واحدمرکزی خبر نوشت:

سلستین بولناگ در مطلبی که در نیویورک تایمز به چاپ رسیده از سکوت اروپا با وجود جنجال ها و سرصداها و میلیون ها دلاری که درباره مسئله هسته ای ایران در آمریکا هزینه می شود، تعجب خود را ابراز کرده است. 

به گزارش مونیتورینگ خبرگزاری صدا و سیما، این نشریه نوشت، در فرانسه که شدیدترین موضع را در مذاکرات سالهای اخیر اتخاذ کرده بود به گفته کامیل گرند رییس بنیاد تحقیقات استراتژیک پاریس دیگر این مسئله کاملا حل شده است. وی می گوید در اروپا هیچکس مخالف توافق نیست. در فرانسه حتی یک سیاستمدار یا یک کارشناس برضد توافق صحبت نمی کند این مسئله شامل افرادی می شود که در طول مذاکرات مخالف توافق بودند. گرند میگوید توافق نهایی بهتر از آنچه بود که تصور می شد و زمانی که عمق و کیفیت توافق مشاهده شد واقعا غافلگیر شدیم. تندرو ها همگی راضی شده اند و میانه روها نیز اصلا بحثی ندارند.
دلایل زیادی وجود دارد که توافق هسته ای موجب تنش های سیاسی در اروپا نشد. این قاره خصومتی که از سال 1979 در مناسبات ایران و آمریکا وجود داشته است را تجربه نکرده است.
الی گرانمایه تحلیلگر شورای روابط خارجی اروپا می گوید در آمریکا، مسئله ایران بیشتر مسئله ای جنجالی است، زیرا بخشی از بحث های داخلی به شمار می رود. کشورهای اروپایی مناسبات خود را با تهران حفظ کرده اند و انگلیس نیز که مناسبات خود را قطع کرده بود روز یکشنبه سفارت خود را در تهران بازگشایی کرد.
گرند افزود، در اروپا گزینه ای دیگر در کنار مذاکرات و تحریم قرار ندارد و هیچ اروپایی به طور جدی از مذاکرات نظامی حمایت نمی کند که سالها است از جمله بحثها در آمریکا به شمار می رود.
همچنین اسراییل در اروپا نقش فعالی در ایجاد و دامن زدن به توافق ایفا نکرده است. این در حالی است که گروههای طرفدار اسراییل در آمریکا هزینه های سنگینی برای تبلیغات با هدف جلوگیری از تصویب توافق در کنگره متحمل شده اند و نشست هایی با دیپلماتهای اسراییلی و نیز کنفرانس های ویدیویی با نتانیاهو نخست وزیر اسراییل برگزار کرده اند.
گرند اضافه کرد، در حالی بزرگترین سازمان یهودی اسراییل درباره توافق ابراز تردید کرده است با این حال مخالفت های این گروه به دامنه سیاسی نشت نکرده است. همچنین مخالفت های نتانیاهو آنقدر شدید و افراطی بوده است که مطرح شدن آن در بحث های سیاسی در فرانسه خود بخود بسیار دشوار شده است و حتی منتقدان نیز نمی توانند خود را با گفتمان نتانیاهو تطبیق بدهند، زیرا در این گفتمان هیچ راه حل سازنده ای ارائه نشده است.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =