واحد مرکزی خبر نوشت: وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد حدود 150 نامه هیلاری کلینتون در دوره وزارت امور خارجه از مجموع هزاران نامه ای که قرار است دوشنبه شب منتشر شود، در آن زمان جزو طبقه بندی بوده زیرا اطلاعات حساسی را در خود جای داده بود.

در این مشاجره که تبلیغات ریاست جمهوری سال 2016 کلینتون را تحت تاثیر قرار داده است، وزارت امور خارجه آمریکا قرار است امشب مجموعه جدیدی از نامه های الکترونیکی (حدود 7000 صفحه) را منتشر کند که در زمانی که نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری ،سکان وزارت امور خارجه را (2009 تا 2013) در اختیار داشت، از یک آدرس و سرور خصوصی ارسال، دریافت یا منتقل شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا از بهار قرار است براساس حکم قضایی هرماه صدها یا هزاران ایمیل از مجموع 30 هزار نامه الکترونیکی کاری رئیس سابق خود را بررسی، طبقه بندی و به صورت مرحله ای منتشر کند.

15 روز پیش، این وزارتخانه اذعان کرد دهها نامه از این نامه ها می بایست در سطح « محرمانه » جزو طبقه بندی قرار می گرفت. براساس مقررات سختگیرانه مربوط به ارتباطات و تبادل اطلاعات خارجی و داخلی دولت آمریکا ،رده محرمانه پایین ترین سطح طبقه بندی محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن، مارک تونر سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در مصاحبه ای مطبوعاتی اذعان کرد از حدود 7000 صفحه ای که قرار است دوشنبه شب منتشر شود ،« من فکر می کنم حدود 150 صفحه است که در آن زمان می بایست جزو طبقه بندی قرار می گرفت.»

علاوه بر این یک بازرس کل اطلاعات مامور مشخص کردن رده طبقه بندی نامه های کلینتون شده است .
کلینتون در طول چهار سال دوره وزارت امور خارجه خود 62 هزار و 320 نامه الکترونیکی از ایمیل شخصی خود دریافت کرده است که براساس مقررات می بایست آنها را از طریق آدرس ایمیل دولتی دریافت می کرد.

به درخواست وزارت امور خارجه آمریکا ،‌او 30 هزار و 490 نامه الکترونیکی را که او کاری می دانست برای آرشیو تحویل داده است. کلینتون عقیده دارد 31 هزار و 830 نامه الکترونیکی باقیمانده شخصی است و او آن را از سرور شخصی خود پاک کرده است .
نامزد دموکرات ها در انتخابات ریاست جمهوری 2016 این ماه ابراز اطمینان کرده بود که « هرگز هیچ اطلاعاتی را که در زمان ارسال و یا دریافت آن طبقه بندی شده بوده ، ارسال و یا دریافت نکرده است.»

مخالفان جمهوریخواه که در کنگره اکثریت را در اختیار دارند به طور مرتب کلینتون را درخصوص نامه های او هدف قرار می دهند و او را به فقدان شفافیت متهم می کنند. یکی از رقبای او یعنی دونالد ترامپ حتی گفته بود کلینتون به سبب این ماجرا « بی اعتبار » شده است.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =