ایرنا نوشت: خانم 'سوزان رایس' مشاور امنیت ملی آمریکا که امروز (یکشنبه) و تقریبا غیرمنتظره و بدون برنامه قبلی، به پاکستان سفر کرده است، ساعتی پیش با 'محمد نواز شریف' نخست وزیر این کشور دیدار کرد و طرفین درباره موضوعات مختلف از جمله موضوعات دوجانبه و برخی مسایل منطقه ای گفت و گو کردند.

براساس بیانیه ای که دفتر نخست وزیری پاکستان درباره این دیدار در اختیار رسانه ها قرار داده است، سوزان رایس از رویکرد نواز شریف مبنی بر تلاش برای ایجاد روابط خوب با همسایگان پاکستان قدردانی کرد.
براساس این بیانیه، مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین از تلاش های پاکستان در مسیر مبارزه با تروریسم و پیروزی های بدست آمده در این زمینه قدردانی کرد.
این بیانیه می افزاید: خانم سوزان رایس ضمن تاکید بر اهمیت روابط مستحکم میان پاکستان و آمریکا، گفته است که سیر همکاری های میان دو کشور، به ویژه در زمینه های دفاعی، اقتصادی و بخش های انرژی، در جهت مثبت قرار دارد.
دفتر نخست وزیری پاکستان درحالی خبر از تعریف و تمجید مقام عالی آمریکایی از اقدامات ضد تروریستی پاکستان داده است که واشنگتن بارها و به ویژه اخیرا، اعلام کرده است که از نحوه برخورد پاکستان با برخی گروه های تروریستی از شبکه حقانی راضی نیست و نسبت به برخورد تبعیض آمیز اسلام آباد در برخورد با گروه های تروریستی، به شدت انتقاد دارد. پاکستان اما این ادعای مطرح شده از سوی آمریکا را رد می کند.
نواز شریف نیز در این دیدار گفت: آمریکا یکی از شرکای مهم پاکستان در تمامی زمینه ها به ویژه اقتصادی،دفاعی و مبارزه با تروریسم است.
وی افزود: پاکستان روابط خود با آمریکا را به سود هر دو کشور و همچنین به سود منطقه و جهان می داند.
نخست وزیر پاکستان در این دیدار، همچنین از برنامه سفر (دوجانبه) خود به آمریکا در ماه اکتبر سال جاری میلادی (بیش از یک ماه آینده) خبر داد و این سفر را فرصتی برای تقویت بیشتر روابط دو کشور دانست.
در بیانیه صادره از دفتر نخست وزیری پاکستان، به دلیل یا دلایل اصلی این سفر مهم اشاره نشده است. اما بدون تردید داغ تر شدن آتش تنش های سیاسی و مرزی میان پاکستان و هند، روابط تنش آلود میان اسلام آباد و کابل و همچنین شیوه برخورد پاکستان با گروه های تروریستی، می تواند از مهم ترین دلایل حضور رایس در اسلام آباد باشد.
سفر غیربرنامه ریزی شده سوزان رایس به پاکستان در شرایطی انجام می شود که تنش ها میان پاکستان با دو همسایه شرقی و شمال غربی این کشور یعنی هند و افغانستان به ویژه در هفته ها و روزهای اخیر به شدت افزایش یافته است و به نظر می رسد مسایل میان پاکستان با هند و افغانستان از جمله مهم ترین محورهای رایزنی های سوزان رایس در اسلام آباد باشد.
پاکستان طی هفته ها و روزهای گذشته، چندین بار سفرای هند و افغانستان را احضار کرده و مراتب اعتراض خود را به اقدامات، رویکردها و اظهارنظرهای مقامات کابل و دهلی نو، به سفرای این دو کشور ابلاغ کرده است.
اصلی ترین دلیل تشدید تنش های میان هند و پاکستان در روزهای اخیر را می توان شدت گرفتن درگیری های مرزی و همچنین لغو مذاکرات میان اسلام آباد و دهلی نو در سطح مشاوران امنیت ملی دو همسایه دانست.
همچنین، افزایش حملات تروریستی در افغانستان و اقدام مقامات عالی کابل مبنی بر نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی اسلام آباد و متهم کردن دستگاه اطلاعات و امنیت پاکستان به دست داشتن در این حملات ترویستی، باعث شده است تا روابط پاکستان و افغانستان هم با شیب تند دچار تنش و التهاب جدی شود تا حدی که هیات عالی اقتصادی افغانستان به ریاست وزیر اقتصاد این کشور هفته گذشته برنامه سفر خود به اسلام آباد را برای شرکت در کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور، در واپسین لحظات قبل از انجام سفر، لغو کرد.
همچنین تعلیق روند مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و کابل که پاکستان تا کنون میزبانی و میانجی گری آن را برعهده داشته است، می تواند از دیگر محورهای گفت و گوها میان سوزان رایس با مقامات عالی دولت و ارتش پاکستان باشد.
پس از اعلام خبر رمزآلود مرگ 'ملا عمر' در ماه گذشته میلادی، روند مذاکرات صلح میان طالبان افغانستان و دولت کابل عملا متوقف شد.
یکی دیگر از موضوعاتی که در سفر رایس به اسلام آباد به احتمال زیاد مورد گفت و گو قرار خواهد گرفت، اتهاماتی است که آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم، علیه پاکستان مطرح می کند. واشنگتن مدعی است که اسلام آباد در برخورد با برخی گروه های تروریستی از جمله 'شبکه حقانی' آنگونه که باید، جدی عمل نمی کند؛ ادعایی که پاکستان همواره آن را رد کرده و تاکید کرده است که هرگز در مبارزه با تروریسم، تبعیض میان گروه های تروریستی قایل نمی شود.
آمریکا خواستار برخورد شدیدتر و جدی تر پاکستان با شبکه حقانی است و می گوید که نسبت به فعالیت های این گروه تروریستی علیه متحدان خود در همسایگی پاکستان نگران است.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =