ایسنا نوشت:علیرضا خمسه که در جمع مردم سخن گفت: «آرزوی ما کمدین ها دیدن لبخند در گوشه لبان شماست»

 او ادامه داد: کسی که رویای خود را از دست داده پیر است و جوان کسی است که با رویاهاش زندگی می‌کند. مهمترین حرفی که می‌خواهم امروز بگویم این است که نشانه پیری از دست دادن آرزوهاست، رویای خود را زنده نگه دارید.

این بازیگر سپس در پاسخ به این سوال که چه زمان وارد عرصه طنز شدید؟ گفت: 70 تا 80 سال طول می‌کشد که وارد عرصه طنز بشوی که من هنوز به آن مرحله نرسیده‌ام، اما امروزه اگر نظریه تمام روانشناسان، فلاسفه و جامعه‌شناسان را به اصطلاح در چرخ گوشت بریزی و عصاره آن را بدست بیاوری به یک واژه دست پیدا می‌کنی و آن عشق است. توصیه علم امروز به بشر برای درمان تن و جان عاشق بودن است، تجربه عشق منجر به خروج از تالم و افسردگی است. شاعر می فرماید طفیل هستی عشق آدمی و پری است، هم ما و هم امور ماوراء و چکیده تمام هستی عشق است. من هم عاشق بازیگری شدم و سپس آن را انتخاب کردم. کسی که عاشق خداست همه جا او را می‌بیند، من هم عاشق خدا هستم و در همه جا دنبال نشانه عشق خدا می گردم. نگاه می کنم ببینم در این جمع حاضر چه کسی می خندد و چه کسی عبوس است، از لبخند آن فرد من نشانه خدا را می بینم و وقتی به چهره درهم فرد دیگر لبخند بیاورم هم نشانه خدا را می‌بینم. من عاشق لبخند تماشاچی هستم.

خمسه در پاسخ به اینکه عشق به بازیگری چه زمان در او به وجود آمد؟ گفت: از 13 سالگی عاشق بازیگری شدم، اولین بارقه امید و عشق در نوجوانی ظهور می‌کند. من در 13 سالگی عاشق بازیگری شدم و در سن 31 سالگی با شناخت کامل، حرفه‌ام را ادامه دادم. نوجوانان هم بدانند، کسی موفق است که حرفه‌اش را با عشق در فصل نوجوانی انتخاب کند و در سن پختگی با درایت ادامه دهد، به قول شاعر پای استدلالیان چوبین بود، با عقل اگر انتخاب کنید شکست می خورید، با دل انتخاب کنید تا پیروز باشید.


این بازیگر سپس درباره اینکه چطور شد به پانتومیم علاقه‌مند شد؟ گفت: مادر هنر نمایش تئاتر است و امیدوارم کل این سالن در اختیار بچه‌های نمایش قرار گیرد. سال هاست کشورهای پیشرفته دنیا به این نتیجه رسیده اند که بهترین شیوه تعلیم و تربیت بهره گیری از هنرهای دراماتیک یا مشخصا تئاتر است. من سال هاست در برنامه ها و نشست های مختلف گوشزد می کنم که تئاتر وسیله سرگرمی نیست، بلکه وسیله آموزش است. پدر و مادرها چطور در انتخاب مدرسه فرزندانشان وسواس به خرج می دهند؟! ، همانطور هم به محصولات نمایشی باید اهمیت دهند. تئاتر و نمایش امری جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد و به آن سر و سامان داد. بارها گوشزد کرده ام که تئاتر و کلا نمایش به کودکان و نوجوانان در هویت یابی کمک می کند، در هویت دینی، در هویت اجتماعی و ...با بها ندادن به تئاتر، یک جامعه بی هویت خواهیم داشت. در غیر این صورت مردم برای یافتن هویت به محصولات نمایشی بیگانگان پناه می برند، از یک ملت اگر فرهنگ و هنر آن را بگیری دیگر چیزی ندارد.

وی ادامه داد: به همه حضار می گویم که تئاتر برای بچه های شما از مدرسه هم مهم‌تر است چون در تئاتر یاد می گیرند چه کسی هستند و رویاهایشان را شکل می دهند. جوان امروز بخاطر نداشتن هویت مستقل فاقد شور و حرارت و نشاط است چون از طریق فرهنگ و هنر به این جوان یاد داده نشده که خودش شورآفرین باشد. حال بپردازم به هنر پانتومیم، در این هنر ، هنرمند با حرکات بدنش برای شما یک دنیا زیبایی، معنا و لبخند می‌آفریند و با استفاده از زبان بدن برای شما یک نمایش بسیار زیبا خلق می کند.

این بازیگر پیشکسوت درباره تفاوت پانتومیم با سایر هنرهای نمایشی نیز گفت: انسان در ابتدا کلام را هم نمی شناخت. انسان برای ارتباط گرفتن با دیگران از حرکات بدن کمک می گرفت. پانتومیم آغازگر هنرهای نمایشی است. امروزه در همه مدارس تئاتر، برای همه بازیگران چند واحد پانتومیم می‌گذارند. اگر دقت کرده باشید در سریال «پایتخت» بابا پنجعلی چقدر کم صحبت می کند، اما با فیگورها و زبان اندام مقصود خود را به بیننده می‌رساند.

در ادامه بخش هایی از برنامه هوشیار و بیدار با بازی خمسه و زنده یاد محسن یوسف بیگ پخش شد و پس از پخش فیلم خمسه با بغضی در گلو گفت: هنوز هم هستند بسیار کسانی که وقتی من را می‌بینند سراغی از دوست قدیمی من جناب یوسف بیگ را می گیرند و من می گویم او به خدا پیوست و منتظر است که من هم به او به پیوندم.

به گزارش ایسنا، مدیریت فرهنگی هنری منطقه 21 در اولین اجرای برنامه چهره به چهره در تاریخ 7 شهریور 1394 از ساعت 18 الی 20، میزبان علیرضا خمسه بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان بود.

همایون حسینیان اجرای این برنامه را بر عهده داشت که هر فصل با هدف معرفی فرهیختگان و بزرگانی که به نوعی در اعتلای فرهنگ و هنر کشور قدم برداشته و نقش داشته‌اند، برگزار می شود.

۵۷۱۲۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    25 1
    هوشیااااااررررممممم...... بیددددااااررررمممم..... از خستگی بیزارم .... یکی از برنامه های مورد علاقه دوران کودکیم یادش بخیرررر
  • رضا A1 ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    25 0
    روح آقای یوسف بیگ قرین شادی باشد که بچه های دهه پنجاه و شصت را شاد میکردند. الفاتحه
  • منوچهر US ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    14 0
    صحبتهای فوق العاده ای فرمودند انشاالله قدر هنرمندان بزرگ کشور عزیزمان را تا زنده هستند بدانیم .
  • عبدالله ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    18 0
    خدا رحمت كند مرحوم يوسف بيگ را واقعا مظلوم واقع شد.
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    14 0
    با سلام و احترام . از استاد علیرضا خمسه باید یاد گرفت . ایشان در هر برنامه ی و هر مناسبتی یاد و خاطره هم بازی خود هنرمند بزرگ آقای یوسف بیگ را گرامی می دارند. استاد خمسه انشالله سالیان سال سلامت و تندرست در پناه حق باشید. آمین . با تشکر فراوان