یک کارشناس آموزش و پرورش در مورد نیروهای مازاد و راه کاهش آن ها توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ابراهیم سحرخیز، معاون وزیر سابق آموزش و پرورش در مورد نیروهای مازاد این وزارتخانه گفت: نیروی مازاد به هیچ وجه موضوع جدیدی نیست و اگر به مدیران کل بیست سال قبل هم مراجعه کنید، این مشکل را در زمان آن ها هم خواهید دید. از اواخر وزارت آقای نجفی و از سال های 74-75 در مراکز استان ها در جنس زن نیروی مازاد داریم که البته این نیروی مازاد تعریف دارد.


او ادامه داد: نیروی مازاد برای مواقعی است که فرد دارای کسری ساعت موظف باشد. علت این کسری هم مشخص است. در یک برهه ای از زمان به دلیل بالا بودن جمعیت دانش آموزی در دوره ابتدایی، معلم خانم حق التدریس جذب شد که البته الان جمعیت دانش آموزی با یک تلورانس مواجه شده است.


سحرخیز با بیان این که پیش بینی می شود در طول برنامه ششم دانش آموزان دوره ابتدایی یک میلیون نفر افزایش پیدا کنند و به 8 میلیون نفر برسند گفت: در آن زمان هم همین اتفاق افتاد و ناچار شدیم نیروی حق التدریس خانم جذب کنیم چرا که بهترین و مناسبترین گزینه چه از نظر مسائل روانشناسی و چه حرفه ای برای دوره ابتدایی، خانم ها هستند. به همین دلیل جمعیت معلم ها بالا رفت که این افزایش جمعیت معلم در نیروی خانم دیده می شود.


معاون سابق وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: از طرف دیگر برای نهضت سوادآوزی نود و پنج درصد آموزشیارهای جذب شده، زن بودند که بر اساس قانون، آموزش و پرورش مکلف بود آموزشیاران نهضت سوادآموزی را بعد از 5 سال خدمت جذب کند و این، یکی دیگر از دلایلی بود که موجب شد تعداد نیروها بالا برود.


سحرخیز در ادامه تشریح دلایل افزایش نیروی آموزش و پرورش گفت: وقتی یک معلم سوابقش بالا می رود، از مناطق دورتر به مرکز استان می آید و همین موجب می شود تا جمعیت معلم در مراکز استان بالا برود. تهران هم مسائل خاص خودش را دارد. شهر تهران مهاجر پذیر است و در سال نمایندگان، مدیران بالایی و میانی و ... وقتی برای ماموریت یا تغییر خدمت به تهران می آیند، اگر همسرانشان معلم باشند، آموزش و پرورش می بایست آن ها را جذب کند و همین عوامل باعث می شود که در تهران و مراکز استان ها در جنس خانم نیروهایی داشته باشیم که ساعت موظفشان پر نمی شود.


او افزود: در حال حاضر یک معلم می بایست به طور متوسط بین 20 تا 24 ساعت را پر کند اما در مراکز استان ها نیروهای داریم که ساعتشان پر نمی شود که البته این نیروها همگی خانم هستند و دارای کسری ساعت موظف.


سحرخیز با بیان این که در بعضی مصاحبه ها در مورد افزایش نیروی مازاد اغراق و مبالغه می شود گفت: من در برخی مصاحبه ها می خوانم که مثلا می گویند 35 هزار نیروی مازاد داریم. این نیروی مازاد به این صورت محاسبه می شود که مثلا خانم معلمی به جای این که 20 ساعتش پر شود، 15 ساعت پر می کند. این 5 ساعت ها را با هم جمع جبری می کنند و می شود مثلا هفتادهزار ساعت. بعد تقسیم بر 20 که بشود عدد نهایی همانی می شود که در آمار به عنوان نیروی مازاد گفته می شود. به این معنی که ما عملا 35 هزار نفر آزاد که بیکار باشند نداریم. این نیروی مازاد همان کسری ساعت موظف است که با هم جمع و تقسیم می شود و عدد بزرگی را پدید می آورد.


معاون وزیر سابق آموزش و پرورش ادامه داد: ما به طور متوسط در آموزش و پرورش 30 هزار نفر بازنشسته داریم که از بین این تعداد، هفتاد درصد از دوره ابتدایی و خانم هستند. در این سال گذشته هم که استخدام نداشتیم و ورودی جدید هم نداشتیم و کلاس ها هم که بی معلم نمانده؛ پس چه اتفاقی افتاده که ما همچنان نیروی مازاد داریم؟


سحرخیز با اشاره به مصاحبه معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: در شهر تهران شنیده ام تراکم کلاس ها بالا رفته که این مسئله اگر مدیریت نشود، باعث ایجاد نیروی مازاد خواهد شد. چطور می شود هم آموزش و پرورش در جنس خانم مازاد داشته باشد و هم تراکم را بالا ببرد؟


او در پایان به ارائه راه حل پرداخت و گفت: از نظر من بهترین کاری که در این شرایط می شود کرد این است که تراکم را کم کنیم تا تعداد کلاس ها بیشتر شود و بتوانیم فعلا از وجود خانم ها استفاده کنیم تا بازنشسته شدن معلمین خود بخود مشکل را حل کند.
17304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451843

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دبیر فارس A1 ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    11 0
    فقط تهران که این طور نیست.اینجا هم ما باید در کلاسهای 30 به بالا باشیم با وجود مازاد بودن 70 معلم در متوسطه شهر مان
  • بی نام IR ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    1 20
    ظاهرا معلمها در همان چند ماه ايام كاريشان هم بيكار يا كم كارند
    • بی نام IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
      10 0
      مهم اینه که کار مفیدشون از تمام کازمندای دیگه بیش تره . این چیزیه که خود دولت ثابت کرد و دیگه لازم نیست اراجیف بیش تری در این مورد بگی
  • بی نام RO ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    10 0
    البته دلیل استخدام معلمان زن این است که نسبت به حقوق پرداختی به آنها کمترین اعتراض را دارند
  • ایرح IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۹
    2 0
    در سی سال پیش اگر تعداد دانش اموزان به30 نفر می رسید تبدیل به 2کلاس می شد ولی حالا اگر به50 نفر برسد تمایل ندارند ان را به2کلاس تبدیل کنند