جماران نوشت: عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، در یادداشتی در روزنامه آمریکایی واشنگتن پست، به پیامدهای رد توفق در کنگره و همچنین فضای سیاسی ایران پرداخته است.

«حسین موسویان» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در یادداشتی در روزنامه «واشنگتن پست» نوشت: با توجه به جنگی که داخل آمریکا بر سر توافق هسته ای - که با تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد تبدیل به قانونی الزام آور شده است - در گرفته است، روشن است که کنگره با رد این توافق، بزرگترین خطر را خواهد کرد. توانایی کنگره برای ایفای نقش مخرب در این توافقنامه، نه تنها در خصوص قدرت این نهاد برای رد توافق هسته ای، بلکه در خصوص قدرت آن برای ایجاد فضای غیر مطمئن در خصوص لغو تحریم های ایران است.

تاثیر توافق هسته ای تا حد زیادی به اعتماد زایی در جامعه تجارت جهانی از سوی گروه 5 + 1 بستگی دارد و این گروه باید اعلام کند که تحریم ها لغو شده و این کشور برای انجام کسب و کار باز است. برای لغو تحریم ها به شکلی که منافع ملموسی برای ایران داشته باشد، باید به سرمایه گذاران اطمینان داد که منافع سرمایه گذاری هایی آنها با دسیسه های سیاسی کنگره و یا در دوره رئیس جمهور آینده آمریکا تضییع نخواهد شد.

برای آن که توافق هسته ای ایران موفقیت آمیز باشد، برای ایران بسیار مهم است که از مزایای واقعی و قابل توجه لغو تحریم برخوردار شود. دولت رئیس جمهور «حسن روحانی» با اقدامات عملگرانه خود توانسته رونق اقتصادی را برای ایرانیان به ارمغان بیاورد. توافق هسته ای و عادی سازی روابط ایران با غرب به عنوان عنصر حیاتی برای رسیدن به این هدف است.
در واقع، نتیجه موفقیت آمیز مذاکرات هسته ای به توسعه یک عمل گرایی جدید در ایران منجر شده، که توسط تصمیم گیرندگان برجسته که دارای دیدگاه های هوشیارانه تر و عملی تر در سیاست داخلی و خارجی هستند، بدان جامه عمل پوشانیده شده است.

اکنون نقش سیاستگذاران ارشد غربی در این میان در خصوص چشم انداز همکاری بیشتر با ایران برای توسعه عملی این توافق چیست؟ اگر هیچ اقدامی در این خصوص صورت نگیرد، عمل گرایی ایران، به حاشیه کشانده می شود و ایران مجبور به عقب کشیدن از تعهدات خود می شود. بنابراین، لغو تحریم های ذکر شده در توافق نامه برای اطمینان دادن به ایران حیاتی است.

در حالی که بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل و تصویب توافق هسته ای، تحریم های سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا علیه ایران لغو می شود، بسیاری نگران میزان سرمایه گذاری مستقیم خارجی هستند که ایران دریافت خواهد کرد. بسیاری معتقدند که شعارهای ثابت در مورد رد توافق هسته ای و یا تهدید برای اعمال تحریم های جدید توسط اعضای کنگره و یا نامزدهای جمهوری خواه ریاست جمهوری 2016 ممکن است برخی از سرمایه گذاران را از ترس عواقب بعدی آن از سرمایه گذاری های آینده بترساند.

اگر سرخط خبرهای اخیر دقیق باشند، سرمایه گذاران اروپایی نگران تحریم های آینده نیستند، چرا که آنها در حال حاضر نیز به تهران هجوم آورده اند. با این حال، دولت اوباما و بقیه اعضای 1+5 باید آگاه باشند که یکی از آثار نهفته ی تحریم ها، تمایل به حذف آنها برای مصالحه با طرف مقابل است. آنها تلاش کنند تا عاقلانه رفتار کرده و به ایران نشان دهند به لغو تحریم های ذکر شده در توافقنامه متعهد هستند.

عدم تصویب توافق در کنگره آمریکا قطعا به رادیکالیسم منجر شده و بار دیگر به عمل گرایی منفی در ایران منجر خواهد شد. علاوه بر این، توافق هسته ای پیامدهای بالقوه ی گسترده مثبت تری برای بحران ها در خاورمیانه و برای روابط ایران با غرب دارد.

موسویان در بخش دیگری از سرمقاله خود نوشته است: ترکیب روحاني- لاريجاني يك ائتلاف بي سابقه سياسي در مديريت سياست پراگماتيسم در ايران را تشكيل دادند و شيطنت كنگره به راهبرد سياست عملگرايي فعلي ايران لطمه خواهد زد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451804

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    6 0
    عالی بود
  • بی نام IR ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    2 7
    بعدا دیگه گله نکنن که چرا سفارت خانه اشان را دانشجوها تسخیر کردند. عمق دشمنی و رفتارهای مستکبرانه اشان از نطق های آتشین ضد ایرانی بعضی در کنگره پیداست. خداروشکر که ما امریکای واقعی را دیدیم.