ایسنا نوشت:

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به انعقاد تفاهمنامه‌ با قوه قضاییه با هدف پیشگیری از طلاق گفت: با انعقاد این تفاهم نامه و به منظور کاهش آمار طلاق، زوجین متقاضی طلاق از طریق قوه قضاییه به مراکز مشاوره سازمان بهزیستی ارجاع داده خواهند شد تا برای برون‌رفت آنان از مشکل، به کمک مددکار و مشاور تصمیم گرفته شود و درصورت وقوع طلاق نیز زوجین آسیب کمتری را متحمل شوند.

مجید رضازاده در تشریح برنامه‌های پیشگیری از طلاق سازمان بهزیستی کشور، عنوان کرد: مهارت‌های زندگی کودکان، آموزش‌های فرزندپروری، آموزش و مشاوره پیش از ازدواج، آموزش زندگی خانواده، مشاوره جهت رفع تعارضات خانوادگی و همچنین مداخله به موقع درطلاق پس از ارائه دادخواست طلاق به قوه قضاییه از برنامه‌های پیشگیری از طلاق سازمان بهزیستی کشور است.

وی ادامه داد: پیشگیری از طلاق نیازمند اقدامی اساسی و بنیادین است که درست‌ترین حالت آن به زمان فرزندپروری، سبک زندگی، روش‌های صحیح تربیتی باز می‌گردد زیرا مجموعه این عوامل باعث می‌شود چنانچه کودک به سن ازدواج رسید با تعارضات کمتری روبرو شده و با کسب مهارت‌های زندگی کمتر دچار آسیب‌هایی چون طلاق خواهد شد.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: پس از آن آموزش‌ها و مشاوره‌های پیش از ازدواج امر بسیار ضروری در پیشگیری از طلاق است، زیرا معتقدیم برای کاهش آمار طلاق در کشور باید برای دوران پیش از ازدواج اهمیت ویژه‌ای قائل شویم.

رضازاده افزود: شناخت مناسب دختر و پسر از یکدیگر، آموزش روش‌های مناسب خواستگاری و ... همگی از مسائل بسیار تاثیرگذار در ارتباط زوجین با یکدیگر است.

وی در خصوص "آموزش زندگی خانواده" نیز گفت: این آموزش‌ها شامل شناخت اقتصاد خانواده، سلامت جنسی خانواده و ... در جهت مدیریت مسائل زندگی و قرارگیری روابط بر مبنای درست است، زیرا اگر فرد بتواند این مسائل را مدیریت کند هیچگاه به اختلاف برنخورده و به طلاق نمی‌رسند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: مداخلات پیش از طلاق بعد از رسیدن به مشکلات خانوادگی نیز یکی دیگر از رویکردهای سازمان بهزیستی کشور در امر پیشگیری از طلاق است.

رضازاده در این خصوص گفت: در حال حاضر سازمان بهزیستی با داشتن خط مشاوره تلفنی رایگان 1480، سایت مشاوره مجازی رایگان و حدود 1500مرکز مشاوره دولتی و خصوصی در جهت حل مشکلات افراد با کمک مشاور و جلوگیری از رسیدن به مرحله طلاق فعالیت می‌کند.

وی افزود: مداخله هنگام ارائه دادخواست طلاق در قوه قضاییه و ارجاع آنها به سازمان بهزیستی اگرچه بسیار دیر است اما تا حدودی می‌تواند تاثیرگذار باشد.

تشریح آمار مراکز مشاوره تلفنی و حضوری سازمان بهزیستی کشور

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی درخصوص آمار خط تلفنی 1480 نیز گفت: در سال 93، 562 هزار و 9 نفر تماس موفق با این سامانه داشته‌ایم که از این تعداد 80 درصد زن و 20 درصد مرد بوده‌اند.

رضازاده در خصوص مراکز مشاوره دولتی و غیردولتی نیز گفت:‌ در مشاوره‌های حضوری 791 هزار و 537 نفر مراجعه‌کننده داشتیم که از این تعداد 63 درصد زن و 37 درصد مرد بوده‌اند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور در ادامه افزود: یک میلیون و 284 هزار و 195 نفر آمار کلی افرادی است که در سال 93 از خدمات مشاوره سازمان بهزیستی کشور برخوردار شده‌اند.

رضازاده در خصوص عمده مشکلات این افراد گفت: بیشترین مشکلات آنها اعم از مشکل با همسر و تربیت کودک بوده است و همچنین بسیاری از این افراد نیز خواهان مشاوره‌های پیش از ازدواج بوده‌اند.

وی در ادامه عنوان کرد: در حال حاضر 1464 مرکز مشاوره حضوری غیردولتی و 24 مرکز مشاوره حضوری دولتی در سراسر کشور درحال فعالیت هستند که سازمان بهزیستی در صورت نیاز و با تایید مددکار به آن دسته از افرادی که تمکن مالی کافی جهت پرداخت هزینه‌های مراکز مشاوره حضوری را ندارند "یارانه" پرداخت می‌کند.

معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور همچنین در خصوص 1464 مرکز مشاوره حضوری غیردولتی سازمان بهزیستی گفت: از این تعداد حدود 200 مرکز مشاوره تخصصی شامل مراکز تخصصی مشاوره خانوادگی، مشاوره کودک و نوجوان، مشاوره کودکان استثنایی، مشاوره تحصیلی، تربیتی و مرکز مشاوره تخصصی اختلالات روانی در کشور در حال فعالیت هستند.

رضازاده در پایان گفت: رنج سنی افراد تماس گرفته و یا مراجعه‌کننده به مراکز مشاوره تلفنی و یا حضوری سازمان بهزیستی کشور همواره بین 20 تا 30 سال و پس از آن 30 تا 40 سال بوده است و بیشتر این افراد نیز متاهل بوده‌اند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۵
    0 0
    مشکلات به دو نحو کاملا متفاوت واقع میشود اول فقر زنان فقیر برای رفع نیاز اولیه به فساد کشیده می شوند دوم افراد متمکن وپولدار سنگ تمام می گذارند دراصل هم فقر وهم تروت وپول زیاد بانی مشکلات در کشور است فاصله طبقاتی