امور خارجه آمریکا گفت هیچ یک از بخش های توافق هسته ای ایران بر پایه اعتماد نیست.

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما و به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا با «جیم آکوستا» خبرنگار شبکه سی ان ان درباره مسائل مختلف از جمله تغییرات آب و هوایی و توافق هسته ای ایران مصاحبه کرد.

در ابتدای مصاحبه خبرنگار گفت: آقای وزیر، شما برای سخن گفتن درباره تغییرات آب و هوایی راه طولانی (تا آلاسکا) پیموده اید. پیام این کنفرانس چه خواهد بود؟
کری پاسخ داد ما اینجا نیامده ایم که فقط درباره تغییرات آب و هوایی گفتگو کنیم؛ بلکه اینجا هستیم تا به مردم کمک کنیم دریابند آمریکا تا چه اندازه کشوری قطبی (نزدیک به قطب شمال) است. در این میان، (ایالت) آلاسکا به ویژه نقش خاصی دارد. آلاسکا، بزرگترین ایالت کشور ما و بدون تردید زیباترین آنها است.
این ایالت همچنین به علت سرزمین های بایر و نزدیکی به قطب، جایگاه ویژه ای دارد.
بنابراین ، رابطه اثر گذاری متقابل حیات در آلاسکا و حیات در قطب شمال ، مسئله مهمی در حوزه تغییرات آب و هوایی است که مردم باید متوجه آن باشند.
موضوع به همین سادگی است.
زندگی در آلاسکا به علت تغییرات آب و هوایی، عوض شده است.
تابستان امسال ، آن ها (مردم آلاسکا)، آتش سوزی را در محدوده ای به وسعت دو میلیون هکتار تجربه کردند.
این محدوده ای به وسعت ایالت ماساچوست است و بنابراین زندگی در این منطقه تغییر عظیمی داشته است.
«یخ ماند»(Permafrost) رو به ذوب شدن است.
این مسئله روی ساختمان ها اثر گذاشته است؛تأثیر دیگر آن روی انتشار گاز متان است که به مراتب از انتشار دیگر گازهای های گلخانه ای مانند دی اکسید کربن و غیره ، زیان بار تر است.
خبرنگار شبکه در بخش دیگری از از مصاحبه پرسید: در خصوص توافق ایران ، پیش از فرا رسیدن تعطیلات کنگره در ماه اوت ، بحث های بسیاری درباره پارچین مطرح شد و اینکه آیا به ایرانی‌ها اجازه داده خواهد شد که خودشان بازرس خودشان باشند یا نمونه‌های زیادی را خودشان جمع آوری و برای بازرسی ارائه کنند؟ به بیان دیگر اینکه آیا ایرانی ها خودشان در روند بازرسی ها شرکت خواهند داشت یا خیر. گمان کنم شما این را رد می‌کنید که در پارچین، قرار است بازرسی از خود صورت بگیرد، اما در واقع اندکی به این شباهت دارد که به «تام بریدی» (بازیکن مشهور فوتبال که در رسوایی توپ های کم باد نقش داشته است) اجازه دهیم خودش توپ ها را بازرسی کند، آیا منکر این موضوع هستید؟
جان کری پاسخ داد: خب، شما به نکته حساسی اشاره کرده اید که برای من ناخوشایند است .
این موضوع (مسئله تام بریدی) برای بسیاری از ما در نیوانگلند چندان خوشایند نبوده است.
خبرنگار گفت در استفاده از این تشبیه، دقت بسیاری کردم.
جان کری گفت می دانم، اطمینان دارم همین طور است. اما اجازه دهید این موضوع را کاملاً روشن کنم. اولاً این حوزه محرمانه است و ما نمی‌توانیم کاملاً بگوییم توافق بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران چه بوده است، زیرا توافق، محرمانه است. فقط می‌توانم به شما بگویم که ما کاملاً از این توافق مطلع هستیم، وزارت انرژی ما نیز در بهبود این روند نقش داشته است و کاملاً اطمینان دارد که این فرآیند ، توانایی لازم را برای یافتن پاسخ های مناسب برای سؤالات باقی مانده خواهد داشت.
اگر اینگونه نبود ، ما نیز با این آن موافقت نمی‌کردیم یا از آن رضایت نداشتیم. اما بر این مبنا، همچنین بر مبنای اطمینان هایی که خود آژانس داده است و آنها (مقامات آژانس) اطمینان دارند که توانایی لازم را برای تحلیل های مورد نیاز و یافتن پاسخ برای سؤالات باقی مانده خواهند داشت، همچنین بر مبنای ارزیابی خودمان، خرسندیم از اینکه فرآیندی در اختیار داریم که ما را به پاسخ ها می رساند و در طول کار دچار کاستی نخواهد شد.
خبرنگار پرسید آیا در این بخش به ایرانی ها اعتماد دارید؟
جان کری گفت: در اینجا هیچ چیزی نیست که متکی بر اعتماد باشد. حتی یک جزء در این توافق نیست که متکی بر اعتماد باشد. همه چیز بر اساس فرآیند مناسب، راستی آزمایی، دسترسی و همچنین توانایی ما برای اطمینان از صحت آنچیزی است که رخ می‌دهد. ما همچنین در خصوص همه تأسیسات (اتمی) اعلام شده که بخشی از برنامه صلح آمیز هسته‌ای هستند ، امکان بازرسی بیست و چهار ساعته خواهیم داشت.
این یکی از الزامات مشخص شده طبق ان پی تی ان است.
بنابراین ، هیچ مقطعی وجود ندارد که ایران ناگهان از مسئولیت هایش در ان پی تی شانه خالی کند. اگر هم ایرانی‌ها به سؤالات پاسخ ندهند و اگر هم آنگونه که ما انتظار داریم در زمینه (فراهم کردن) دسترسی لازم پاسخگو نباشند، آنگاه عملاً نقض کننده توافق به شمار می روند و مشمول یک یا همه گزینه هایی خواهند شد که در دسترس آمریکا قرار دارد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =