بحران آشغال در بیروت نشانه چیست؟ توضیحات سفیر پیشین ایران در لبنان درباره بحران تازه در بیروت

محمد علی سبحانی در گفتگو با خبرآنلاین ابعاد مختلف و همچنین تاثیرات اعتراضات خیابانی بیروت را بررسی می کند.

سعید جعفری - لبنان بعد از بحران های مربوط به عدم انتخاب رئیس جمهور حالا وارد بحران آشغال هم شده است. بله درست خواندید، بحران آشغال. ماجرا از آن قرار است که عدم ساماندهی مناسب برای جمع آوری زباله های بیروت و نبود فضا و مکان مناسب و کافی برای این امر باعث شد شهروندان بیروتی به خیابان بیایند و خواهان استعفای آقای تمام سلام شوند. اتفاقی که می تواند نشانی از حجم گسترده تر نارضایتی جامعه لبنان از وضعیت نسبتا بی ثبات این کشور باشد. دعواهای گروههای سیاسی لبنان هنوز به نتیجه نرسیده و کرسی ریاست جمهوری این کشور همچنان بی صاحب است. محمد علی سبحانی معتقد است این معضل و اعتراض پیامی از سوم مردم لبنان است که می گویند از شرایط سیاسی فعلی و بی ثباتی ها راضی نیستند. در ادامه مشروح گفتگوی خبرآنلاین با سفیر پیشین ایران در لبنان را می خوانید. 

معضل آشغال های بیروت به بحرانی جدی در این کشور تبدیل شده است. اما سوال ایجاست واقعا مشکل همین است یا عواملی دیگری باعث شده چنین معضلی به بحرانی مهم در این کشور بدل شود؟

واقعیت ماجرا این است که مدت زیادی است لبنان روی آرامش به خود ندیده و گروه های مختلف سیاسی این کشور از حصول به یک توافق و تفاهم باز مانده اند. وقتی این بحران و بی ثباتی سیاسی در کشور حکمفرما شود طبیعی است که فقر و ناآرامی های اجتماعی هم در لبنان جدی تر رخ نمایی می کند و ما شاهدیم که به مسائل داخلی مردم هم کشیده شده است. از سوی دیگر نمی توان مسئله آشغال ها را غیر جدی دانست بلکه باید توجه داشت که مردم از این مسیر می خواهند نارضایتی خود را به شرایط سیاسی کشور به زبان بیاورند. 

حالا شما فکر می کنید حصول به این آرامش در دسترس باشد؟

تا زمانی که گروه های سیاسی این کشور به سمت توافق با یکدیگر حرکت نکنند این اتفاق نمی افتد. ضمن اینکه نباید از نظر دور نگاه داشت که ربط معنایی نزدیکی میان تحولات سوریه و لبنان وجود دارد. تا زمانی که اوضاع در سوریه ناامن است شرایط در لبنان هم با ثبات نخواهد شد. مادامی که شاهد افزایش تنش های قومی و مذهبی در منطقه هستیم نباید انتظار داشته باشیم ثبات برقرار شود. به هر حال شرایط لبنان با دیگر کشورها فرق می کند. گروه های مختلف سیاسی و قومی و مذهبی با حضورشان بر پیچیدگی معادلات سیاسی در این کشور دامن زده اند. رهبران سیاسی در لبنان چه ۸ مارس و چه ۱۴ مارس باید با در این پیام به سمت اجماعی سیاسی و داخلی با یکدیگر بروند تا لبنان از این شرایط خارج شود. من بعید می دانم با این تظاهرات اتفاق خاصی در وضعیت سیاسی لبنان رخ دهد ولی در عین حال می تواند حاوی پیامی مهم برای رهبران سیاسی این مشور باشد. 

وضعیت انتخاب رئیس جمهور هم خیلی وقت است که همچنان ابهام دارد و هنوز این بن بست نشکسته و حتی کار به جایی رسیده که انتقاداتی هم متوجه نخست وزیر آقای تمام سلام شده است. مشکل کار کجاست که هنوز رئیس جمهور لبنان معرفی نشده است؟

طبیعی است دیگر وقتی توافقی میان گروه های سیاسی نیست رئیس جمهور هم انتخاب نمی شود. ضمن اینکه نخست وزیری که سر کار است نمی تواند برنامه ریزی جدی برای حل مشکلات مردم داشته باشد. دولتی که خودش نمی داند تا کی سر کار است چطور می تواند  مشکلات اجتماعی را حل و فصل کند. در نتیجه نباید خیلی تعجب کنیم که چرا رئیس جمهور انتخاب نشده و چرا نخست وزیر نتوانسته مشکلات را حل کند و به نظرم باید به یک سطح بالاتر نگریست. 

برخی از تحلیلگران معتقدند کارشکنی های عربستان باعث شده مشکلات سیاسی داخلی عربستان شدت یابد. چقدر عملکرد سعودی را در بحران داخلی لبنان موثر می دانید؟

فقط عربستان نمی تواند تاثیرگذار باشد. در کل منطقه تقریبا همه با هم درگیر هستند و خیلی منصفانه نیست که با یکسویه نگری تحولات را تحلیل کنیم. البته بعد از توافق هسته ای و رفت و آمدهای دیپلماتیکی که حتی از اروپا به ایران شده امیدها برای حرکت در مسیر بهبود اوضاع در لبنان و سوریه هم افزایش یافته است. ضمن اینکه این بهبود می تواند تاثیراتی در معادلات منطقه ای هم داشته باشد. 

در همین راستا آقای ظریف هم سفرهایی به کشورهای خاورمیانه از جمله لبنان داشتند و در آن سفر هم بحث هایی در خصوص تشکیل دولت لبنان صورت گرفت. با توجه به حصول توافق هسته ای و تمرکز بیشتر وزارت خارجه روی مباحث خاورمیانه ای تا چه اندازه تلاش های وزارت خارجه و انجام این سفرها را مفید می دانید؟

اساسا جهتگیری سیاست خارجی دولت آقای روحانی مثبت است. همانطور که اشاره کردید بعد از حصول توافق هسته ای فضا برای تمرکز بیشتر روی معادلات منطقه بیشتر شده و سفرهای آقای ظریف هم به خوبی روی این مسئله تاکید داشتند و نشان دادند ایران آماده است چارچوب تنش زدایی که باعث شده روابط ایران و غرب را بهبود دهد می تواند روی کشورهای همسایه هم همین تاثیر را داشته باشد. 

52308

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    23 1
    بحران اشتغال هم را در ایران برسی کنید
    • enayat UA ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
      10 0
      در ایران برای بدحجابی قانون جریمه گذاشته شده ولی‌ برای کسی‌ که محیط زیست تخریب می‌کنه و در جنگل دریا اشغال می‌اندازد و آثار آن تا سالها میماند جریمه‌ای نیست.....