۰ نفر
۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۶
۱۵۶۳ ماده کانیِ هم چنان ناشناخته در زمین

همشهری آنلاین نوشت: محققان در موسسه کارنگی با استفاده از سیستم مدل‌سازی آماری پیچیده‌ای به محاسبه تعداد کانی‌های ناشناخته و کشف نشده زمین پرداختند.

نتايج اين بررسي‌ها نشان داد زمين نزديك به 1563 كاني كشف نشده دارد كه بايد به پنج هزار نمونه شناخته شده افزوده شود. علاوه بر اين دانشمندان پيش‌بيني مي‌كنند تنوع كاني‌هاي زمين بي‌نظير بوده و در هيچ نقطه‌اي از جهان هستي نمونه‌اي مشابه نخواهد‌داشت،‌حتي در سياره‌اي سنگي و شبه زميني.

كاني‌ها تركيباتي طبیعی، غیر آلی، متبلور و جامدی هستند که ترکیب شیمیایی نسبتا ثابتی دارند، به بيان ديگر ساختار اتمي منظم و ساختار شيميايي مشخصي دارند. اين مواد ممكن است به واسطه رويداد‌هاي جغرافيايي متنوعي ايجاد شوند، از فوران آتشفشان‌ها گرفته تا فعاليت‌هاي تكتونيكي صفحات زمين، تعامل آب و سنگ و واكنش‌هاي زيست شيميايي. 

به گفته محققان آخرين گزينه در ايجاد كاني‌ها از اهميت بالايي برخوردار است زيرا دو سوم كاني‌هاي شناخته شده به صورت مستقيم و غيرمستقيم تحت تاثير فعاليت‌هاي زيستي ايجاد مي‌شوند،‌براي مثال كاني‌هاي كربني به واسطه باكتري‌هاي آب شيرين ايجاد مي‌شوند. افزايش فتوسنتز باكتريايي درحدود 2.4 ميليارد سال پيش منجر به افزايش شديد تمركز اكسيژن در اتمسفر زمين شده و همين موضوع تنوع گونه‌هاي كاني زمين را افزايش داده‌است.

محققان با بهره‌گرفتن از مدل‌هاي آماري اكوسيستم‌ها و مقايسه آنها با پايگاه داده‌هاي معدن‌شناسي توانستند وجود هزاران كاني ناشناخته كه در طول تاريخ زمين ايجاد شده‌اند را پيش‌بيني كنند. تعدادي از اين مواد به دليل مدفون شدن، فرسايش و يا فرورانش به اعماق زمين بازگشته و ناپديد شده‌اند،‌ اما براساس محاسبات جديد، 1563 كاني ناشناخته در زمين وجود دارند كه در انتظار كشف شدن باقي مانده‌اند. محققان همچنين دريافتند بيشتر كاني‌هاي زمين تركيباتي نادر هستند كه هريك از آنها را در بهترين حالت تنها در كمتر از پنج نقطه از سياره مي‌توان يافت. 

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =