معاون پرستاری: مجوز جذب 7 هزار کادر درمانی صادر شد/ اولویت با پرستاران

معاون پرستاری وزیر بهداشت در نشستی خبری به تشریح عملکرد این معاونت و اقدامات صورت گرفته پرداخت و تاکید کرد: شرح وظایف کمک بهیار و پرستار جداگانه است و تربیت کمک پرستار به هیچ وجه برای جبران کمبود پرستار نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی وزارت بهداشت، محمدمیرزا بیگی توسعه انجمن های علمی، مراکز تحقیقات پرستاری با رویکرد بالینی را از دیگر برنامه های معاونت پرستاری نام برد.

او درباره نظام پرداخت پرستاران با اشاره به اینکه این وزارتخانه در اسفند 92 به صورت داوطلبانه برای نخستین بار بدهی معوقات پرستاران در بخش کارانه ها و اضافه کار را به روز کرد و به صفر رساند، ادامه داد: این اولین اقدامی بود که برای بهبود نظام پرداختی پرستاران اجرا شد. اما اقدام بسار مبنایی این بخش، تغییر مبنای پرداخت کارانه از 22 درصد درآمد بیمارستانها به 27 درصد و پرداخت کارانه با ضریب 1.7 درصد از مهر 93 تا ابتدای امسال بود.

میرزا بیگی ادامه داد: با ابلاغ نظام پرداخت عملکردی از ابتدای امسال، بحث مخیر بودن نظام پرداخت عملکردی یا پرداخت قبلی بر مبنای 27 درصد و ضریب 1.7 درصد مطرح شد و پرستاران می توانند تصمیم بگیرند که از کدام پرداخت استفاده کنند.

وی با اشاره به نتایج طرح تحول در حوزه منابع انسانی از جذب حدود 9 هزار پرستار خبر داد و افزود: از اقدامات مهمی که با حمایت وزیر بهداشت در این بخش انجام شد، تشکیل موسسه آوای سلامت به صورت متمرکز زیر مجموعه هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت با هدف ایجاد امنیت شغلی در پرستاران بود. این مجموعه اکنون در سراسر کشور راه اندازی شده و پس از قرارداد با بیمارستان ها، نیروهای بیمارستان ها در عرصه پرستاری با اولویت پرستاری و در عرصه غیرپرستاری تامین می شود.

اخذ مجوز جذب هفت هزار نیرو با اولویت پرستاری

به گفته میرزا بیگی همچنین مجوز جذب هفت هزار نیرو با اولویت پرستاری برای بیمارستانهای تازه تاسیس از دولت گرفته شد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در ادامه با اشاره به اینکه اتفاق مبارکی در حوزه فرهنگی و اجتماعی رخ داده و برای نخستین بار سریالی 50 قسمتی از جامعه پرستاری کشور ساخته می شود، اظهار کرد: متاسفانه تا کنون خدمات و زحمات این قشر و چهره واقعی پرستاران به جامعه معرفی نشده است. در حالیکه ما پرستاری داریم که از اختلال ریتم بیمار، متاثر می شود و درد قفسه سینه می گیرد. یا نمونه ای از یک پرستار خانم که در شیراز برای همدردی با سارینای سه ساله مبتلا به سرطان، غالب پرستاران موهای خود را می تراشد.

چهره واقعی پرستاران خدوم به درستی ترسیم نشده است

او تاکید کرد: بیشتر پرستاران ما از این جنس بوده و در مراکز درمانی مشغول به کار هستند اما چهره واقعی پرستاری ترسیم نشده است. در عرصه پرستاری فعالیت های مختلفی وجود دارد و نگرش یک سویه نمی تواند واقعیات را منعکس کند. هدف این سریال نیز نشان دادن شان و جایگاه پرستاران و معرفی چهره واقعی این قشر بوده که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز است.

معاون پرستاری وزیر بهداشت در ادامه به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد. وی در پاسخ به اینکه چرا تعرفه گذاری خدمات پرستاری به صورت کامل اجرا نشد، گفت: تعرفه گذاری برای دومین بار به شورای عالی بیمه ارجاع شده و اکنون زمان پاسخگویی شورای عالی بیمه است و به تناسب پاسخگو باشند.

او در پاسخ به سوالی درباره افزایش فعالیت پرستاران با اجرای طرح تحول و نامتناسب نبودن دستمزدها، با تاکید بر اینکه کمبود نیرو از ابتدا داشتیم و فقط مربوط به طرح تحول نیست، گفت: با اجرای طرح تحول میزان مراجعات مردم به بیمارستانها افزایش یافت اما راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدتی نیز طی همین دوره ارائه شد.

او گفت: به کارگیری دانشجویان ترم شش به بالا، به کار گیری نیروهای جایگزین مرخصی زایمان، به کارگیری نیروهای طرحی از طریق تمدید طرح دو ساله و پیام آوران بهداشت از راهکارهای کوتاه مدت و تهیه سند توسعه پرستاری، تهیه سند عرضه و تقاضا، جذب هفت هزار پرستار از طریق جذب به صورت دولتی برای مراکز درمانی تازه تاسیس، اعلام ظرفیت دو برابری دانشگاه های علوم پزشکی و تحصیلات تکمیلی، به روز رسانی حقوق و مزایا، تاسیس موسسه آوای سلامت زیر نظر هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت برای تامین امنیت شغلی و حق و حقوق پرستاری در سطح سه گانه و... از راهکارهای بلند مدتی بود که وزارت بهداشت دولت یازدهم برای جبران کمبود پرستار اجرا کرد.

خدمات پرستاری سطح بندی شده و در هر سطحی باید متناسب با آن نیرو تامین شود

او با تاکید بر اینکه خدمات پرستاری سطح بندی شده و در هر سطحی باید متناسب با آن نیرو تامین شود، تاکید کرد: تربیت کمک پرستار به هیچ وجه برای جبران نیروی پرستاری نیست بلکه برای ارائه خدمات متناسب در بیمارستانها باید متناسب با آن نیرو تربیت کرد و هر کدام شرح وظایفی مشخص و تفکیک شده دارند.

به گفته میرزا بیگی برای پرستاران 517 و برای کمک بهیار 33 وظیفه شرح شده است و کمک بهیاران زیر نظر مستقیم پرستار مسئول فعالیت می کنند.

او در مورد دستمزد پرستاران گفت: فاصله طبقاتی بین گروه های پزشکی از سال ها پیش مطرح بوده اما افزایش کارانه پرستاری در دولت یازدهم برای کاستن از همین فاصله اجرا شد گرچه ممکن است کم باشد؛ اما بهرحال باید نواقص و دستاوردها در کنار هم دیده شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره افزایش بهره وری در بخش خصوصی اظهار کرد: این قانون در بخش خصوصی بسیار کم و معدود اجرا شده اما طی دو ماه اخیر وزیر بهداشت مجددا از وزیر کار و رئیس سازمان تامین اجتماعی خواستند که مشمولین قانون کار در هر جا که مشغول به فعالیت هستند اجرا شود. در عین حال حق پرستاران بخش خصوصی نیز هست که از طریق دستگاه های متبوع خود موضوع را پیگیری کنند.

تشکیل کمیته اخلاق پرستاری در وزات بهداشت

میرزا بیگی درباره برنامه های معاونت پرستاری در موضوع اخلاق پرستاری و مراقبت معنوی معاونت بهداشت، از تشکیل کمیته اخلاق پرستاری در وزاتخانه خبر داد و گفت: این کمیته زیر مجموعه شورای عالی اخلاق پزشکی فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گفته وی افزودن واحد اخلاق پرستاری به دوره های پرستاری، مراقبت های معنوی و .... از برنامه های این معاونت در این حوزه است و برنامه های دیگری نیز به تدریج عملیاتی خواهد شد.

میرزا بیگی درباره تفاوت دستمزدهای پرستاران شرکتی و پرستاران رسمی بیمارستانها گفت: در آخرین دستور العمل ابلاغ شده که در سایت معاونت هم موجود است، رقم دستمزد پرستاران شرکتی که یک کارشناس است باید دست کم یک میلیون و 750 هزار تومان دستمزد، برخورداری از قوانین ارتقاء بهره وری، پرداخت عملکردی و تمام مزایایی که به پرستار رسمی تعلق می گیرد را شامل شود.

او با بیان اینکه موسسه آوای سلامت با این تخلفات برخورد می کند، گفت: باید به سمتی حرکت کنیم که ایرادهایی که در گذشته برای پرستاران شرکتی وجود داشت برداشته شود و ملاک دستمزد و پرداخت ها، عملکرد و کار پرستاران باشد.

میرزا بیگی همچنین از تشکیل کمیته ممیزی و نظارت بر ابلاغ دستورات وزیر و معاونان مربوطه خبر داد و افزود: تا کنون 20 بخشنامه توسط وزیر و معاونان ابلاغ شده که از طریق این کمیته بخشنامه ها بلافاصله پیگیری می شود.

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 452078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =