ایرنا نوشت: رییس کل دادگستری استان البرز گفت: سیاست حبس زدایی، از دوره های قبل در قوه قضاییه آغاز شده که ابتدا مقاومت های زیادی هم علیه آن شکل گرفت، اما به تدریج بر همگان ثابت شد که اجرای این سیاست یک امر ضروری، منطقی و اجتناب ناپذیر است.

احمدفاضلیان روز سه شنبه در نشست ساماندهی زندانیان و کاهش جمعیت کیفری استان البرز در ندامتگاه مرکزی کرج، گفت: با توجه به دستور العمل رییس قوه قضائیه این جلسات باید در ماه یک بار برگزار شود که باید مقدمات لازم فراهم شود تا شاهد برگزاری منظم جلسات باشیم.
فاضلیان با اشاره به اینکه اجرای این سیاست را نباید دلیلی برای کمبود فضا در ندامتگاه ها دانست، گفت: حبس زدایی سیاستی علمی و منطقی و اجرا شده در بیشتر کشورهاست و با تاسی از بیانات رهبری تدوین شده تا امنیت جامعه در حد مطلوب باشد.
وی با تاکید بر نقش دولت و دستگاه های اجرایی در عملیاتی کردن این سیاست، تصریح کرد: اجرای این سیاست بدان معنا نیست که دولت نسبت به وضعیت سازمان زندان ها بی تفاوت باشد، بلکه باید منابع و امکانات لازم در اختیارش قرار بگیرد.
وی با تقدیر از مدیرکل زندان های استان البرز که با وجود کمبود ها و تعداد زندانیان بیش از حد استاندارد تعریف شده توانسته مدیریت خوبی بر فضای ندامتگاه ها داشته باشد، گفت: باید توجه بیشتری به موضوع بازپروری و آموزش زندانیان نیز شود.
فاضلیان با تاکید بر اینکه با توجه به حوزه جرایم مختلف در استان البرز نیازمند چاره اندیشی جدی برای رفع مشکلات هستیم، افزود: این مقام قضایی تصریح کرد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری در هفته قوه قضائیه، حجت بر همه مسئولان تمام شد و همگان متوجه شدند که حبس زدایی تنها سیاست قوه قضائیه نیست بلکه سیاست حاکمیت است و باید تمام توان خود را به عنوان یک مسئولیت شرعی و قانونی جهت اجرای این سیاست و تحقق منویات مقام معظم رهبری به کار گیریم.
وی با رد استدلال کسانی که مدعی هستند این سیاست موجب رهاسازی مجرمان در سطح جامعه می شود تصریح کرد: این سیاست موجب می شود که ضریب امنیت در جامعه افزایش یابد و اجرای صحیح آن می تواند تامین کننده امنیت باشد نه سلب کننده آن. زیرا هدف از اجرای این سیاست از یک سو ایجاد فضای مناسب جهت بازپروری و اصلاح مجرمین خطرناک است و از سویی دیگر ممانعت از آسیب به بخشی از اقشار جامعه است که بدون اینکه ضرورت منطقی ایجاب کند در زندان به سر می برند در حالی که امکان اعمال مجازات های جایگزین حبس در مورد آن ها وجود دارد.
رییس کل دادگستری استان البرز با یادآوری عدم توجه به توسعه ندامتگاه ها پس از پیروی انقلاب، گفت: زندان یک ضرورت است و واقعیتی اجتماعی است که باید زیر ساخت های لازم فراهم شود و منابع لازم برای توسعه آن متناسب با جمعیت در نظر گرفته شود.
وی افزود: امیدواریم روزی باشد که همه زندان های کشور به کتابخانه و مرکز فرهنگی تبدیل شوند ولی این امید مانعی برای احداث و در نظرگرفتن فضاهای جدید برای زندان ها نیست، برای اینکه می خواهیم کسانی که مرتکب جرمی شده اند فرصت مجدد برای زندگی شرافتمندانه داشته باشند و اصلاح شده و به جامعه بازگردند.
فاضلیان درپایان باتاکید برضرورت تدوین و اجرای برنامه هایی برای کاهش جمعیت زندانیان استان البرزگفت:بایددستورالعملی تدوین و ابلاغ شود و در کنار آن موضوع مجازات های جایگزین زندان در دستور کار باشد تا بتوانیم تا پایان سال شاهد کاهش محسوس جمعیت زندانیان استان باشیم

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =