یک مسئول در زمینه مبارزه با آسیبهای اجتماعی می گوید در حال حاضر نزدیک به ۱۹۰۰ معتاد متجاهر و پرخطر در تهران، فرآیند درمان را طی می کنند. آماری که با واقعیت حضور این اشخاص در جامعه فاصله زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از اینکه برخی مخاطبان در سرویس مشکلات مردم کامنت گذاشتند و از حضور معتادان پرخطر در تهران به خصوص در بزرگراه های پایتخت انتقاد کردند (اینجا) شهرداری تهران نیز در گفتگو با ما اعلام کرد مسئول نگهداری و جمع آوری معتادان پرخطر نیست و کمبودمرکز نگهداری، باعث رها کردن معتادان متجاهر شده .

در همین راستا با محمد رضا آذرنيا دبير شوراي هماهنگي مبارزه با مواد مخدر استان تهران گفتگو کردیم تا از چاره جویی این شورا برای کاستن از تعداد معتادان متجاهر آگاه شویم.

مردم از حضور معتادان متجاهر در معابر تهران دل خوشی ندارند. چاره کار چیست؟
بحث جمع آوری معتادان متجاهر مال امروز و دیروز نیست. تصویری مال امروز و دیروز و به عبارتی فردا خواهد بود. اینها قرار نیست از صحنه جامعه پاک شوند یا به عبارتی نابود شوند. بحث درمان آنها در دستور کار است و هم اکنون نیز ۱۸۷۸ نفر از اینها در مراکز ما تحت درمان هستند. این آخرین آمار است و همین الان، همکاران ما نامه آمار نهایی را برای ارائه به مسئولان تایپ کنند.
پارسال ظرفیت نگهداری همین آدمها در تهران ۴۰۰ نفر بوده. امسال به همت وزیر کشور و استاندار تهران برای نگهداری و درمان ۳۰۰۰ ظرفیت ایجاد شده. همچنین از زحمات شهردار تهران آقای قالیباف تقدیر و تشکر کنیم. این ظرفیت از مهر پارسال تا الان ایجاد شده و به ۳۰۰۰ نفر رسیده. الان نزدیک به۲۰۰۰ نفر تحت درمان هستند. بقیه مراکز نیز در حال آماده سازی است و مجوزها را دانشگاه علوم پزشکی دارد صادر می کند. این تلاش رساندن موضوع کوچکی نیست. چه باید می کردیم که نکردیم؟

مردم می پرسند چرا این معتادان رها شده اند و جمع آوری نمی شوند؟
به هر حال، این که ظرفیت اقامتگاه ها را از ۴۰۰ نفر به ظرفیت ۳۰۰۰ نفر برسانید کار بزرگ است. فضا و ساختمان ایجاد کردن و تجهیز کردن این فضاها اعتبار می خواهد. یک بیمارستان ساده نیست، بلکه تجهیزات و ملزومات خاصی دارد که هزینه بر است. یعنی نزدیک به ۱۰ برابر ظرفیت را افزایش دادیم که کار مهمی است.

دلیل دیده شدن معتادان در جامعه این نیست که این درمانها برای آنها کارساز نیست و به چرخه اعتیاد برمی گردند؟
اگر آنها پس از درمان به چرخه اعتیاد برنمی گشتند که مشکل حل بود. مشکل اعتیاد این نیست که معتادان را ببرید ۳ ماه درمان کنید و آنها دیگر معتاد نشوند. اگر اینطور بود که ظرف یک سال همه را می شد به جامعه برگردانیم. متوسط جهانی برگشت اینها به چرخه اعتیاد حدود ۲۰ درصد است. ما این را هم برای ایران در نظر می گیریم و می دانیم گروهی از افراد ترک کرده، مجددا به اعتیاد و خیابان خواهند برگشت.

شهرداری در جمع آوری این اشخاص با شما همکاری می کند؟
آنها جمع آوری می کنند ولی باید مکانی باشد که نگهداری کنیم؟ تا به شهرداری بگوییم معتادان را جمع کنید آنها ۱۰ تا اتوبوس می گذارند و این اشخاص جمع می کنند. مسئله اسکان و درمان اینهاست که فعلا ظرفیت در همین حد است.


۴۵۲۳۱

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EE ۰۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    1 1
    ببرید وسط بیابون مثلا کویر لوت ولشون کنید شاید راه را گم کنند و دیگر برنگردند
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۱
    2 0
    خوب میشه مواد پخش کنها رو گرفت مواد ارزون و از دست دور کرد میشه معتادایی که معلومه دیگه خوب نمیشنو تو ی جایی به بیگاری کشید بعد از مدت ترکشون و هم مراقبشون باشین و تامین جای خواب و غذا و هم ازشون کار بکشیم