در گرمای تابستان آب شدن سریع بستنی و فرصت کم برای استفاده از طعم و خنکی آن خیلی‌ها را ناراحت می‌کند. محققان اسکاتلندی اما ترکیبی را کشف کرده‌اند که این مشکل را حل خواهد کرد.

محققان دانشگاه‌های ادینبورگ و داندی اسکاتلند پروتئینی طبیعی را کشف کرده‌اند که با استفاده از آن هم روند آب شدن بستنی کند‌تر می‌شود و هم بافت و ترکیب بستنی نرم‌تر و یک‌دست تر خواهد شد.

به گفته محققان استفاده از پروتئینی که به عنوان BsIA شناخته می‌شود باعث می‌شود تا به ويژه در گرمای تابستان دیگر کسی غصه ریختن بستنی روی لباسش را نداشته باشد. البته قرار نیست که با استفاده از این طبیعی بستنی‌ها آب نشوند اما به گفته محققان باعث می‌شود بستنی‌ها دوام بیشتری داشته باشند و دیگر قطره قطره روی زمین و لباس‌تان نریزند.

این پروتئین آب،چربی و هوا را در کنار هم نگه می‌دارد و با جلوگیری از خروج هوا، بلورهای یخ را در بستنی حفظ می‌کند. این مسئله مانع از آب شدن سریع بستنی می‌شود. این پروتئین جایگزین مولکول‌های چربی می‌شود که در حال حاضر برای ثبات مخلوط آب و روغن به کار می‌رود. به این ترتیب چربی بستنی هم کاهش پیدا می‌کند اما طعم بستنی‌ها تغییر نخواهد کرد. این گروه تحقیقاتی روشی برای تهیه این پروتئین که به صورت طبیعی در بعضی از غذاها وجود دارد پیدا کرده‌اند.