وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت کاری که این دولت درزمینهٔ یارانه‌ی مطبوعات انجام داده در طول 30 سال گذشته بی‌نظیر بوده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از پرسش‌های مجری برنامه‌ی «نگاه یک» از علی جنتی درباره یارانه‌ی مطبوعات بود که وزیر ارشاد در پاسخ به این سؤال مکانیسم اختصاص یارانه‌ی مطبوعات در دولت تدبیر و امید را تشریح کرد و گفت که این مکانیسم در طول 30 سال گذشته برای نخستین بار در این دولت طراحی و اجراشده و جای هیچ حرف‌وحدیثی را باقی نگذاشته است.

او گفت: در مرحله‌ی اول ما با کمک اصحاب رسانه ملاک‌هایی را برای تخصیص یارانه‌ی مطبوعات تعیین کردیم و این ملاک‌ها را هم روی سایت وزارت ارشاد گذاشتیم و هم به‌صورت رسمی اعلام کردیم تا اصحاب رسانه بدانند که در این دولت یارانه بر چه اساسی به رسانه‌ها اختصاص پیدا می‌کند.

او موارد کمی و کیفی این ملاک‌ها را از شمارگان نشریات، اندازه نشریه، نوع کاغذ، توجه به مسائل دینی و ارزشی مثل دفاع مقدس، توجه به اقتصاد مقاومتی و ... را برشمرد و افزود: در گام بعد با توجه به این ملاک‌ها یارانه تخصیص پیدا کرد و مبالغ تخصیص‌یافته هم به‌صورت رسمی و شفاف اعلام شد. این اتفاق هم برای نخستین بار رخ داد که دولت مبلغ یارانه را به شکل شفاف اعلام کرد.

وزیر ارشاد تأکید کرد: البته ممکن است مدیرمسئولی بیاید و بگوید که مثلاً من 6 شماره نشریه در شش ماه گذشته منتشر کرده‌ام، اما فقط به چهار شماره‌ی آن یارانه تعلق‌گرفته که این مساله قابل‌بررسی است. ما آن را بررسی می‌کنیم و اگر اعلام وصول دو شماره‌ی نشریه صورت نگرفته بود، مبلغ پرداختی را تصحیح می‌کنیم.

وزیر ارشاد گفت: با این مکانیسم شفاف جایی برای این‌که کسی بگوید دولت به فلان رسانه‌ی همسو مبلغ بیشتری پرداخت کرده و به فلان رسانه مبلغ کمتری باقی نمی‌ماند، چون همه‌چیز شفاف است و مبلغ پرداختی بر اساس ملاک‌های اعلام‌شده تعیین می‌شود.

او در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود وزارت ارشاد نشریاتی را که به دولت توهین می‌کنند، تعطیل می‌کند و در مقابل با نشریاتی که به مقدسات توهین می‌کنند کاری ندارد، گفت: اصلاً این‌گونه نیست، چون وزارت ارشاد و دولت هم عضوی از اعضای هیات نظارت بر مطبوعات هستند.

جنتی اظهار داشت: هیات نظارت بر مطبوعات ترکیبی دارد که از سایر قوا و بخش‌ها نمایندگانی در آن حضور دارند و دولت هم یکی از این اعضاء است و به همین خاطر نمی‌تواند چنین رویکردی داشته باشد.

او گفت در این هیات و در دو سال گذشته ملاک قانون بوده و دبیرخانه هیات هم نهایت تلاشش را می‌کند تا قانون اجرا شود.

به گفته‌ی وزیر ارشاد، طبق قانون مطبوعات، نشریات اگر به مقامات رسمی نظام که در قانون از آن‌ها نام‌برده شده، توهین کنند، یا نشر اکاذیب کنند و تهمت بزنند با آن‌ها برخورد می‌شود.

جنتی تأکید کرد: پرونده‌ی این نشریات هم پس از توقیف به قوه‌ی قضائیه ارجاع داده می‌شود و قوه‌ی قضائیه هم به آن رسیدگی می‌کند و درنهایت حکم صادر می‌کند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =