پارادوکس ۴۰ ساله‌ای که هاوکینگ می‌گوید حلش کرده است/ نظریه اینشتین اشتباه بوده است ؟

استیون هاوکینگ بار دیگر در یک سخنرانی، خودش پاسخ ابهام‌های نظریه خودش را داده است. ۴۰ سال است که معمای پارادوکس اطلاعات وجود دارد و هاوکینگ حالا می‌گوید پاسخی برای آن دارد.

پیش از این تصور می‌شد که وقتی چیزی توسط یک سیاهچاله بلعیده می‌شود اطلاعات مربوط به آن از بین می‌رود. این مسئله اما ناقض قوانین فیزیک کوانتوم بود. در مقابل اما براساس نظریه نسبیت عام اینشتین، این اطلاعات باید نابود شود. نظریه اینشتین می گوید که ماده به درون سیاهچاله بلعیده می شود، و در آن سوی افق رویداد می افتد. هر چند نظریه هاوکینگ هنوز ثابت نشده اما در صورت درست بودن نشان می دهد که تصویر اینشتین از سیاهچاله درست نیست. به ویژه اینکه، اصلا معلوم نیست که سیاهچاله ها دارای «بخش درونی» باشند. ماده ای که بلعیده می شود ممکن است در افق رویداد گیر کند و به عنوان هولوگرام آنجا حفظ شود.

بیشتر از ۴۰ سال است که این مسئله به معمایی به نام پارادوکس اطلاعات تبدیل شده بود. هاوکینگ اما در سخنرانی ۸ دقیقه‌ای خود در کنفرانسی در سوئد خودش وارد کارزار شد و اعلام کرد که سیاهچاله ها اطلاعات مربوط به چیزهایی که در درون آنها سقوط می کند را ذخیره می کنند. از سال ۱۹۷۵ که هاوکینگ مقاله جنجالی خود{لینک} را منتشر کرد این پارادوکس همیشه وجود داشته و ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده بود.

هاوکینگ گفته است که این اطلاعات ممکن است اصلا وارد سیاهچاله نشود، بلکه در سرحد آن باقی بماند. اگر این تئوری درست باشد، به یکی از بزرگ‌ترین سوالات فیزیک کوانتوم پاسخ داده شده است. بر اساس نظریه کوانتوم، اطلاعات هیچ‌گاه نمی‌توانند به طور کل ناپدید شود. قوانین مکانیک کوانتومی حکم می کند که همه چیز در جهان ما می تواند به اطلاعات تجزیه شود، برای مثال، به یک رشته یک و صفر.

هاوکینگ در کنفرانس مؤسسه سلطنتی سوئد گفت: برخلاف آنچه انتظار می رود این اطلاعات در داخل سیاهچاله ذخیره نمی شود، بلکه در سرحد آن، یعنی همان افق رویداد، ذخیره می شود.

افق رویداد، مرز یا نقطه ای بی بازگشت است، که در آن فرار از قوه جاذبه سیاهچاله غیرممکن شده است.

سیاه‌چاله ناحیه‌ای از فضا-زمان است که جرم در آن فشرده شده است. وجود سیاه‌چاله‌ها در نظریه نسبیت عام آلبرت اینشتین پیش بینی می‌شود. این نظریه پیش بینی می‌کند که یک جرم به اندازه کافی فشرده می‌تواند سبب تغییر شکل و خمیدگی فضا-زمان و تشکیل سیاهچاله شود. پیرامون سیاهچاله رویه‌ای ریاضی به نام افق رویداد تعریف می‌شود که هیچ چیزی پس از عبور از آن نمی‌تواند به بیرون برگردد و نقطه بدون بازگشت است. صفت «سیاه» در نام سیاه‌چاله به این دلیل است که همه نوری که به افق رویداد آن راه می‌یابد را به دام می‌اندازد که این دقیقاً مانند مفهوم جسم سیاه در ترمودینامیک است.

هاوکینگ اعلام کرده که اطلاعات در افق رویداد به یک هولوگرام دو بعدی بدل می شود - پدیده ای که به ابربرگردان (super translation) موسوم است. او گفته است:‌ایده ما این است که ابربرگردان ها، هولوگرام ذرات وارد شونده هستند. بنابراین، شامل همه اطلاعاتی هستند که در غیر این صورت از میان خواهد رفت.

مانند همه نظریه‌های جنجالی دیگر در این رابطه‌ هم اتفاق نظر میان دانشمندان وجود ندارد و خیلی‌ها منتظر هستند که هاوکینگ این مسئله را ثابت کند.  

5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پیمان IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    116 3
    جهان بسیار زیباست...اگر علمش را داشته باشی از زاویه زیباتری دنیا را میبینی
  • بی نام A1 ۲۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    17 9
    به نظرم فرقی در اصل قضیه نمیکنه. مسئله نابودی اطلاعاته و غیر قابل برگشت شدن اطلاعات. حالا چه در افق رویداد گیر کنه چه درون سیاهچاله سقوط کنهتازه در صورتی که بشه ثابت کرد اطلاعات کجا قرار داره
  • سروش IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    28 5
    سیاهچاله ها از مظاهر عجیب خلقت هستند که طبق نظریه انشتین میتونه باعث شکست در بعد زمان و مکان بشن
  • بی نام IR ۲۱:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    62 4
    حدود 10 درصدشو فهمیدم چی گف. خو راستشو گفتم دیگه
  • بی نام IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    16 3
    به نظر نظریه جدید خیلی کارگشا خواهد بود... بی صبرانه به انتظار روش ریاضی اثبات تبدیل 3 به 2 مورد نظر این شاهکار نظریه پرداز علم فیزیک خواهیم بود...شاید 40 سال دیگر
    • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
      16 1
      من ک زیاد نفهمیدم چی شد ، ولی خب منم مثل شما بی صبرانه منتظر می مونم ببینم چی میشه.
  • آقای محترم EU ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    6 1
    من هم کاملا با این نظریه موافقم . سیاه چاله اس دیگه
  • منصور نوین A1 ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    10 4
    ای کاش مساله ذره بودن یا موج بودن نور حل بشه انیشتین اینو هم پارادوکس میدونه. نور در شرایط خاص رفتار ذره ای از خودش نشون میده و در شرایط دیگه رفتار موجی
  • بی نام IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    11 2
    همه این گرفتاریها بخاطر ثابت فرض کردن سرعت نور و اثباتش در جهان فکری و فیزیکی ناقص ما بوجود آمده من جمله وجود سیاهچاله. از کجا معلوم، شاید سرعت نور در لحظه ی بیگ بنگ شتاب دار بوده و در این چند میلیارد سال گسترش کیهان برا ما ثابت فرض میشه یعنی فیزیک انیشتنی هم ی حالت خاصی از ی فیزیک تعمیم یافته تره
  • مهراب IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    2 8
    نکته مهمش اینه که به راحتی میشه گفت اینشتین اشتباه کرده
  • بی نام IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    2 0
    متاسفانه جهان ما در بسیاری از گوشه هایش اسیر مرزهای تحجر و تعصب است.