ایرنا نوشت: همکاری های جدید میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی خوب و سازنده است و این آژانس اطلاعات مورد نیاز خود را از تهران دریافت کرده است.

برخی رسانه های چین روز چهارشنبه در گزارشی از نشست شورای حکام نهاد دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد در وین نوشتند که همکاری های جدید میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی خوب و سازنده است و این آژانس اطلاعات مورد نیاز خود را از تهران دریافت کرده است.

تارنمای «چاینا ارگ» و خبرگزاری «شین هوا» چین در این گزارشی نوشتند که بر استناد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی، تهران اطلاعات بسیار سازنده ای در باره برنامه هسته ای خود در اختیار این نهاد بین المللی گذاشته است.
رسانه های چین همچنین به ابراز خرسندی «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کردند که گفته است «ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری نزدیک و خوبی دارد».
رسانه های چین نوشتند: ایران همواره به تعهداتش پایبند بوده و خواستار آن است تا طرف مقابل نیز به همین شکل عمل کند.
«چاینا ارگ» نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی پس از دریافت اطلاعات از ایران، راستی آزمایی آن را صورت خواهد داد.
این روزنامه نوشت: به استناد توافق هسته ای ایران و 1+5 ارائه اطلاعات به آژانس بین المللی انرژی اتمی یکی از بخش های مهم همکاری بوده است و اینکه ایران شفافیت بیشتری در برنامه هسته ای خود در نظر می گیرد و تحریم ها نیز به دنبال آن لغو می شود.
«شین هوا» در گزارش خود نوشت: آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار بودجه ماهانه 9 میلیون و 200هزار یورو برای نظارت بر راستی آزمایی فعالیت های هسته ای ایران شده است.
این گزارش خاطر نشان می کند که توافق وین باعث گسترش همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی با ایران و همکاری کشورهای دیگر با تهران شده است و به دنبال این دستاورد تاریخی، هیات های کشورهای مختلف به ایران سفر کرده و قراردادهای همکاری امضا می کنند.
نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی ظهر روز سه شنبه - دیروز - در «وین» پایتخت اتریش، با قرائت بیانیه مقدماتی «یوکیا آمانو» مدیرکل نهاد دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد آغاز به کار کرد.
در این دوره از نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی، آمانو نخستین گزارش خود را پس از توافق هسته ای ایران و گروه 1+5، به این نهاد ارائه می کند. همچنین بررسی آخرین تحولات درباره برنامه هسته ای ایران و موضوع ارائه بودجه بیشتر برای نظارت و تایید برنامه های صلح آمیز هسته ای ایران در دستور کار 35 کشور عضو این شورا قرار دارد.
«یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی ایران، 23 تیر ماه سال جاری (14 ژوییه) پس از اعلام دستیابی به توافق هسته ای ایران و غرب در وین، توافقنامه ای موسوم به «نقشه راه» امضا کردند تا نگرانی های باقیمانده این نهاد در باره برنامه هسته ای ایران برطرف شود.
ایران نیز در راستای عمل به مفاد این موافقنامه، در موعد مقرر توضیحات مکتوب و اسناد مربوط را در اختیار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داد.
این نهاد بین المللی نیز 24 مرداد ماه با انتشار بیانیه کوتاهی دریافت این اسناد را تایید کرد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد، مسوولیت بازرسی از برنامه و تاسیسات هسته ای ایران را به عهده دارد و پس از شکل گیری توافق هسته ای موقت «ژنو» در آذر ماه سال 1393 بین ایران و 1+5 تاکنون در فواصل زمانی معین گزارش های خود را از فعالیت های هسته ای ایران منتشر کرده است.
همه این گزارش ها پایبندی کامل ایران را به مفاد توافق موقت ژنو ثابت کرد و هیچ نشانی از تایید ادعاهای مطرح شده مبنی بر عدول ایران از تعهدات یافت نشد.
همه فعالیت های مربوط به نقشه راه تا 23 مهر ماه سال جاری (15 اکتبر) کامل خواهد شد . مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تا 15 دسامبر - 24 آذر ماه - گزارش نهایی خود را مبنی بر پایبندی ایران به مفاد مورد توافق ایران و گروه 1+5 ارائه می کند. با تایید پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود، اجرای مفاد توافق وین وارد مرحله جدیدی خواهد شد.
کنگره آمریکا نیز که اکثریت آن را جمهوریخواهان در دست دارند، فرصت دارد تا 26 شهریور ماه (17 سپتامبر) رای خود را در قبال توافق هسته ای اعلام کند. جمهوریخواهان مخالف دولت آمریکا اعلام کرده اند که به توافق رای نخواهند داد و «باراک اوباما» رییس جمهوری آمریکا نیز که سخت تلاش می کند توافق وین را به سرانجام برساند، اعلام کرده است با استفاده از اختیارات خود رای منفی احتمالی کنگره را وتو خواهد کرد.
وی برای این اقدام تا هفتم مهر ماه فرصت دارد. از سوی دیگر بر اساس قانون اساسی آمریکا، وتوی ریاست جمهوری نیز می تواند در صورت وجود آرای کافی از سوی کنگره بی اثر شود.
به همین خاطر اکنون موافقان و مخالفان توافق در آمریکا سخت به تکاپو افتاده اند تا آرای اردوی خود را افزایش دهند و بنابراین انتظار می رود گزارش آمانو در رویکرد آن گروه از سناتورهایی که هنوز موافقت یا مخالفت خود را با توافق به طور رسمی اعلام نکرده اند، موثر باشد و به تبع آن بر سرنوشت توافق هسته ای ایران و غرب در آمریکا تاثیر بگذارد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =