بررسی دستمزد با الهام از یک فیلم سینمایی و قیمت  کباب کوبیده/باشو به قیمت امروز چقدر دستمزد گرفت؟

بررسی ها نشان می دهد حداقل دستمزد در سال 1364 برابر با 2160 تومان در ماه بوده است به این ترتیب بازیگر این فیلم برای بازی در این فیلم دستمزدی برابر با بیش از 18 ماه حداقل دستمزد دریافت کرده است.

زهرا علی اکبری

موجي كه دستمزد چهل هزار توماني باشو غريبه كوچك در هفته هاي اخير در محافل خبری به راه انداخت اين تصور را در ذهن بسياري ايجاد كرد كه اين دستمزد ناچيز اتفاقي ناخوشايند در سينماي ايران بوده است. اما آيا واقعاً چنين بوده است و بهرام بيضايي و ديگر دست اندر كاران فيلم باشو غريبه كوچك ظلم كرده اند؟

عدنان عفراویان، بازیگر کودک فیلم «باشو غریبه کوچک»،که این روزها چهل‌وچندسالگی را  پشت‌سر می‌گذارد  از اوضاعش راضی نیست و در اهواز، کنار یک جاده، در دکه‌ای سیگار می‌فروشد.

هر چند از وضعیت کنونی و بی مهری اهالی سینما با خودش ناراضی است اما نگاهی اجمالی به نسبت دستمزدش در آن روزها با قیمت هاي امروز برای بازی در فیلم باشو مي تواند تصوير منصفانه تري براي قضاوت در اذهان عمومي ترسيم كند.

براین اساس پرویز پورحسینی در همان سال برای بازی در این فیلم دستمزدی 12 هزار تومانی دریافت کرده است. به این ترتیب دستمزد باشو بیش از سه برابر دستمزد این بازیگر حرفه ای سینما بوده است. عدنان علاوه بر این مبلغ یک دوچرخه نیز از بیضایی گرفته است.

 بررسی ها نشان می دهد حداقل دستمزد در سال 1364 برابر با 2160 تومان  در ماه بوده است به این ترتیب وی برای بازی در این فیلم دستمزدی برابر با بیش از 18 ماه حداقل دستمزد دریافت کرده است . اگر مبنای محاسبه دستمزد وی، حداقل دستمزد در سال 1394 باشد، باشو به قیمت امروز دستمزدی برابر با 13 میلیون و 185 هزار تومان دریافت کرده است چرا که به موجب مصوبات شورایعالی کار حداقل دستمزد کارگران در سال 1393 معادل 712 هزار تومان خالص تعیین شده است . این رقم بدون در نظر گرفتن حق مسکن و سایر حقوق مترتب بر حقوق کارگران در نظر گرفته شده است.

 در صورت در نظر گرفتن قیمت سکه در سال 1364 ، دستمزد باشو در حدود 9 سکه تمام بهار آزادی خواهد بود . قیمت سکه در بازار تهران در شرایط کنونی در حدود 920 هزار تومان است به این ترتیب با معادل سازی دستمزد باشو در سال 1394 از طریق قیمت سکه، دستمزد وی بالغ بر 9 میلیون تومان خواهد شد.

 قیمت سکه به طور متوسط در سال 1364 ، یعنی سی سال قبل در حدود 4400 تومان بوده است.

دستمزد عدنان عفراویان اگر بر مبنای قیمت بلیت سینما در آن روز و امروز مورد محاسبه شود رقمی بیش از این مقدار را در بر خواهد گرفت . با توجه به اینکه متوسط قیمت بلیت سینما در سال 1364، یعنی سال ساخته شدن فیلم باشو برابر با 8 تومان بوده است، دستمزد 40 هزار تومانی وی با قیمت 5000 بلیت سینما برابری می کند . در حال حاضر متوسط قیمت هر بلیت سینما بین 7 تا 8 هزار تومان براورد می شود به این ترتیب دستمزد باشو بر مبنای قیمت بلیت سینما بین 35 تا 40 میلیون تومان به قیمت امروز خواهد بود .

این محاسبه بر مبنای قیمت های دیگر در سال 1364 و سی سال پس از ان یعنی سال 1394 نیز می تواند محاسبه شود . برآوردها نشان می دهد بهای هر سیخ کباب کوبیده، غذای غالب ایرانیان در رستوران ها در سال 1364 برابر با 20 تومان به ازای هر سیخ کوبیده بوده است . به این ترتیب دستمزد باشو با قیمت 2000 سیخ کباب کوبیده برابری می کرد. بهای هر سیخ کباب کوبیده در حال حاضر حدود 7 هزار تومان به طور متوسط است . این قیمت در بسیاری از رستوران ها بیش از این رقم است اما با مبنا قرار دادن متوسط 7 هزار تومان ، وی به قیمت امروز بر این مبنا 14 میلیون تومان دستمزد دریافت کرده است .

باشو غریبه‌ی کوچک فیلمی است به کارگردانی و نویسندگی بهرام بیضایی در سال 1364 ساخته شده است . این فیلم در سال ۱۳۶۹ پس از پنج سال توقیف بر پرده رفت.این فیلم سه دهه پس از ساخت در بهار ۱۳۹۴ هم دوباره اکران شده است. اعطای صفت غریبه بزرگ به بیضایی بیراه نیست چرا که وی چند سالی است در ایران زندگی نمی کند . او سال 1388 به دعوت دانشگاه استنفورد برای تدریس سینما به آمریکا رفت . 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محسن فرهادي IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    10 1
    لايك به بهرام بيضايي
  • بی نام A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    2 6
    من نفهمیدم چی شد، 12000 تومن گرفته، تقسیم بر 2160 تومن حداقل دستمزد میشه معادل 18 ماه؟ معادل 6 ماه حداقل دستمزد هم نمیشه که
  • مهدي GB ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    3 10
    به نام خدا اين گزارش بسيار مغرضانه تهيه شده است اولا شما دستمزد هنرپيشه را با حقوق يك ماه مقايسه كرده ايد كه صحيح نيست دوما از بازي قدرتمندانه يك نوجوان با تحصيلات پائين وتاثير ان بر فروش ميلياردي فيلم وسود سرشار تهيه كننده وكارگردان هيچ حرفي نيست .لازم است گفته شود فيلم داراي اشكالات ساختاري وفرهنگي بزرگي بود كه بازي عالي اين نوجوان وسركارخانم سوسن تسليمي انها پوشش دادوباعث سود آوري شد .ضمنا اقاي پورحسيني كدام فيلم پر فروش داشت كه در اين مقال مورد مقايسه قرار گرفت.
  • بی نام IR ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    8 0
    انگار خانم علي اكبري علاوه بر اقتصاد دستي هم در آتش سينما دارند. به قول فضاي مجازي ها بيگ لايك
  • اسدی A1 ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    8 0
    دستمزد ایشون 40 هزار تومان بوده نه 12 هزار تومان . کجایش نوشته دوازده تومان گرفته؟ گفته پورحسینی 12 گرفته این سه برابر پورجسینی
  • فرخ محسنی A1 ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۲
    4 0
    من از دوستداران فیلم های بضایی هستم . فکر می کنم این گزارش انصاف ایشون رو نشون میده چون خیلی ها از نابازیگرها پول می گیرند اما ایشون پول داده به این تابازیگر . بعد نارضایتی ایشون از چیه؟