سازمان فضایی روسیه از نسل جدید فضاپیماهای خود رونمایی کرده که قرار است جایگزین سایوز شود. اما شباهت این فضاپیمای جدید به فضاپیمای ساخت ناسا نظر خیلی‌ها را جلب کرده است.

روس‌ها و آمریکایی‌ها همیشه در فعالیت‌های فضایی رقیب سرسخت هم بوده‌اند. سازمان فضایی روسیه حالا نسل جدید از فضاپیماهای خود را رونمایی کرده که قرار است با پرتاب آن در سال ۲۰۲۱ فصل جدیدی در اکتشافات فضایی رقم زده شود . این فضاپیما که هنوز نامی برایش انتخاب نشده و بیشتر از یک دهه است که ساخت آن ادامه داشته قرار است جایگزین سایوز تی‌ام‌ای شود. سایت‌های نجومی اما به شباهت عجیب این فضاپیمای جدید به فضاپیمای اوریون اشاره کرده‌اند که ناسا مشغول ساخت آن است.

اوریون جدیدترین فضاپیمای سازمان فضایی ناسا برای حمل انسان به فضا و اکتشافات دور دست از جمله سیاره مریخ است. مراحل اجرایی این فضاپیما پس از اتمام پروژه شاتل و بازنستگی ناوگان شاتل کلید خورد و نخستین پرواز آزمایشی بدون سرنشین خود را در ۵ دسامبر ۲۰۱۴ با موفقیت انجام داد.فضاپیمای سایوز هم که قرار است ۶ سال دیگر جایگزین آن وارد کار شود پرکارترین، پراستفاده‌ترین و پرعمرترین فضاپیمای سرنشین‌دار جهان به حساب می‌آید.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    305 0
    از نظر آیرودینامیکی این حالت بهترین حالته . الان مثلا دو تا شرکت هواپیمایی کلیت هواپیماهاشون شبیه همه ، یعنی یکی از روی اون یکی کپی کرده ؟
  • امین A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    200 2
    روسها فقط سایو خود را ارتقا دادند و اگر کسی کپی کار باشد آمریکاییها هستند که طرح شاتل خود را رها کرده و اوریون را مشابه سایوز روسی طراحی کردند چرا که در نهایت متوجه شدند طرح روسی عملکرد بهتری داشته.