پس از اظهارات دیروز وزیر علوم درباره پایان دادن به مسئله بورسیه ها، باز هم صدا و سیما بررسی بورسیه ها را روی آنتن زنده به صورت یک جانبه با حضور یک مهمان منتقد دولت طرح کرد.

مید سلیمی بنی: جملات "مقامات وزارت علوم مدعی شدند" ، "جنجال آفرینی وزارت علوم"، "اعتراض گسترده دانشجویان به وزارت علوم"، "عدم همراهی وزارت علوم با مجلس" و گزاره هایی از این دست، مقدمه ای بود که در میزگرد خبری دیشب گفتگوی ویژه خبری روی آنتن زنده شبکه دو سیما رفت. میزگردی که تنها در آن یک نماینده منتقد دولت حضور داشت و محمدحسین رنجبران سردبیر سیاسی گفتگوی ویژه خبری به مسئله بورسیه ها با رویکردی سیاسی پرداخت و از تنها فرد حاضر در این میزگرد خبری، درباره چند و چون ماجرای بورسیه ها پرسید. 

این در حالی است که دیروزجزئیات آخرین تصمیمات در مورد بورسیه ها اعلام شد و فرهادی گفت: پذیرفتن مسوولیت بورسیه‌ها توسط وزیر دولت قبل، قانونی نیست.


در گفتگوی ویژه خبری دیشب زارعی نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش به صورت حضوری سخن گفت و محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز دقایقی به صورت تلفنی مهمان برنامه بود.


شما ابلاغیه امروز وزیر علوم را دیدید؟

زارعی: ندیدم، ولی در سایتها خواندم. ما در کمیسیون که آقای وزیر را دعوت کردیم نه ایشان آمد و نه هیچ یک از معاونانشان. در چندین جلسه دعوت کردیم نه وزیر شرکت کرد و نه معاونشان. علتش را نمی گویند. می گویند کار داریم! ولی می دانیم علتش چیست. در جلسات قبلی کمیسیون اصل ۹۰ وزیر اظهاراتی کردند و مستند شد. آنها در واقع از اظهارنظرهای خود استنکاف می کنند. لذا احساس می کنیم چهارچوبی که دنبال کردیم و آقایان بلافاصله اسامی را منتشر کردند. اول گفتند ۳۰۰۰ بورسیه مطرح شد. بعد بحث ۳۷۰۰ بود. کمیته ای مامور شد و چند جلسه نیز در سازمان دانشجویان برگزار شد. آقای دکتر صدیقی حضور داشتند. معاون قبلی سازمان آقای ملاباشی نیز حاضر بودند.


مسئولان قبلی هم دعوت شدند؟
زارعی:
بله، مسئولان قبلی و نمایندگان هم دعوت شدند. ما به آنها گفتیم ایرادات شما و دفاع مسئولان قبلی چیست. داشتیم به جمع بندی می رسیدیم که در این فاصله پاسخهایی که وزارت علوم گرفتیم، هنوز دارم و به مدیر کل وقت بورس نیز نامه ای به تاریخ یک تیرماه ۹۳ نوشتیم و جلسه گرفتیم و ایرادات را پرسیدیم. گفتند تعدادی کبر سن دارند، اشتغال دارند و بحثهای متعددی بود. مصوبات شورای مرکزی بورس را مبنا قرار دادیم و پرسیدیم چرا شما اینها را اعمال نکردی؟ قول دادند در جلسه بعدی اصلاح کنند. لیست مفصلی را برای من فرستادند. اطلاعات کامل در ابتدای وجود نداشت و همپوشانی داشت. ضوابط و فرمول هایی را که مصوب بود، درباره معدل اعمال کردند. گزارشی دادند که خلاصه اش می شود در تبدیل به داخل، که بحث دولت نهم و دهم هم نیست و قبل از آن هم وجود داشت، دلیلش این بود که در اواخر جنگ، تحصیلات تکمیلی در داخل راه اندازی شد و برای برخی که قرار بود اعزام به خارج شوند، مخالفتهایی وجود داشت. وزارت علوم تصمیم درستی گرفت و تعدادی از بورسیه های خارج را راهنمایی کرد به داخل تا اگر بتوانید از دانشگاه های داخل موافق بگیرید ما تبدیل کنیم. لذا بحث تبدیل به داخل از قبل بوده.


بعد چه اتفاقی افتاد؟
زارعی:
هنوز هیچی نشده و ما به انتشار اسامی به سایتها نرسیده بودیم که خودشان آقایان دادند. در گزارش خود نوشتند در بحث معدل از ۲۲ دانشجو، پس از اعمال فرمول مصوب شورای مرکزی بورس وقت -که اول اینها قبول نمی کردند- باید ضابطه می گذاشتند و ۲۲ نفر شده ۴ نفر. در بند بعدی می گویند از بین ۲۳۹ دانشجوی تبدیلی، ۵۷ نفر کسر معدل شدند. همینطور پایین می آیی فرمولهایی که مصوبه داشته را اعمال کنید عددها کاهش نشان می دهد. در سال ۹۰ جمعا ۴۷۷ نفر پذیرش داشته اند که با اعمال فرمول تعداد ۶۵ نفر کسر معدل دارند. با دوستان همین بحثها را ادامه می دادیم که یک باره در بحث استیضاح، اسامی منتشر شد و لیستی منتشر شد که اینها فرزندان مسئولان و نماینده ها هستند. در جلسه ای اصرار کردیم پرونده برخی مسئولان که در سایتها گفته اند را بیاورید. غیر از یک پرونده یکی از مسئولان که چند ماه سنش بالا بود، چیزی مشاهده نکردیم. ولی اسامی در سایتها رفت و حیثیتی را از نظام مخدوش کرد. جلسات ما با وزارت علوم قطع شد. بلافاصله پس از استیضاح، سرپرست وزارت علوم کمیته ای تشکیل دادند و تطبیق مصادیق قرار شد پرونده ها را یک به یک بررسی کند. ما درخواست کردیم به عنوان ناظر در این کمیته باشیم. قبول نکردند. ما در جلسه ای خودمان شرکت کردیم و به نوعی ناظر بودیم. ما ۳۰۰ پرونده را ملاحظه کردیم. همین کمیته ۱۵۰ نفر را با فرمولهایی که خودشان می گفتند. بعد دیدیم تبعیض آمیز برخورد می شود برای عده ای فرمول اعمال می کردند و برای بقیه نمی کردند. به ما فرصت اعتراض داده نشد. به موازات این کار تعدادی دانشجو به اصل ۹۰ شکایت کردند. کمیسیون اصل ۹۰ هم شروع به بررسی عملکرد مسئولان قبلی کرد.


به همان ۳۶ نفر رسیدند؟
زارعی:
کمیسیون اصل ۹۰ هم همین بررسی ها را کرد.


این ابلاغیه امروز وزیر چقدر نظر شما را تعیین می کند؟
زارعی:
من اصلا فلسفه این ابلاغیه را قبول ندارم. چون کمیسیون اصل ۹۰ عملکرد مسئولان قبلی را مورد بررسی قرار داد و در ۳۱ فروردین امسال به وزیر علوم اعلام کرد از نظر ما عملکرد مسئولان قبلی منطبق به قانون است. وزارت علوم پاسخ مفصل چند صفحه ای داد و در این فاصله ارتباط وزارت علوم با کمیسیون آموزش قطع شد و نه جواب می دادند و نه جلسه می آمدند. در ۵ خرداد ۹۴ کمیسیون اصل ۹۰ جلسه ای گرفت و از کمیسیون آموزش و وزارت علوم هم دعوت کرد. آقای دکتر فرهادی و معاونانش هم بودند. استدلالها مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت تایید شد مسئولان قبلی عملکردی منطبق بر قانون داشتند. شاید ما نپسندیم ولی این موضوع تایید شد. دکتر فرهادی نیز اذعان به این موضوع کرد و در آخر جلسه گفت الان آنچه مانع است دیوان محاسبات است و توپ را به زمین دیوان محاسبات انداخت. ما قبلا با دوستان دیوان محاسبات صحبت کرده بودیم. گفتند ما در مصادیق دخالتی نداریم. در هزینه کردها حرف داریم. دانشجو در معدل یا سن بحث دارد به عهده وزارت علوم است. اما در این که یک نفر از دو منبع نمی تواند حقوق بگیرد این را دیوان محاسبات ورود می کند.
بعد جلسه دیگری با حضور دادستان دیوان محاسبات در کمیسیون اصل ۹۰ تشکیل شد و آقای وزیر تشریف نیاوردند. معاون پارلمانی ایشان آمد. در آن جلسه جمع بندی این شد که دیوان محاسبات در تشخیص مصادیق دخالت ندارد و تعیین آنها بر اساس نظر وزارت علوم است. عملکرد وزارت علوم سابق نیز طبق قانون بوده و درباره بحث اشتغال نیز مصوب شد که اگر کسی پست سازمانی داشته باید هزینه بورسش را پس بدهد. نهایتا در ماه مبارک رمضان کار اینقدر معطل شده بود و کش پیدا کرده بود تا اینکه مقام معظم رهبری یک عکس العملی نشان دادند و تذکر دادند این قضیه بورسها سیاسی شده و نباید اینطور می شد. اگر هم تخلفی صورت گرفته از مسیر قانونی باید پیگیری شود.


دانشجویان بورسیه تماس زیادی گرفتند. آقای سید مجتبی حسینی را معرفی کرده که صحبت می کند.
سید مجتبی حسینی (سخنگوی دانشجویان بورسیه):
ما ابلاغیه وزیر را دیده ایم. این ابلاغیه هیچ مشکلی از بچه های بورسیه حل نمی کند. ما بر اساس صداقت، تمام اسناد و مدارک اعم از معدل، سن، مدارک تحصیلی، مقالات را به وزارت علوم داده ایم و وزارت علوم این دانشجویان را حائز بورس دانسته و تصمیم گیرنده وزارت علوم بوده و ما نقشی نداشتیم. ولی به یک باره با تغییر دولت می گویند ۳۰۰۰ بورسیه غیرقانونی است. حتی اگر یک نفر هم قانونی بوده، این تهمت را چه کسی جواب می دهد؟ هیچ نتیجه ای نگرفتیم. ما محکوم به فناییم. نمی توانیم به قوه قضاییه شکایت کنیم چون به موجب مصوبه ۶۳۰ شورای عالی انقلاب فرهنگی حق تظلم خواهی از ما گرفته شد.


نمی توانند شکایت کنند؟
زارعی:
متاسفانه یک مصوبه ای شورای عالی انقلاب فرهنگی دارد که رسیدگی به شکایات اعضای هیات علمی و بورسیه ها را شورای عالی انقلاب فرهنگی در یک کمیته بررسی می کند. واقعیت این است که یک نوع سومدیریت را در این قضیه به شدت مشاهده کردیم. بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری شورای عالی انقلاب فرهنگی یک تکانی به خود داد و کمیته ای تشکیل داد. این کمیته کلا ۳ جلسه تشکیل داد. آقایان وزارت علوم چون دیدند اعضای این کمیته نظر مخالفی با آنها دارند، این کمیته باز هم تشکیل نشد. ما نمی گوییم تخلف نشده. کسی که اطلاعات غلط داده تخلف کرده و باید برخورد شود. ولی وزارت علوم نمی تواند هم مجری و هم قاضی باشد. الان اینطور شده. ما می گوییم دانشجو مقصر نیست الا ۳۶ متخلف. خودشان می گویند این تعدادند. اگر دانشجویان مقصر نباشند مسئولان وقت باید پاسخگو باشند. با چه منطق حقوقی دانشجو را متهم کرده ایم شما ۶۰ میلیون تومان باید پول بدهی. مسئولان قبلی بارها گفته اند ما این تصمیمات را در چهارچوب اختیارات قانونی خود گرفته ایم و اگر ما متخلف هستیم حاضریم پاسخگو باشیم.


محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش به صورت تلفنی از مشهد روی خط برنامه آمد.

دکتر زارعی می گوید کمیته ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره تخلفات ادامه نیافت؟
زاهدی:
طبق مصوبه سال ۸۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی برای رسیدگی به تخلفات این مصوبه بوده. دانشجو یا استاد باید برود به کمیته ای که در وزارت علوم است. متاسفانه بنده در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهاد دادم و رای نیاورد این بود که از کسی که حکم صادر کرده باید به خود مراجعه کرد. دانشگاهی آمده یک استاد یا دانشجو را محکوم کرده، اینها باید دوباره به وزارت علوم شکایت کنند که حامی همان دانشگاه است.


چرا تصویب نشد؟
زاهدی:
رای نیاورد. خواهش من این بود که منحصر به یک قاضی یا عضو دیوان عدالت اداری در آن کمیسیون باشد. ولی این پیشنهاد رای نیاورد.

جلسات کمیته ۳ نفره هم ادامه نیافت؟
زاهدی:
کمیته ۳ نفر از وزرای علوم، بهداشت و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به تناسب موضوع بودند. تعدادی از اعضای هیات علمی و برخی منابع هم هست. شورای عالی انقلاب فرهنگی به نهاد ناظر نمایندگی ولایت فقیه هم گفتند لازم نیست در آنجا حضور داشته باشد. شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این مصوبه تجدیدنظر کند تا عزیزان بورسیه بتوانند به مرجعی خارج از وزارت علوم مراجعه کنند تا خیالشان راحت باشد تضییع حقی نمی شود.


آقای زارعی، گفته می شود در دوره های مختلف تخلفات بوده. چه عواملی موثر بر رخ دادن تخلفات است؟
زارعی:
ما در قانون اعزام دانشجو، شورای مرکزی بورس تعریف شده که دو وظیفه عمده دارد، یکی ضابطه گذاری و دیگری تعیین مصداقهای اعطای بورس. در دوره های قبل از ۲۰ سال قبل که بورس داده می شد، من در بسیج اساتید بودم اعتراض می کردیم که این فرد به رشته اش نمی خورد و به خاطر مسایل سیاسی بورس گرفته. ما اعتراض می کردیم. نمی گفتیم غیرقانونی است. می گفتیم در چهارچوب اختیارات است ولی اشتباه است. باید دانشگاه از اعمال نفوذهای سیاسی دور باشد. دوستان اشتباه کردند بدون اطلاعات درست و به عنوان اینکه یک موضوع فساد را کشف کرده اند شروع کردند در مقابل جریان مخالف استفاده کردن. این به قضیه آسیب زد. تصمیم شد با آقای وزیر اتمام حجت شود ولی باز هم آقای وزیر تشریف نیاورد. این که تصمیمات مسئولان قبلی قانونی بوده محرز است. اینکه مسئولان فعلی وزارتخانه دارند تخلف می کنند هم محرز است و باید آنها را به دستگاه قضایی معرفی کرد. ابلاغیه هم که کردند ما اساسا قبول نداریم. باید برگردیم به قانون. مسئولان آینده هم می آیند دولت فعلی را زیر سئوال می برند.


امیدواریم. امیدواریم مسئولان قوانین را اجرا کنند.

 

۲۳۱  ۴۲

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا علیرضا RO ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    8 21
    خوبه که منصف باشید...من دیشب یکی از بیننده های این گفتگو بودم...از اول برنامه تا آخر آن مجری برنامه بارها اعلام کرد که کسی از مسولیین وزارت علوم حاضر به پاسخگویی نشدند ولی با این حال هر وقت در طول این برنامه خواستند میتونن بیان روی خط
    • بی نام A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
      4 1
      بله ۵ دقیقه آخر می گفت مسئولان وزارت علوم بیان روی خط. مسخره نیست؟