۰ نفر
۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
طراحی کاوشگر برای حفاری آب در مریخ

تیمی از ناسا و دیگر ماموریت‌های سرنشین‌دار مریخ در سنگاپور به دنبال ارائه یک کاوشگر ویژه مریخی هستند که بتوان از آن برای حفاری آب در زیر سطح پوسته مریخ استفاده کرد.

 ایسنا نوشت:
«سیستم بازیابی Aqua مریخ» (MARS)، نمونه اولیه‌ چنین کاوشگری است که با همکاری دانشگاه فناوری و طراحی سنگاپور و شرکت فناوری‌های فضایی گیلمور استرالیا ارائه شده است.

ایده اصلی، ساخت کاوشگری با استفاده از کشفیات کنجکاوی و فرودگر ققنوس مریخ بود که از وجود آب در سیاره سرخ در زیر خاک آن یا در شکل‌های غیرمایعی مانند یخ خبر داده‌اند.

سامانه جدید MARS طوری طراحی شده که آب را از خاک استخراج، جمع‌آوری و سپس بازیابی کند.

بر اساس اسناد ارائه‌شده از این پروژه، شیوه‌های مختلفی برای اجرای هر یک از گام‌های این فرآیند وجود داشتند؛ اما مفهوم نهایی شامل استفاده از ریزموج‌ها و نوعی سامانه ویژه برای جداسازی و جمع‌آوری مایع است.

هر چرخه فرآیند جمع‌آوری آب شامل استفاده از یک سیستم نقل و انتقال اساسی به همراه دو چرخ نیرودهی‌شده برای حرکت کاوشگر به سمت ناحیه مورد هدف و سپس پایین‌آوردن واحد ریزموج بر روی زمین و استفاده از آن برای حرارت‌دادن این ناحیه به مدت 20 دقیقه است.

بخار حاصل سپس وارد لوله‌های جمع‌آوری می‌شود و این لوله‌ها، خود به کیسه فشرده‌کننده‌ای ختم می‌شوند و در آنجا بخار، فشرده و در یک جعبه جمع‌آوری چکانده می‌شود.

تیم علمی مدعی است در آزمایشات انجام‌شده، این سامانه با سرعت چهار گرم در هر چهار دقیقه قادر به جمع‌آوری آب از یخ منجمد بود.

محققان سنگاپوری و استرالیایی توانستند با داشتن بودجه 10 هزار دلاری، نمونه اولیه‌ MARS را بسازند که بر روی زمین عمل می‌کند و می‌تواند 30 درصد دمای مریخ و شرایط فشار آن را تحمل کند.

جزئیات این سامانه برای ناسا فرستاده شده؛ اما این نمونه اولیه به این زودی جو زمین را ترک نخواهد کرد. 
5454

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =