واحدمرکزی خبر نوشت: گزارشگر شبکه الجزیره با اشاره به اعتراض کویت به ایران در مورد میدان نفتی آرش در گزارش خود به اختلاف دو کشور در این مورد پرداخت.

مریم اوباییش گزارش خود را اینگونه آغاز کرد که «آیا میدان نفتی الدره تنش جدیدی را میان ایران سرمست از توافق هسته ای و کویت ایجاد می کند؟»

تهران این میدان نفتی را آرش نام داده و تنش با کویت بر سر آن به دهه 1960 باز می گردد. این بار تهران از دو طرح برای توسعه این میدان نفتی برای شرکت‌های خارجی خبر داد که با واکنش کویت روبرو شد. کویت اعلام کرده است که ایران نباید پیش از ترسیم فلات قاره دست به استخراج بزند. این میدان نفتی میان مرز مشترک ایران، کویت و عربستان واقع شده است و بخش بزرگی از آن در آبهای کویت و عربستان قرار گرفته است. به همین علت کویت کاردار سفارت ایران را احضار کرد تا اعتراض خود را به دی ابلاغ کند. ایران از سال 2001 حفاری در این میدان نفت و گاز را آغاز کرد که این مساله کویت و عربستان را بر آن داشت که به ترسیم مرزهای آبی خود بپردازند و برای استخراج از میادین مشترک را آغاز کنند.
اقدام ایران در حالی رخ داده که چند روز قبل نیروهای امنیتی کویت یک گروه وابسته به حزب الله لبنان را بازداشت کرد و از آنها سلاح و مهمات زیادی کشف کرد. بی شک تنش کویت با حزب الله لبنان به تنش با حامی آن یعنی ایران منجر خواهد شد.
علیرغم چراغ سبزهایی که امیر کویت در دیدار سال گذشته خود به ایران نشان داد، اما به نظر می رسد سال 2015 سال جدیدی باشد. برخی از کشورهای منطقه توافق هسته ای با ایران را راهی برای این کشور جهت دست اندازی بیشتر در منطقه بدون ترس از تحریم و انزوا می دانند.
هر چند روابط ایران و کویت همیشه عادی و گرم نبوده اما از رابطه با دیگر کشورهای منطقه بهتر بوده است. اکنون مساله میدان نفتی الدره آزمایشی برای ایران پس از توافق هسته ای است. همچنین باید دید که کویت در این تنش به تنهایی در برابر ایران می ایستد یا از دیگر کشورها کمک می خواهد.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    56 24
    سلام ،الجزیره بدش نمی آید که به شکلی روابط ایران با همسایگانش خصوصا همسایگان جنوبی را خدشه دار کندو منافع اربابان غربی اش رادر پاشیدن بذر اختلاف بین ایران واعراب تامین کند.همه می دانند که خبرگزاری الجزیره با پول غربیها تاسیس شده است ومنافع آنها را در منطقه دنبال می کند.
  • بی نام A1 ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    64 2
    الجزیره پولشو قطر میده طرفدار عربهاست.بهتره کار خودمونو انجام بدیم
  • بی نام IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    7 3
    شانس ما کویت هم زبون دراور بگو خفه تا نیومدم میدان ارشو با کمانش بکنم تو حلقت