تسنیم نوشت: در حالی که رسانه‌های پاکستانی از زمان اعلام مرگ ملاعمر از اختلافات درون گروهی طالبان افغان در مورد تعیین رهبر جدید خبر می‌دهند، یک رسانه این کشور گفته اعضای طالبان تا زمان تصمیم‌گیری شورای علما منتظر خواهند ماند.

روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبون به نقل از «ملا عبدالمنان» برادر ملاعمر رهبر سابق طالبان افغان، نوشت که در صورت عدم حل و فصل اختلافات «ملا اختر منصور» رهبر کنونی طالبان افغان و مخالفانش، این گروه با درگیری‌های داخلی روبرو خواهد شد.

اگرچه رسانه‌های پاکستانی بر اختلافات درونی گروه طالبان افغان و عدم اجماع شورای رهبری و علمای دینی در انتخاب ملا اختر منصور برای پست رهبری این گروه تاکید می‌کنند اما طرفداران رهبر کنونی طالبان افغان ضمن رد این ادعاها تاکید می‌کنند که 95 درصد اعضای شورای رهبری، ملا اختر منصور را به عنوان رهبر جدید این گروه انتخاب کرده‌اند.

«معصوم افغانی» یکی از اعضای شورای رهبری طالبان افغان، گفت: مخالفان ملا اختر منصور از رهبران دینی طالبان خواسته‌ که در مورد انتخاب وی به عنوان رهبر طالبان میانجی‌گری کنند.

رسانه پاکستانی «اکسپرس تریبون» به نقل از عبدالمنان گزارش داد: براساس اطلاعات رسیده، طرفداران ملا اختر منصور خواستار مجازات کسانی شدند که از اعلام سوگند با رهبر جدید این گروه امتناع می‌ورزند.

برادر رهبر سابق طالبان افغان ادامه داد: جنگجویان این گروه نباید به چنین حکم‌هایی اطمینان کنند و تا زمان اعلام تصمیم علمای دینی منتظر بمانند زیرا هر فرمانی قبل از تصمیم علما می‌تواند اختلافات شدیدی را بین طالبان افغان ایجاد کند.

وی از رهبر جدید طالبان افغان و دیگر اعضای این گروه خواست که ضمن اجتناب از جنگ داخلی، از میانجی‌گری علمای دینی حمایت کنند.

این گزارش‌ها در حالی منتشر می‌شود که سرکردگان ارشد شبکه حقانی، موافقت و حمایت خود را از رهبری ملا اختر محمد منصور بر گروه طالبان افغانستان اعلام کرده‌اند.

در بیانیه‌ای که به نقل از «جلال الدین حقانی» در وب‌سایت رسمی گروه طالبان آمده بود: مطمئن هستیم که انتصاب ملا اختر منصور با مشروعیت کامل انجام پذیرفته و وی پس از مشورت‌های لازم جانشین مناسب برای ملا عمر است.

وی در ادامه به همه مقامات ارشد امارت اسلامی افغانستان پیشنهاد کرده بود که با منصور بیعت کنند و به طور کامل از دستورات رهبر جدیدشان پیروی کنند.

چندی قبل، «مولانا سمیع‌الحق» رهبر حزب جمعیت علمای اسلام، شاخه سمیع‌الحق و مدیر مدرسه «دارالعلوم حقانیه» در ایالت پشتون‌نشین «خیبر پختونخواه» پاکستان همراه با سایر علمای این مدرسه با «ملا اختر منصور» رهبر جدید طالبان افغانستان بیعت کرده بود.

سمیع‌الحق که به نام پدر طالبان پاکستان معروف است، با حضور علمای افغانستان در مراسم آغاز سال تحصیلی مدرسه دارالعلوم حقانیه در تجمع هزاران حامی این حزب با رهبر جدید طالبان افغانستان اعلام بیعت کرده بود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =