مخالفت وزارت نیرو با طرح کشاورزی رهبری در خوزستان

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:تامین آب مرحله دوم طرح کشاورزی 550 هزار هکتاری موسوم به طرح رهبری به دلیل مخالفت وزارت نیرو هنوز تامین نشده است.

به گزارش ایرنا، کیخسرو چنگلوایی روز شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: 138 هزار هکتار از اراضی زیر پوشش طرح توسعه کشاورزی خوزستان و ایلام موسوم به طرح 550 هزار هکتاری رهبری، به اتمام رسیده اما تاکنون 75 هزار هکتار از این اراضی قابل کشت و بهره برداری شده است.
وی با بیان اینکه مطالعات و مهندسی ارزش در این طرح انجام شده، افزود: وزارت نیرو اعلام کرده که 215 هزار هکتار از اراضی این طرح که قرار است در مرحله دوم اجرایی شود با مشکل تامین آب روه برواست اما این مساله را به هیچ وجه قبول نداریم.
چنگلوایی گفت: وزارت نیرو در حالی با تامین آب مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری مخالفت کرده، که سازمان آب و برق در صورتجلسه مشترک اعلام کرده مشکلی برای تامین آب این طرح ندارد.
وی افزود: 200 هزار هکتار از اراضی این طرح دارای پروانه آب و مجوز بهره برداری هستند و از قرن ها پیش تاکنون کشت شده است.
چنگلوایی با انتقاد از وزارت نیرو به دلیل مخالفت با تامین آب این طرح گفت: وزارت نیرو با اختصاص آب در حوضه رودخانه زهره به دلیل کمبود آب، مخالفت کرده این در حالیست که برای انتقال 35 مترمکعب آب از زهره برای کشاورزی دشت لیراوی بوشهر برنامه ریزی شده است.
وی اضافه کرد: خوزستان از بابت برداشت بی رویه از منابع آبی در استان های بالادست به ویژه در حوضه کرخه دچار خسارت شده و آب های زیر زمینی این حوضه در بالادست بیش از دو برابر ظرفیت برداشت می شود.
وی گفت:با اجرای طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی و افزایش راندمان آب، در بخش کشاورزی 1.5 میلیارد مترمکعب صرفه جویی اتفاق می افتد.
چنگلوایی استفاده مناسب از منابع آب و خاک، استفاده از اراضی با شوری بالا، و افزایش عملکرد در واحد سطح را از دیگر مزایای اجرای این طرح برشمرد.
کاهش 27 هزار هکتاری شلتوک
وی همچنین از کاهش 27 هزار هکتار سطح زیرکشت شلتوک در فصل زراعی جاری در خوزستان خبر داد و افزود: امسال تنها 40 هزار هکتار زیرکشت شلتوک رفته است.
وی یکی از سیاست های جهاد کشاورزی را کاهش سطح زیرکشت محصولات پرمصرف و جاگزینی محصولات کم مصرف عنوان کرد و گفت: در طولانی مدت هدف این است که کشت شلتوک فقط در سه استان گیلان، مازندران و گلستان انجام شود.
چنگلوایی با بیان اینکه نمی توان کشت شلتوک را به کلی در خوزستان حذف کرد، افزود: خوزستان از استان هایی است که از دیرباز کشت برنج داشته و دربعضی مناطق باعث بهبود وضعیت خاک می شود علاوه بر این شیوه زراعی تعداد زیادی از کشاورزان شلتوک کاری است و نمی توان آن را از زندگی آنها حذف کرد.
وی همچنین با اشاره به بحران خشکسالی و کمبود آب در خوزستان اظهار کرد:علاوه بر خسارت کلی به محصولات دیم در حوضه رودخانه های زهره و خیرآباد، کرخه و جراحی در سال زراعی جاری، 40 هزار هکتار از اراضی آبی نیز با خسارت روبه رو شد.
چنگلوایی با اشاره به استعداد خوزستان در تولید محصولات کشاورزی، افزود: با وجود مشکلات خشکسالی، خوزستان همچنان مقام نخست تولیدات کشاورزی کشور را دارد و در تولید گندم، ذرت و کلزا بیشترین خرید محصول کشور در خوزستان انجام شد.
وی با بیان اینکه خوزستان در بخش جذب تسهیلات بانکی مقام نخست را بدست آورده اضافه کرد: در بخش مکانیزاسیون پارسال 700 میلیارد ریال تسهیلات بانکی به منظور کمک به بهبود و نوسازی ماشین آلات کشاورزی پرداخت شد و چهار هزار و 202 طرح در این بخش به بهره برداری رسید.
چنگلوایی در ادامه استفاده 92 درصدی منابع آبی برای بخش کشاورزی خوزستان را رد کرد و گفت: بیشترین مصرف و بیشترین هدرروی آب در بخش کشاورزی است اما آمار 92 درصدی که برای میزان مصرف آب اعلام می شود فاقد پشتوانه علمی است و بر اساس مجموع مصارف شرب و صنعت از میزان آب رها شده از سدهاست که نمی تواند آمار صحیحی باشد.
به گفته وی، پرت 30 درصدی شبکه های آبیاری و تبخیر و نفوذ آب در زمین در این محاسبات درنظر گرفته نشده است.
چنگلوایی تاکید کرد: برای کاهش مصرف آب کشاورزی بهبود وضعیت آبیاری، رعایت الگوی کشت و توسعه کشت های کم مصرف باید مدنظر قرار گیرد.

حلقه مفقوده کشاورزی
رییس سازمان جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه طرح توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی استان دو سه سال پیش تهیه و تصویب شده است، گفت: برای اجرای این طرح ها نیاز به مشارکت بخش خصوصی است و ما فقط می توانیم با واگذاری زمین و اعطای تسهیلات این طرح ها را حمایت کنیم.
وی حلقه مفقوده پایداری تولیدات کشاورزی و یکی از اولویت های کشاورزی خوزستان را صنایع تبدیلی عنوان کرد و افزود: خوزستان زمینه مساعدی برای تولیدات خام چه از نظر تنوع، زمان کشت و حجم را دارد اما متناسب با آن صنایع تبدیلی، فرآوری و تکمیلی در این استان رشد نکرده است.

افتتاح 99 پروژه
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه از بهره برداری از 99 پروژه این بخش در هفته دولت خبر داد.
وی افزود: این پروژه ها با 280 میلیارد ریال در بخش آب و خاک، باغبانی، دام و طیور، مکانیزاسیون، امور عشایر و تعاون روستایی به بهره برداری رسیده اند.
وی با بیان اینکه دو هزار و 670 خانوار از این طرح ها بهره مند می شوند، اضافه کرد: در این طرح ها 631 شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است.
به گفته وی، بیشترین طرح ها در شهرستان دزفول با 15 طرح و اعتبار پنج میلیارد ریال، باغملک با 10 طرح و اعتبار یک میلیارد و 156 میلیون ریال و اندیمشک با هشت طرح و چهار میلیارد و 828 میلیون ریال بهره برداری شد.
چنگلوایی اظهار کرد: سه پروژه در شهرستان های اهواز، رامشیر و شوش شامل لایروبی انهار و تامین آب، واحد مرغ گوشتی و آبیاری تحت فشار و ذرت خشک کنی نیز فردا به بهره برداری خواهند رسید.
وی اضافه کرد: پروژه های شهرستان های اندیکا، اندیمشک، باوی، باغملک، رامهرمز، گتوند، مسجدسلیمان، امیدیه، دشت آزادگان، شادگان و هویزه امروز و بقیه شهرستان ها نیز در هفته گذشته به بهره برداری رسید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =