روحانی:فعالیت اقتصادی درشأن برخی دستگاه‌ها نیست/چرا بخشی از رسانه ها حاشیه امن دارند و برخی ندارند/2

رئیس جمهور گفت: اقتصاد ما با مشکل نفتی بودن، رانتی بودن و انحصار در برخی زمینه ها و همچنین حضور برخی دستگاه ها که کار اقتصادی در شان آنها نیست، مواجه است.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاین، حسن روحانی در ششمین نشست خبری خود به عنوان رئیس جمهور در تهران به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت. خبرنگار روزنامه اطلاعات پرسید: سیاست دولت برای مقابله با رانت، انحصار اطلاعاتی و... چیست و مرد شماره یک شما در حل بحران اقتصادی کیست؟
اهم اظهارات رئيس جمهور در ادامه مي آيد:

ابتدا به روزنامه اطلاعات برای نود ساله شدنش تبریک می گویم که کار حرفه ای انجام می دهد. هم برای کارکنان روزنامه و هم برای دوست عزیزم آقای دعایی آرزوی موفقیت می کنم.
اقتصاد ما با مشکل نفتی بودن، رانتی بودن و انحصار در برخی زمینه ها و همچنین حضور برخی دستگاه ها که کار اقتصادی در شان آنها نیست، مواجه است. همچنین اجرا نشدن صحیح سیاست های اصل 44. اولین قدم دولت این بوده که واگذاری ها به طور صحیح به بخش غیردولتی واگذار شود. دوم تلاش کردیم که فعالیت های اقتصادای شفاف شود تا از فساد جلوگیری شود. یکی از راهکارها دولت الکترونیک است. بعضی ها دعوت به قانون را حاشیه می گویند. همه باید تسلیمم قانون شویم و برای پیشرفت مملکت راه دیگری وجود ندارد.
نمی خواهم بگویم دولت در زمینه اجرای عدالت کاملا موفق بوده است. شما باید واقعیت ها را به مردم بگویید. یکی از راه ها رسانه های آزاد هستند. البته نباید یک رسانه حاشیه امنیتی داشته باشند و برخی نداشته باشند. این وضعیت رانتی در رسانه ها هم هست. یک رسانه هر کاری بکند، آزادی دارد و یک رسانه هر کاری بکند می گویند قانون باید اجرا شود.
هدف دولت ایجاد عدالت اجتماعی، پرهیز از رانت و جلوگیری از فساد است و گام هایی برداشته اما هنوز باید گام هایی بردارد.
وی در پاسخ به بخش دوم سوال گفت: هدف ما اجرای برنامه است. تیم اقتصادی و ستاد اقتصادی ما معلوم است.

در دولت قبل، دو هزار بنگاه صنعتی تعطیل شد و 500 هزار نفر از استغال در صنعت بازماندند و اشتغال خالص ما حدود صفر بود. هر سال جمعی به بازار کار وارد و عده ای خارج می شوند. وقتی تعداد بیکارهای ما ثابت بماند نشان می دهد که اشتغال ما موثر نبوده است. در آن مدت ایران بهشت مهندسان خارجی شد. کالا تولید کردند و ما خریدیم. حالا ممکن است ما باز دچار مشکل شویم. من از رسانه ها و متخصصین می خواهم خوب دولت را نظارت کنند و هم خوب نقد کنند. بعد از تحریم، در زمان پساتحریم برای حضور بنگاه ها و شرکت های خارجی اگر ذهن آنها این باشد که بازار هشتاد میلیونی است
به آنها گفتم که سیاست ما این است که شما سرمایه بیاوردید و با ایرانی ها مشارکت کنید و بخشی از باراز منطقه و جهانی در اختیار هر دو طرف قرار بگیرد.
امیدوارم در این مسیر دولت به خوبی حرکت کند در غیر این صورت دولت ضرر می کند. ما باید به اینجا برسیم که پول نفت ما باید در بخش سرمایه گذاری های اساسی مصرف شود. آنچه نیاز به مصرف داریم باید از صادرات غیرنفتی به دست بیاوریم. در چهار ماه اول امسال برای اولین بار تراز مالی ما مثبت شده است. معنای حضور خارجی ها، حضور سرمایه و مشارکت باشد.
29213

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 16 =