روزنامه ایران: شرکت گوگل که از آن به عنوان غول اینترنتی جهان یاد می‌شود، بجز در دست گرفتن حاکمیت دنیای مجازی گام‌هایی را هم در زندگی حقیقی مردم برداشته است و حتی کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که جست‌وجوگر اینترنتی گوگل می‌تواند در زمینه سیاست هم تأثیرات مستقیم برجا بگذارد.

از هم‌اکنون تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری امریکا کمتر از یک سال باقی مانده است و این بار جناح‌های مختلف بجز نگرانی از توان فناورانه رقبا و میزان بهره‌مندی آنها از خدمات جدید، مشکل بزرگتری را پیش‌روی خود می‌بینند و آن هم ورود گوگل به عرصه سیاسی است. بزرگترین موتورجست‌وجوی اینترنتی جهان به قدری قدرت یافته است که روی انتخابات ریاست جمهوری امریکا هم اثر بگذارد و البته دولت این کشور اعلام کرده است که در زمینه برگزاری این انتخابات همکاری‌هایی با گوگل انجام می‌شود، ولی کارشناسان از مسأله‌ دیگری نگرانی دارند و می‌گویند که الگوریتم‌های پیچیده و مخفیانه گوگل می‌تواند تغییراتی در نتایج انتخابات ریاست جمهوری 2016 امریکا به وجود آورد. «رابرت اپستین» مدیر ارشد بررسی‌های روانشناسی در «مؤسسه تحقیق و فناوری رفتاری امریکا» این نگرانی را عیان ساخته و گفته است که باید قدرت زیاد غول اینترنتی جهان در عرصه سیاسی را مهار کرد.


تأثیرات دنیای مجازی
اپستین که یکی از بزرگترین نظریه‌پردازان سیاسی در امریکا محسوب می‌شود با انتشار سرمقاله‌ای در سایت اینترنتی Politico. com توضیح داد که او و گروه تحقیقاتی‌اش مطالعه گسترده‌ای را روی رأی‌دهندگان مردد و آنهایی که هنوز نمی‌دانند چه شخصی را به عنوان رئیس جمهوری بعدی امریکا انتخاب کنند، انجام دادند. در این بررسی بخش اعظم رأی‌دهندگان مردد یک کاندیدای بخصوص را انتخاب کردند و البته محققان توانستند از طریق روش‌های مجازی، نظر این افراد را به صورت غیرمستقیم تغییر دهند و این مسأله را ثابت کنند که فضاهای اینترنتی می‌تواند روی انتخاب نهایی افراد در حوزه ریاست جمهوری تأثیرگذار باشد.
محققانی که در این بررسی حضور داشتند نتایج جالبی را به دست آوردند. در پایان دور نخست بررسی 37 درصد مردم یکی از کاندیداها را به عنوان رئیس جمهوری محبوب خود انتخاب کردند و تنها پس از گذشت 15 دقیقه محققان با استفاده از روش‌های اینترنتی خود موفق شدند تعداد افراد موافق با او را به 63 درصد برسانند. در این بررسی 4 هزار و 500 رأی‌دهنده مردد به صورت کاملاً تصادفی در کشورهای امریکا و هند انتخاب شدند و به پرسش‌های محققان پاسخ دادند.
کارشناسان با این بررسی متوجه شدند درجریان انتخابات سیاسی در برخی از موارد با درصد بسیار ناچیز فرد پیروز را برمی‌گزینند و همین مسأله توان زیادی به گوگل می‌دهد. در کشور امریکا در نیمی از موارد فرد برگزیده شده در انتخابات ریاست جمهوری کمتر از 7/6 درصد بیشتر از نفر دوم آرای بیشتری داشته است. در انتخابات سال 2012 میلادی که «باراک اوباما» برای دومین بار برگزیده شد، 3/9 درصد بیشتر از نفر دوم رأی جمع‌آوری کرد و در این زمینه گوگل تأثیر قابل ملاحظه‌ای برجا گذاشت.


گوگل و انتخابات
رئیس جمهوری بعدی امریکا نمی‌تواند از طریق سخنرانی، تبلیغات تلویزیونی یا... وارد دفتر کار خود شود و در این زمینه باید به تصمیم‌های مخفیانه گوگل هم توجه ویژه داشته باشد. بسیاری از کارشناسان سیاسی در تلاشند تا از الگوریتم‌های پیشرفته و تصمیم‌های مخفیانه گوگل برای اثرگذاری در انتخابات ریاست جمهوری آگاهی کسب کنند و البته در این زمینه گمانه‌زنی‌هایی انجام داده‌اند. مطالعاتی که طی چند سال اخیر به انجام رسیده است نشان می‌دهد گوگل در چند سال اخیر توان بیشتری برای کنترل انتخابات به دست آورده است و البته باید توجه داشت که در این زمینه به صورت گسترده نظرات و باورهای مردم را کنترل می‌کند تا روی نتایج نهایی انتخابات اثر بگذارد. الگوریتم‌های اینترنتی گوگل می‌توانند اولویت‌های رأی‌دهندگان مردد را تا بیش از 20 درصد تغییر دهد و البته 80 درصد دیگر هم از گروه‌های جمعیتی اثر می‌پذیرند. این اتفاق باعث می‌شود تا در پایان هیچ فردی تصور نکند که نتایج نهایی انتخابات دستکاری شده است. یکی از سخنگویان گوگل در این خصوص توضیح داد که الگوریتم‌های شرکت او به گونه‌ای طراحی شده است که «پاسخ‌های مرتبط» را در مقابل هر کلیدواژه نمایان می‌کنند و همین مسأله باعث می‌شود تا هر کاربر از حضور در جست‌وجوگر گوگل نتیجه مجزا کسب کند. این اتفاق باعث شده است تا تمام کاربران جهانی به نتایج حاصل از جست‌وجوهای اینترنتی خود در سایت گوگل اعتماد کنند.
ولی اپستین می‌گوید که پاسخ‌های گوگل در این زمینه «بی‌معناست.» او توضیح داد: «گوگل چگونه می‌تواند در جریان کلیدواژه‌های جست‌وجو شده مرتبط با انتخابات ریاست جمهوری امریکا «پاسخ‌های مرتبط» را منتشر کند و در جریان امتیازدهی به انتشار سایت‌های مربوطه یک کاندیدا را به دیگری ترجیح ندهد؟ بیانیه منتشر شده گوگل در این زمینه به طور کاملاً واضح اثر این شرکت در جریان انتخابات ریاست جمهوری را انکار می‌کند و حتی به گونه‌ای وانمود می‌کند که هیچ تأثیری در این زمینه برجا نمی‌گذارد.»
بررسی جدید نشان داد که نوسان در نتایج نهایی حاصل از انتخابات در امریکا در کنترل گوگل بوده است و بر همین اساس در انتخابات سال 2012 میلادی «باراک اوباما» به کمک گوگل موفق شد با کسب 3/9 درصد بیشتر آرا به پیروزی برسد. دور از ذهن به نظر نمی‌رسد که انتخابات سال 2016 میلادی هم به همین صورت دنبال شود و با اثرات بزرگ گوگل روی مردم، رئیس جمهوری منتخب با درصد کم نسبت به نفر دوم برگزیده شود.


تقلب در انتخابات
اپستین بر این باور است که این نوع اثرگذاری و کنترل روی مردم می‌تواند تقلب گوگل در انتخابات محسوب شود و البته یک مرور تاریخی کوتاه نشان می‌دهد که گوگل در این زمینه تنها نیست و دیگر شرکت‌ها هم اقدامات مشابه را انجام می‌دهند. اپستین توضیح داد که در انتخابات ریاست جمهوری سال 1876 امریکا شرکت Western Union تلاش فراوانی انجام داد تا «رادرفورد هایز» کاندیدای مورد نظر برگزیده شود. این نزدیک‌ترین انتخابات در تاریخ ریاست‌ جمهوری امریکا بود و شرکت مذکور که انحصار شبکه تلگراف را در اختیار داشت و یک قرارداد ویژه با خبرگزاری آسوشیتدپرس منعقد کرده بود، توانست داستان‌های مثبتی از زندگی هایز منتشر کند و در نهایت باعث پیروزی او شود.
گوگل به طور میانگین روزی یک بار الگوریتم جست‌وجوگر اینترنتی خود را تنظیم می‌کند. به گفته اپستین، این امکان وجود دارد که Alphabet به عنوان شرکت مادر گوگل با مدیریت سه‌گانه «لری پیج»، «سرگئی برین» و «اریک اشمیت» روی انتخابات 2016 اثر بگذارد. کارشناسان از این اتفاق به عنوان «اثر تنظیمات موتور جست‌وجوی اینترنتی»(SEME) یکی از بزرگترین تأثیرات رفتاری کشف شده در تاریخ یاد می‌کنند. اثر SEME به عنوان یک عامل نفوذ اجتماعی عملاً نامرئی است، زیرا تأثیرات نهایی بسیار بزرگ است و هنوز هیچ معیار دقیقی وجود ندارد تا بتوان میزان آن را اندازه‌گیری کرد. علاوه بر این، هیچ قانونی در جهان تصویب نشده است که گوگل یا دیگر شرکت‌ها را برای استفاده یا سوءاستفاده از این تکنیک منع کند و به همین خاطر SEME یک تهدید کاملاً جدی برای دولت‌ها و انتخابات سیاسی محسوب می‌شود.
چندی پیش گفته شد که اگر هم‌اکنون در جست‌وجوگر گوگل بنویسید «چه کسی رئیس جمهوری بعدی امریکا می‌شود؟» به شما پاسخ خواهد داد «هیلاری کلینتون». البته گوگل می‌گوید که این پاسخ در قالب قابلیت بهینه شده در جست‌وجوگر(SEO) منتشر می‌شود و ارتباطی با الگوریتم‌های پیچیده محاسباتی ندارد. با وجود این حتی اگر در سرویس Hangout گوگل هم سؤال یاد شده را مطرح کنید، 10 کارت اصلی که برای شما نمایان می‌شود شامل اطلاعات مربوط به کلینتون است. در همین جریان روزنامه واشنگتن‌پست با انتشار گزارشی مجزا توضیح داده است که گوگل بجز کنترل افکار عمومی، در نتایج حاصل از جست‌وجوهای اینترنتی هم طرفداری خود را نمایان می‌کند و به عبارت دیگر، همه توان خود را به کار می‌گیرد تا کاندیدای مورد نظر را رئیس جمهور کند.


5656

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451399

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =