پرونده‌ای برای فراز و فرودهای نفت در بازار جهانی/ کاهش قیمت نفت به 20 دلار چقدر محتمل است؟

بررسی فراز و فرودهای قیمت نفت در بازار جهانی، از کاهش 19.2 درصدی قیمت نفت اوپک در مدت یک ماه گذشته حکایت دارد.

مریم فکری

نفت در یک ماه گذشته با فراز و فرودهای بسیاری همراه بود؛ به طوری که نفت برنت در حالی که نهم مردادماه در رقم 53.46 دلار ایستاده بود، هم‌اکنون 49.31 دلار قیمت دارد. این رقم، کاهش حدود 8.4 درصدی قیمت نفت را نشان می‌دهد. حتی نفت برنت در این مدت تا حدود 42.38 دلار هم کاهش یافت که این امر، باعث نگرانی بسیاری از تحلیلگران بازار انرژی شد.

از سوی دیگر، نفت اوپک نیز در مدت یک ماه گذشته با افت 19.2 درصدی مواجه شده است. نفت اوپک نهم مردادماه امسال 50.54 دلار قیمت داشت و این در حالی است که قیمت امروز آن تا حدود 42.37 دلار کاهش یافته است. در طول یک‌ماه گذشته، بیشترین افت قیمت نفت به پنجم شهریورماه مربوط می‌شود که نفت اوپک در رقم 40.47 دلار ایستاد.

در حال حاضر دلایل متعددی برای کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی مطرح می شود که مهم‌ترین دلیل آن، کاهش رشد اقتصادی چین است که حتی توانسته بر بازارهای بورس جهانی تاثیر منفی بگذارد. دلیل دیگر نیز افزایش عرضه نفت توسط کشورهایی مانند عربستان سعودی و حتی روسیه است. (ایـنـجـا)

ایدن بردلی، مدیر اجرایی بانک «کامنولت» استرالیا در شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» درباره متغیر اصلی و موثر در قیمت نفت می‌گوید: «اگرچه کندی رشد اقتصاد چین به تقاضای نفت ضربه زده، اما کماکان عرضه بیش از تقاضا، عامل اصلی سقوط قیمت نفت است.» (ایـنـجـا)

بردلی با تاکید بر اهمیت تقاضا در افت قیمت‌ها، متذکر می‌شود: «با این حال اصلی‌ترین مشکل، تقاضا نیست. معضلاتی که اخیرا و ظرف 12 ماه گذشته در حوزه نفت مشاهده شده، بیشتر به عرضه مربوط است. مازاد تولید روزانه نفت حدود دو میلیون بشکه است که بیشتر از جانب آمریکا می‌رسد.»

وی تاکید می‌کند: «متغیر اصلی و موثر در قیمت نفت، تولید است و داده‌های مربوط به آمریکا، محرک قیمت نفت خواهد بود؛ تا جایی که در سال 2015 دیدیم داده‌های منتشر شده از آمریکا درباره تعداد دکل‌های نفتی و حدسیات درباره میزان تولید و موارد دیگر، عامل اصلی تعیین‌کننده قیمت نفت تا آخر سال خواهد بود.»

در این شرایط، برخی پیش‌بینی‌ها از افت قیمت نفت تا 20 دلار خبر می‌دهد؛ این در حالی است که ایدن بردلی اعتقاد دارد که صنعت نفت با قیمت 40 دلار ویران و با 60 دلار در هر بشکه باز جان خواهد گرفت.

نایب رییس سابق کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، از جمله افرادی است که از احتمال رسیدن قیمت نفت به 20 دلار در روزهای گذشته خبر داده است. محمد پارسا در بیان دلیل این پیش‌بینی خود چنین عنوان کرده است: «نباید این موضوع را فراموش کنیم که در وضعیت فعلی با مساله اشباع بازار نفت روبه‌رو هستیم. در حال حاضر روزانه سه میلیون بشکه نفت مازاد تولید وجود دارد و با افزایش تولید نفت ایران، یک میلیون بشکه دیگر به این مازاد تولید اضافه خواهد شد که باعث می‌شود قیمت نفت از 43 دلار به 20 دلار کاهش یابد.»

به گفته وی، «در صورتی که قیمت نفت به 20 دلار برسد، می‌تواند باعث شود بعضی تولید‌کننده‌های متفرقه و کوچک از بازار خارج شوند و در نتیجه عرضه و تقاضا به تعادل برسد تا قیمت نفت افزایش یابد.»

در این میان، مرکز پژوهش‌های مجلس نیز در گزارشی از نوسانات شدید قیمت نفت و افت آن از سال گذشته میلادی، اشاره‌ای به پیش‌بینی‌های مختلف درباره نفت طی سال‌های 2015 تا 2020 میلادی داشته است. مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش به تحلیل‌های سیتی‌گروپ اشاره می‌کند که نفت بشکه‌ای 20 دلاری را برای ماه‌های آینده پیش‌بینی کرده است.

اما پیش‌بینی افت نفت به کمتر از 20 دلار چقدر محتمل است؟ در این خصوص در هفته‌های اخیر یک تحلیلگر بازار نفت به سایت خبری سی‌ان‌ان‌مانی گفته است: «هیچ سند و مدرکی وجود ندارد که نشان دهد ما به کف قیمت نفت رسیده‌ایم و ممکن است بهای نفت به راحتی به 15 یا 20 دلار در ازای هر بشکه برسد.» (ایـنـجـا)

به اعتقاد دیوید کوتوک، «مشکل این‌جاست که دنیا بیش از حد نیاز به نفت دارد و این مساله از زمانی که رشد اقتصاد چین کاهش یافته، تشدید شده است.»

وی توضیح می‌دهد: «انقلاب شیل در یک دهه گذشته منجر به مازاد عرضه شدید در بازار شده است. اوپک نیز به سردمداری عربستان هیچ تمایلی به کاهش تولید برای بازگرداندن تعادل به بازار ندارد، بنابراین مشکل مازاد عرضه ممکن است با توافق هسته‌ای ایران و غرب از این هم شدیدتر شود.»

با این وجود، براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، پیش‌بینی‌های متعدد در خصوص قیمت نفت مبتنی بر روند کند و نسبی است که این رویه به تخمین صندوق بین‌المللی پول با قیمت فرضی بازارهای آتی در سال 2015 معادل 58.87 دلار به ازای هر بشکه و این میزان در سال 2016 معادل 64.22 دلار به ازای هر بشکه خواهد بود. (ایـنـجـا)

اما در شرایط کنونی افق بازار نفت امیدبخش به نظر نمی‌رسد، زیرا شرایط حاکم بر قیمت‌ها از جمله تغییرات ارزش دلار، تقاضا در اقتصادهای بزرگ مصرف‌کننده و میزان عرضه، به شکلی هستند که نمی‌توان انتظار داشت رشدی قابل ملاحظه در قیمت‌ها مشاهده شود.

اوپک در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرده که امسال تقاضای جهانی نفت با 1.38 میلیون بشکه افزایش به 92.7 میلیون بشکه در روز خواهد رسید. برای سال آینده میزان افزایش تقاضا 1.34 میلیون بشکه پیش‌بینی شده در نتیجه تقاضای کلی به رقم بی‌سابقه 94.04 میلیون بشکه خواهد رسید.

دیدگاه‌های مطرح شده در گزارش جدید اوپک از دید تحلیلگران، خوش‌بینانه است. نکته دیگر اینکه عرضه بیش از تقاضا است و شرایط مازاد عرضه حفظ خواهد شد. هفته گذشته روز پنج‌شنبه قیمت نفت بیش از 10 درصد رشد کرد و این بالاترین میزان رشد یک روزه از سال 2009 بود. روز جمعه نیز قیمت‌ها افزایش یافتند، اما کارشناسان معتقدند، افزایش قیمت‌ها تنها یک اصلاح پس از افول شدید روزهای قبل بوده و نمی‌توان گفت بازار با رونق مواجه خواهد شد. (ایـنـجـا)

22539

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =