برای وزیر سیاست‌گریز بهداشت/ شانس بزرگ متقابل روحانی و هاشمی

سید حسن قاضی زاده هاشمی، آهن ربای خاص خود را دارد. او محصول «جمهوری اسلامی» به معنی اصولی آن است و بدون هرگونه گرایش سیاسی خاصی، تمام تمرکز خود را صرف حوزه فعالیت اش کرده.

محمدحسین نجاتی:  در مدیریت او در وزارت بهداشت می توان به نقاط مثبت و البته منفی ای اشاره کرد. مهم ترین ويژگی مثبت را می توان مشاور پذیر بودن و سیاسی گریز بودن او دانست.  قدم های مثبت او و تاثیر آن برایجاد یک طبقه اجتماعی حامی برای او، باعث شده  نقاط منفی اندک او نیز تا حدی زیادی رنگ ببازد. 
او طی دو سال از فعالیت خود در وزارت بهداشت توانست خود را در کنار محمد جواد ظریف به یکی از محبوب ترین وزرای کابینه تبدیل کند و در این مسیر هیچ زمانی تنها نبود.

ویژگی مشاور پذیری او در مدیریت در ابتدا باعث شد، سه وزیر سابق در تیم مدیریتی او جای بگیرند. او در ابتدای کار خود، دکتر رضا ملک زاده وزیر سابق بهداشت و درمان در دولت سازندگی را به سمت معاون تحقیقاتی وزارت بهداشت منصوب کرد. پس از او دکتر ایرج فاضل مرد نام آشنای بهداشت و درمان کشور، که پیش از این در دولت سوم جمهوری اسلامی وزیر علوم و در دولت سازندگی وزیر بهداشت بود، را نماینده تام الاختیار خود در سازمان نظام پزشکی کشور کرد. بعد از آن داوود دانش جعفری از وزرای خوش نام دولت اول محمود احمدی نژاد را قائم مقام خود در امور اقتصادی وزارت بهداشت کرد.

هوشمندی او در چینش ستاد مدیریتی وزارت بهداشت اما به اینجا نیز ختم نشد. هاشمی از حضور نیروهای اصلاح طلب نیز استفاده کرد و علی تاجرنیا را در شورای سلامت دهان و دندان منصوب کرد. بعدها مغز متفکر وزارت بهداشت در دوران مرضیه وحید دستجردی، یعنی باقر لاریجانی را به سمت معاون آموزشی خود منصوب کرد و با آمدن محمد هادی ایازی از شهرداری به سمت معاون وزیر در جلب مشارکت های مردمی، گرچه جمع اصولگرایان در وزارت بهداشت را جمع کرد اما در مهره چینی خود به چهره های خوشنام در میان اصولگرایان دست زد تا در برخورد با مجلس و ناظران سیاسی، کمتر از وزارتخانه هایی مانند وزارت علوم، در معرض حواشی که تندروهای مجلس ایجاد می کند، قرار گیرد.



از مهره چینی هاشمی که بگذریم، او با ستاداجرایی کارکشته خود یکی مهم ترین طرح های خدمت رسان مردمی در دولت را پایه گذاری کرد. طرح تحول نظام سلامت در ایران.

این طرح از آنجایی توانست خیلی زود آثار مثبت خود را به رخ بکشد که یکی از مهم ترین دغدغه های مردمی در سراسر جهان را نشانه گرفت. هزینه های درمانی. عملکرد ضعیف دولت های نهم و دهم و همزمانی این دولت ها با مسئله تحریم، کسری بودجه و کاهش ارزش پولی در ایران سبب شده بود بخش زیادی از هزینه های درمانی از سوی مردم پرداخت شود. هاشمی با دست گذاشتن بر این مورد مهم، طرح تحولی خود را آغاز کرد. مدل هاشمی برای پایه گذاری این طرح، اینگونه بود که مردم به جای پرداخت ۷۰ درصد هزینه های خود در بیمارستان های دولتی تنها ۱۰ درصد از آن را پرداخت کنند. برای مثال اگر فری عمل قلب باز را در بیمارستان دولتی انجام دهد و هزینه های او ۱۵ میلیون تومان شود، به جای ۱۲ میلیون، تنها یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کند. او با طرح خود به سه هدف مهم رسید و یک ضربه بزرگ نیز به بیمه های درمانی زد. هاشمی هزینه های مردمی درمان را در طرح تحول کاهش داد، بیمارستانهای دولتی را از رکورد خارج کرد و بودجه مناسبی برای آنها دست و پا کرد.

اما نکته منفی کارنامه دوساله او تحلیل رفتن بودجه های سازمان های بیمه گر براثر افزایش سهم دولت در پرداخت هزینه های درمانی بود.
 چیزی که با واکنش علی ربیعی هم همراه شد.

فارغ از همه این موارد، آنچه سید حسن هاشمی را در وزارت بهداشت بیش از پیش موفق کرد، حضور حسن روحانی در راس دولت تدبیر و امید بود. روحانی و همکاران اش در سال ۱۳۹۲ با تدبیر و نگاهی به نظرسنجی های مردمی درک کردند که در کنار مسایل اقتصادی، مردم از هزینه های کمر شکن درمان و دسترسی به موقع به دارو رنج می برند. در آن زمان نتیجه نظر سنجی های مردمی نشان می داد، حل بحران هسته ای و مسایل تحریم و رونق اقتصادی در کنار کاهش هزینه های درمانی سه خواسته ی مهم مردم از هر دولتی بود.

روحانی استفاده از این خواسته ها، بهداشت و درمان را در اولویت اول خود قرار داد، جایی در کنار سیاست خارجی و اقتصاد داخلی. روحانی در ادامه این اولویت خود را در حد شعار قرار نداد و با افزایش بودجه وزارت بهداشت و سرازیر کردن بودجه های دولتی به این وزارتخانه، آب حیات بهداشت و درمان را به وزارت بهداشت تزریق کرد. پس از آن با حمایت های معنوی نظیر در اولویت قرار دادن سلامت در برنامه ها و سخنان خود، عملا وزارت بهداشت را از وزارتخانه ای در اولویت های آخر خارج کرد. در صورتی که در دولت های محمود احمدی نژاد، هر دو وزیر بهداشت و درمان با کدورت و ناراحتی از این وزارتخانه خارج شدند.


این نقطه را می توان خدمات متقابل سید حسن هاشمی و حسن روحانی نامید. از آنجایی که حسن هاشمی از حمایت های دولتی به احسن الوجه استفاده کرد و جواب حمایت ها و اعتماد روحانی را به خوبی داد. به عبارت دیگر، حسن هاشمی شانس بزرگ روحانی و روحانی شانس بزرگ حسن هاشمی است.

4242

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 451122

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    65 49
    آقا جان اولا كه تحول عظيم در دريافتي پزشكان ايجاد شد نه پرستاران يا بيماران،دوما كه منابع اين طرح از بودجه عمومي دولت تامين شده،ايشون خودش كه درامدزايي نكرده يا هزينه ها رو پايين نياورده كهبنظر من ايشون نمره متوسطي ميگيرن ولي نميدونم چرا خيلي ها اصرار دارن كه ايشون رو شاگرد اول كابينه معرفي كنن
    • مسعود A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      3 6
      دوست عزیز این افزایش حقوق پزشکان هم که شما میفرمایید،فقط در عرصه ی حرف مطرح بوده،ما که بعد از ماهها خدمت در دورترین و صعب العبورترین نقطه کشور هنوز ریالی از وزارتخانه نگرفتیم
    • بی نام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
      1 6
      مگر بقيه ي وزرا يا مديران از جيب خودشون براي كشور خرج مي كنند كه شما انتظار داري وزير بهداشت اين كار رو بكنه. مسلما همه هزينه هاي دولتي از بودجه عمومي كشور هستند و مهم مديريت منابع كشور است كه اقاي وزير به نظرم موفق در اين زمينه عمل كرده است.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    41 36
    تمام قد جهت حقوق پزشکان؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    35 51
    اکثر پزشکان عقیده دارن ایشون با مطرح کردن مبحث زیرمیزی ، مردم رو نسبت به جامعه پزشکی بدبین کرده و باعث شده درامدهای کلان و غیر عادلانه رو به همه پزشکان تعمیم بدن. تا جایی که حتی در ماجرایی مثل قتل یک پزشک، عده ای بیشتر با قاتل احساس همدردی میکنن و کارشو توجیه میکنن.
    • ارشد علوم پزشکی A1 ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
      6 2
      جناب قتل اون پزشک هیچ ربطی به مسائل درمانی نداشت. درثانی واقعا ساختار پزشک سالاره و فقط به درمان اهمیت میدهونتیجه اینکه هر روز مطبا شلوغتر، بدبختیا بیشتر و درامد پزشکا بیشتر.پزشکا خیلی دارن ظلم میکنن.
  • سینا A1 ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    47 7
    اگه حرف ما رو بذارین:تو خدمات بیمارستانی واقعا تعرفه کم شده مخصوصا بیمه سلامت همگانی.اما متاسفانه تو اقدامات تشخیصی مثل سونو آزمایشگاه سی تی اسکن و غیره بشدت بالا رفته.تو بخش خصوصی ویزیت بسیار بالا رفته .متاسفانه زیر میزی هنوز کم نشده بلکه زیاد تر شده بخصوص با اجباری شدن زایمان طببیعی.راهی شده برای زیر میزی گرفتن
  • يك پرستار ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    18 7
    جداً!!!!!!!!!!!
  • محمد IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    45 59
    بعد از طریف بهترین وزیر کابینه.
  • هموطن بروجردی A1 ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    55 54
    خدا پدر و مادرت را بیامرزد ای تو که به معنای واقعی به درد مردم رسیدگی می کنی واقعا شیر مادرت حلالت وقتی کسی خدمت می کند واقعا معلوم است ممنونم
  • پزشك متخصص A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    6 0
    متاسفانه اين طرح بظاهر بنفع بيماران و مردم، باعث افت شديد كيفيت آرائه خدمات پزشكي شده كه نتايج آن سالها بعد نمايان مي شود، ضمنا بي عدالتي و تبعيض در پرداخت كارانه بين خود پزشكان و بين پزشكان و پرستاران باعث از بين رفتن انگيزه شده است. اميدوارم با اصلاح سياست جلوي عوارض جدي اين طرح غلط و بي تدبير گرفته شود
  • منصف A1 ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    2 6
    ویزیت پزشک عمومی در ایران تقریبا ۸ دلار ویزیت پزشک عمومی در ترکیه ۸۰ دلار ویزیت پزشک عمومی در آذربایجان ۷۰ دلار این یک مقایسه کوچک است فقط در ویزیت آنهم در کشورهای جهان سوم حالا چطور امکان دارد درامد پزشکان ایرانی بیشتر از کشورهای غربی باشد؟ ضمنا درجامعه اسلامی به هرکس به اندازه استحقاقش پول می گیرد چطور پرستاری که 1درصد یک پزشک درس نخوانده ودراین راه مرارت نکشیده انتظار دارد که حقوقش اندازه یک پزشک باشد.انصاف هم خوب چیزیه
  • بی نام A1 ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    2 1
    وزارت ایشون نشون میده که ما نیاز به مدیریت و استفاده از همه ی نیرو ها در وزارتخونه های مختلف داریم . اما باید به بهترین شکل توی مسئولیت ها قرار بگیرن که به جای اصطکاک ، اتحاد و کار از توش دربیاد . یک طرفه رفتن و بقیه رو درو کردن همیشه نتیجه ی عکس داده .
  • بی نام A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    3 0
    پس دکتر زنگنه چی؟
  • بی نام DE ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۶
    5 1
    اگر وزير ارتباطات هم حقوق پرسنلشو نده در عوض تلفنو مجاني كنه هم محبوب ميشه
    • sara IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
      3 2
      گل گفتي
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    4 11
    حسن روحانی وحسن هاشمی ، هردو حسن ، شانس بزرگ ملت ایران هستند ؛سیاسیون وامدار سیاست هر چه میخواهند بگویند ؛من به شخصه دست هردو این بزرگواران را با افتخار میبوسم . باشد که فرشتگان الهی سر تعظیم در مقابل این عزیزان فرود بیاورند ، که انسانیت را در دولت روحانی باید دید.
  • کارمند دانشگاه علوم پزشکی A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    6 3
    به دکتر هاشمی نمره 12 می دهم , عملکرد او بیشتر درجهت منافع پزشکان بوده است .
  • بی نام IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    3 5
    بعضی ها فکر میکنند که باید همه بیمارانی که به بیمارستانها مراجعه کردند رایگان شفا یافته و پزشکانی که اتومبیل شاسی بلند داشتند بالجبار آن را فروخته و موتور سه چرخه دست دوم خریده در هر کوی و برزن دنبال بیمار بگردند تا رایگان درمان کنند... نخیر جانم درمان رایگان هم برای بودجه عمومی و هم پرسنل درمانی هزینه دارد.