ورزش ایران پرحاشیه است اما صدا و سیما هم کار خاصی برای کم کردن این حاشیه ها انجام نمی دهد.

میثم بهرامی - خبرگزاری خبرآنلاین؛ آن هایی که ورزش را زیاد پیگیری نمی کنند، وقتی اسم فوتبال را می شنوند سریع یاد حاشیه های آن می افتند. حاشیه های مختلف در این رشته پرطرفدار، از طریق رسانه ها و مخصوصا تلویزیون منتشر می شود و از آنجا که منبع اصلی پیگیری اخبار توسط اکثریت جامعه، تلویزیون است، خیلی ها ذهنیت خوبی نسبت به ورزش ندارند.
نه اینکه فوتبال حاشیه نداشته باشد، اما تلویزیون هم بیش از اندازه روی حاشیه های آن زوم می کند و از طریق برنامه های مختلف، این حاشیه ها را بازنشر می دهد. سوالی که همیشه وجود داشته، این بوده که چرا صدا و سیما فکری اساسی برای فرهنگ سازی در فوتبال انجام نمی دهد و به عنوان تاثیرگذارترین رسانه داخلی، چرا اقدامی در این مورد نمی کند.
مصاحبه ای که امروز وزیر ورزش با پایگاه اطلاع رسانی دولت انجام داده، تا حدودی به این سوال جواب می دهد. گودرزی در پاسخ به سوالی درمورد چالش های حوزه ورزش و جوانان که بخش بزرگی از آن مربوط به فوتبال است، می گوید: «ما در این حوزه چالش واقعی خیلی کم داریم. چالش ها عمدتا مجازی و دست ساخته یک مجموعه محدود اما پر سر و صداست. یک لوکوموتیو و لوکوموتیوران هایی هستند یک تکان که می دهند کل این قطار را تکان می دهند. دو تا تیم به نام استقلال پرسپولیس داریم همه چیز با این دو تحلیل می شود، این غلط است. در این دولت یعنی این قوه اجراییه چیزی به نام سر کار گذاشتن جوان ها وجود ندارد. اما من با رئیس قبلی صدا و سیما مذاکره و مباحثه کردم که این چه وضعی است؟ چرا این قدر گسیخته است و همه اجازه دارند به این حوزه مظلوم تهاجم کنند و مدیریتش را بزنند و تخریبش کنند؟ ایشان گفت یک موضوع است که هیچ خطری نمی آفریند آن هم ورزش است و ما باید اجازه بدهیم این فضا به عنوان یک سوپاپ عمل کند. در دولت فعلی این نگاه نیست، اما در حوزه هایی که کار رسانه و تبلیغ می کنند و اتفاقا بسیار هم اثربخش هستند، آنها این کار را می کنند. این بحثی است که من کردم، اینکه صدا و سیما نباید هدف برایش وسیله را توجیه کند و نباید بر یک موضوعاتی متمرکز شود که آورده ای ندارد و صرفا پرکننده اوقات فراغت و آن هم نه با کیفیت است. آیا صدا و سیما در زمینه هنر چنین کاری می کند و اجازه می دهد هر کس هر چیزی دلش خواست بگوید؟»
جملاتی که وزیر ورزش به زبان آورده، نشان دهنده نوع نگاه صدا و سیما به ورزش است. اینکه رئیس سابق صدا و سیما به وزیر ورزش گفته که ورزش هیچ خطری نمی آفریند و باید اجازه داد که این فضا به عنوان یک سوپاپ اطمینان عمل کند، نشان می دهد چرا تلویزیون تا این حد در بحث فوتبال از خط قرمزها عبور می کند و اجازه می دهد بی اهانتی ها منتشر شوند. این نگاه، بیش از هر چیزی برای خود فوتبال خطر آفرین است چراکه با این روش صدا و سیما اصلا احساس نمی کند که نیازی به فرهنگ سازی در فوتبال وجود دارد.
تلویزیون تنها رسانه ای است که می تواند در فوتبال فرهنگ سازی موثر انجام دهد اما با این نگاه مسئولان بلند پایه سازمان صدا و سیما، هیچ وقت نباید انتظار داشت که این فرهنگ سازی انجام شود. تنها انتظاری که می توان از سازمان صدا و سیما داشت این است که این سازمان از اتفاقات فوتبال، درآمدزایی میلیاردی کند و بی تفاوت از کنار اتفاقات مهم این رشته ورزشی بگذرد. نمونه درآمدزایی میلیاردی این سازمان از فوتبال، همین برنامه نود پنجشنبه شب است که به مناسبت برگزاری مسابقه ستارگان ایران و ستارگان جهان انجام شد و در همان شب بیش از 5 میلیارد تومان سود نصیب رسانه ملی کرد.
43 43

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =