رییس سازمان حفاظت محیط زیست روز گذشته در سالن همایش های سازمان محیط زیست پاسخگوی سوالات فعالان مجازی بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست دیروز بعد از ظهر پس از شرکت در جلسه ای که به طور مجازی پاسخگوی کاربران شبکه های اجتماعی کلوب، توییتر و تلگرام بود، در جمع فعالان فضای مجازی در سالن همایش های سازمان حفاظت محیط زیست حضور یافت و پس از انجام مراسم و سخنرانی فعالان هنری، اجتماعی و مجازی به سئوالات مطرح شده، پاسخ گفت.

برخورد نامناسب با حیوانات رها شده در خیابان ها از سوی شهرداری ها و نحوه جلوگیری از این اقدام ها، همچنین مسئولیت سازمان در این امر از جمله این سوالات بود که ابتکار در پاسخ به آن گفت: این موضوع یکی از پر کامنت ترین مباحث منتشر شده در فضای مجازی است که نگرانی های بسیاری را برای دوستداران حیات وحش به همراه داشته است.

او گفت: اگرچه سازمان محیط زیست هیچ مسئولیت مستقیمی در این زمینه ندارد و این موضوع از تکالیف و وظایف شهرداری هاست که به صورت مستقیم زیر نظر وزارت کشور فعالیت دارند، ولی نخست آنکه چنین رفتارهای قساوت باری خلاف حقوق حیوانات در قوانین بین المللی و ملی و مهم تر از آن خلاف آموزه های دینی و فرهنگی ایرانیان است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه به منظور جلوگیری از چنین اقداماتی دستورالعمل ها و ضوابطی خاص این موضوع از سوی سازمان حفاظت محیط زیست تهیه و یا مورد بازنگری واقع شده و به وزارت کشور ابلاغ شده است، گفت: در این دستورالعمل ها قید شده است که برای مدیریت حیوانات رها شده یا خیابانی از روش هایی بهره گرفته شود که مصداق حیوان آزاری نباشد و بر طبق اصول و استانداردهای جهانی باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر این موضوع که شهرداری ها وظیفه نظارت بر این مهم را دارند، گفت: البته مدیران کل استانی سازمان حفاظت محیط زیست حسب اطلاع رسانی های دقیق و درست با شهرداران متخلف برخورد قانونی خواهند کرد.

ابتکار تهیه و تدوین پیش نویس قانون حمایت از حیوانات خیابانی حسب پیشنهاد فعالان محیط زیست برای تقدیم به مجلس را از دیگر اقدامات در این راستا برشمرد و گفت: پیش از این هیچ قانونی برای حمایت از حیوانات رها شده در خیابان ها وجود نداشته است و به زودی و پس از طی مراحل نهایی این قانون با حضور فعالان محیط زیست و برای جلب نظرات و پیشنهادات آن ها بررسی خواهد شد.

او ضمن یادآوری این موضوع که مواردی که دارای اطلاعات کامل، دقیق و درست باشند قابل پیگیری هستند، گفت: متاسفانه برخی موارد منتشر شده در فضای مجازی از صحت و اعتبار زمانی و مکانی برخوردار نیستند.

معاون رئیس جمهور اشاره ای هم به ایجاد اورژانس حیات وحش در برخی نقاط کشور با همکاری فعالان حقوق حیوانات داشت و گفت: برخی از این اورژانس ها برای حمایت از حیوانات خیابانی نیز اعلام آمادگی کرده اند.

پروژه ای بدون ارزیابی زیست محیطی دولت یازدهم وجود ندارد

سوالی در خصوص نیروگاه خورشیدی پارک پردیسان از سوی یکی از فعالان حوزه تغییرات آب و هوا نیز با این پاسخ از سوی معاون رئیس جمهور مواجه شد که از طریق همین نیروگاه، 100 کیلووات برق مورد نیاز در مجموعه پردیسان تامین می شود که البته به دنبال افزایش میزان برق تولیدی از این طریق هستیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به سوال دیگر این فعال فضای مجازی، گفت: سدسازی از جمله مهم ترین مواردی است که الزاما نیاز به ارزیابی زیست دارد.

او گفت: فرآیند دقیق و علمی و نظارت کامل بر روند ارزیابی زیست محیطی پروژه های در حال انجام وجود دارد به نحوی که هیچ پروژه ای در دولت یازدهم بدون ارزیابی زیست محیطی وجود ندارد.

ابتکار با ابراز تاسف از غفلت سال های گذشته از روند مهمی چون ارزیابی زیست محیطی، گفت: تلاش کردیم با اصلاح روندها و بازنگری در قوانین، روند کاملا منظم و علمی و دقیقی ایجاد کنیم. ضمن اینکه لایحه ارزیابی زیست محیطی نیز در همین راستا تهیه و تدوین شده است.

مشارکت با وزارت راه و شهرسازی برای رفع مشکل کشکان

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر تشکیل یا عدم تشکیل کارگروه مازوت و نفتکش ها حوزه کشکان در استان لرستان، گفت: برای رفع مشکل، مکاتبات عدیده ای با وزارت راه و شهرسازی صورت رگفته است ولی مسئله بسیار پیچیده تر از شکل ظاهری است.

او گفت: بخشی از مشکل به دلیل فرسودگی نفتکش های عراق و ترانزیت نفت از آن مسیر و بخشی دیگر به دلیل فرسودگی خودروهای سنگین در کشور و استاندارد نبودن این خودروها و در نهایت بخشی از مشکل به دلیل فقدان مسیر مناسب جاده ای است که رفع آن ها حتی در مورد مسائل داخلی زمان بر است و نیاز به اعتبارات زیادی دارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در همین راستا مقرر شد در کوتاه مدت با نصب علائم راهنمایی و رانندگی و کنترل سرعت نفتکش ها، موضوع مورد پیگیری قرار گیرد و به مرور زمان اقدامات بلند مدت نیز در دستور کار قرار گیرد.

ابتکار تاکید کرد: تمام این موارد علاوه بر پیگیری سازمان محیط زیست برای اجرای دقیق و درست، نیاز به پیگیری و نظارت فعالان محیط زیست منطقه دارد.

فضا برای طرح دیدگاه ها باز است

معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه ششم، گفت: فعالان نهادهای مدنی در نشست های بررسی و تدوین فصل محیط زیست در برنامه ششم حضور و حق رای دارند و اگر مواردی مد نظر فعالان است می توانند از آن طریق پیگیری کنند.

او در خصوص درخواست دیدارهای اشخاص هم با اشاره به حجم فشارها، بحران ها، مشکلات و چالش های محیط زیست کشور پاسخگویی به تمامی این درخواست های دیدار حضوری را غیر ممکن دانست و گفت: خوشبختانه فضا برای طرح دیدگاه ها و حتی نقدها در فضای مجازی بسیار باز است و من نیز تلاش می کنم تمامی این دیدگاه ها را رصد کنم. ضمن اینکه این ملاقات ها می تواند به فراخور موضوعات با معاونان و مدیران سازمان صورت پذیرد.

ابتکار در بخش دیگری از پاسخ خود به طرح تنفس جنگل های هیرکانی اشاره داشت و گفت: این طرح با خواست و تاکید رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی در حال پیگیری مشترک توسط دو سازمان حفاظت محیط زیست و جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است.

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: به رغم مسئولیت های فراوان که فراتر از توان سازمان محیط زیست است، حاضر به همکاری و نظارت در طرح تنفس جنگل های هیرکانی شدیم و دستورالعمل و مصوبه دولت در این خصوص شدیم در حالیکه مسئولیت مستقیمی در این زمینه نداشتیم. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: مقررات جاری کشور لازم الاجراست.

آموزش کودکان از اولویت های مهم سازمان محیط زیست است

ابتکار در پاسخ به خانم محمدی کوچکترین عضو حاضر در جلسه که از او در خصوص تاثیر فرهنگ سازی و آموزش کودکان و اقدامات صورت گرفته در این زمینه سوال کرد با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده میان سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش و فعالیت های صورت گرفته در راستای این تفاهم نامه، گفت: آموزش کودکان به دلیل اهمیت اصلاح رفتاری آن ها، همچنین تاثیر کودکان بر اصلاح رفتار والدین از اولویت های مهم سازمان محیط زیست است.

معاون رئیس جمهور آموزش معلمان، ترویج مدارس سبز و افتتاح 2400 مدرسه زیست محیطی در سال تحصیلی جدید، افزوده شدن محیط زیست به عنوان یکی از مهم ترین محورهای آموزشی و اجرایی مربیان پیشاهنگی را از جمله مهم ترین اقدامات در این راستا برشمرد و افزود: این اقدامات در سطوح گسترده تری در حال پیگیری است.

او از تلاش های مدیر روابط عمومی و مجموعه همکاران خود در سازمان محیط زیست نیز تقدیر کرد و موفقیت های حاصله را نتیجه فعالیت جمعی همکاران خود دانست.

مخالف کمپین سازی برای محیط بانان دربند هستم

سوال در خصوص ضرورت کمپین سازی برای محیط بانان دربند از سوی یکی از حاضرین با واکنش منفی رئیس سازمان حفاظت محیط زیست مواجه شد. زیرا وی معتقد بود که غوغاسازی رسانه ای و مجازی تنها منجر به پیچیده تر شدن موضوع می شود و ضرورت دارد هر اقدامی در این زمینه در مجرای قانونی پیگیری شود.

معاون رئیس جمهور با ابراز خرسندی از اعلام رضایت خانواده شاکی از محیط بان اسعد تقی زاده، گفت: این موفقیت را مرهون تلاش دو سالانه همکارانم در محیط زیست ستاد و استان، نماینده ولی فقیه در استان و مقامات محلی می دانم ولی هرگونه اطلاع رسانی در خصوص محیط بانان دربند، تنها باید از طریق سازمان و در چارچوب قانونی باشد.

یکی دیگر از حاضرین در نشست هم خواستار توجه بیشتر رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به فعالیت های کاربرانی در فضای مجازی شد که به صورت ناشناخته و به دور از مرسومات رایج این فضاها همچون انتشار کلیپ و فیلم و عکس سعی در کاشت بذر امید در دل ها برای رفع بحران هایی همچون دریاچه ارومیه از طریق ارائه راه کارهای علمی و تخصصی و ایجاد تالارها و اتاق های گپ و گفت با حضور عموم جامعه دارند.

مدیر انجمن پرندگان شکاری ایران نیز یکی دیگر از فعالان مجازی حاضر در جلسه بود که ضمن تشکر از همکاری های صورت گرفته از سوی مدیران کنونی سازمان، خواستار افزایش این حمایت ها برای حفظ گونه های شکاری ایران شد.

طرح درخواست ها و انتقاداتی در خصوص توجه بیشتر به سرچشمه های آب شیرین خزر از رودخانه البرز که به دلیل سرریز شدن فاضلاب طی سال های اخیر، کارکرد خود را از دست داده اند، درخواست بهره گیری از پایش آنلاین و مداوم برای ورودی ها و خروجی های خزر، تدوین و اجرایی کردن راه کارهایی برای جلوگیری از کاهش سطح آب خزر، جلوگیری از گسترش تبدیل بی ضابطه مناطق ویژه اقتصادی به مناطق آزاد تجاری که به ویژه تهدید بزرگ برای جزایر خزر و میانکاله محسوب می شود از دیگر مباحث مطروحه در این نشست چهار ساعته بود.

بحرآسمان و جلوگیری از معدن کاوی در این منطقه از دیگر خواسته های فعالان حاضر در نشست ابتکار با فعالان فضای مجازی بود.

۴۷۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    2 0
    اگر این طور است چرا سد شفا رود تخریب نمی شود