۰ نفر
۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۵

تسنیم نوشت: معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا و دخترش با انتشار کتابی به شدت به سیاست خارجی باراک اوباما حمله کرده و گفته‌های وی در مورد توافق هسته‌ای را نادرست دانسته و دروغ توصیف کردند.

دیک چنی، معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا و لیز چنی، دختر وی روز جمعه با انتشار بخشی از کتاب تازه خود در نشریه وال‌استریت‌ژورنال به صورتی گسترده به سیاست خارجی باراک اوباما حمله کردند.

چنی و دخترش در این کتاب، اوباما را متهم به دروغگویی در مورد توافق هسته‌ای ایران کرده و گفتند که این توافق می‌تواند به اولین استفاده از بمب هسته‌ای از سال 1945 به این طرف بیانجامد.

این دو در کتاب خود نوشته‌اند: «تقریبا هرچیزی را که رئیس جمهوری در مورد توافق (با) ایرانی‌ها به ما گفته است، نادرست است. وی گفته است که این توافق مانع از دستیابی ایرانی‌ها به سلاح‌های هسته‌ای خواهد شد، اما این توافق در واقع، زاردخانه هسته‌ای ایران را تسهیل و مشروع می‌کند. توافق (دولت) اوباما به یک ایران مسلح هسته‌ای، یک مسابقه تسلیحاتی هسته‌ای در خاورمیانه و به احتمال زیاد، اولین استفاده از یک سلاح هسته‌ای پس از (بمباران اتمی) هیروشیما و ناگازاکی به این طرف منجر می‌شود».

دولت اوباما به شدت از توافق دفاع می‌کند و می‌گوید این توافق تمامی مسیرهای منتهی به ساخت یک بمب هسته‌ای را قطع می کند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز پیشتر گفته بود که توافقی بهتر (از این) وجود ندارد.

دیک چنی و دخترش در کتاب جدید خود همچنین رشد گروه‌های تروریستی همچون داعش را ناشی از عقب‌نشینی نظامیان آمریکایی از عراق در سال 2011 دانسته‌اند - نکته‌ای که جب بوش، از نامزدهای جمهوری‌خواه رقابت‌های ریاست جمهوری‌ آمریکا نیز به آن اشاره کرده است.

این دو در کتاب خود نوشته‌اند: «وی عراق را ترک کرد، و خلائی را ایجاد کرد که به صورتی تراژیک و شوم توسط دشمنان ما پر شد. وی در مسیر ایجاد وضعیتی اینچنین در افغانستان است».

کتاب تازه دیک چنی و دخترش لیز با نام «استثنایی: چرا جهان به یک آمریکای قدرتمند نیاز دارد؟» قرار است فردا به صورت رسمی توزیع شود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451834

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =