قانونی که پس از گذشت 4 سال از ابلاغ آن اجرایی شد / انتظامی: این قانون حاکمیت و دولت را پاسخگو می‌کند

دبیران فرهنگی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های کشور صبح امروز چهارشنبه 4 شهریور با حضور در ساختمان معاونت مطبوعاتی با حسین انتظامی دیدار و گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در این نشست که به مناسبت هفته دولت، با دعوت شورای اطلاع رسانی دولت و میزبانی معاونت مطبوعاتی برگزار شد، 27 نفر از دبیران و یا معاونان فرهنگی رسانه‌های کشور به بیان مسائل صنفی، دغدغه‌ها و برخی راهکارهای موجود برای حل مشکلات اهالی رسانه پرداختند.

موضوعاتی چون بیمه خبرنگاران، سایت «سمان» و صدور کارت حرفه ای روزنامه نگاری، اجرای قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، سازمان نظام صنفی، تداوم شفافیت در انتشار فهرست یارانه‌ها، آگهی‌های دولتی و...حمایت از تشکل های مطبوعاتی و روزنامه نگاری، سرنوشت موزه مطبوعات، اطلاع رسانی دستگاه های دولتی، رتبه بندی رسانه‌ها و... مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

حسین انتظامی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست چهار ساعته با بیان اینکه اجرای قانون «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» در دولت یازدهم به علت اراده‌ای است که در این دولت وجود دارد، گفت: این قانون که حاکمیت و دولت را نسبت به مردم پاسخگو می‌کند، بعد از 4 سال از ابلاغ آن، اجرایی شد و اخیرا نیز آیین نامه ماده 8 آن در خصوص مسئولیت ناشران اطلاعات، ابلاغ شده است.

وی افزود: بدون تردید در راه اجرای این قانون موانع و مشکلاتی وجود خواهد داشت که با کمک رسانه‌ها می‌توان آن را به یک مطالبه عمومی تبدیل ساخت تا دستگاه‌های مختلف نیز با وجود برخی مشکلات ساختاری برای اجرای آن آماده شوند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در بخش دیگری از سخنان خود به برخی اقدامات زیرساختی دولت درباره مسائل صنفی خبرنگاران اشاره و از مواردی چون «بیمه خبرنگاران توسط رسانه‌ها، تخصیص یارانه بیمه به رسانه‌ها، انتشار بسته‌های حمایتی و حمایت ویژه از استان‌های مرزی و کم‌برخوردار، اجرای طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها، ساماندهی سایت‌های خبری و اجرای کامل قانون مطبوعات درباره آنها، عدم صدور نامه و دستورالعمل فراقانونی برای رسانه‌ها، پالایش بانک‌های اطلاعاتی منتسب به خبرنگاران در بخش‌های مختلف همچون صندوق اعتباری هنر و سایت سمان، واسپاری امور صنفی به تشکل‌های مطبوعاتی و مدیریتی» یاد کرد.

وی همچنین از طرح جدید معاونت مطبوعاتی در خصوص حمایت از گزارش‌های ویژه خبرنگاران که تهیه آن برای رسانه‌ها هزینه مضاعف دارد، خبر داد و گفت: خبرنگارانی که در خصوص موضوعات مختلف و تهیه گزارش‌های ویژه مطبوعاتی نیازمند حمایت باشند، با ارائه طرح مدنظر به اداره خبرنگاران و تصویب این طرح در کمیته حرفه‌ای، از تسهیلات ویژه حمایتی برخوردار خواهند شد که باهدف توجه به رسالت مطبوعاتی خبرنگاران، تقویت روزنامه‌نگاری تحقیقی و انتشار گزارش‌های کاربردی در رسانه‌ها انجام می شود.

«رعایت اخلاق حرفه‌ای، برخورد با سایت‌های بدون مجوز، انتقاد از فاصله گرفتن رسانه‌ها از تکالیف اصلی و هشدار نسبت به تنزل جایگاه خبرنگاران به رابطان روابط عمومی‌ها، انتقاد از برخی کاستی‌ها در حوزه اطلاع رسانی و تقویت برخی مسائل مربوط به معیشت روزنامه‌نگاران» از دیگر مواردی بود که از سوی حاضران در این نشست مطرح شد.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =