وکیل اهالی اکباتان که توانسته بود دستور موقت توقف فعالیتهای عمرانی در فضای سبز اکباتان را بگیرد، اعلام کرد چند پرونده کیفری علیه شهرداری تهران، در دست اقدام است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پس از آنکه مردم شهرک اکباتان واقع در غرب تهران، بارها علیه شهرداری اعتراض کردند که چرا بخشی ازفضای سبز این شهرک را برای ساخت و ساز مجموعه فرهنگی به یک هیات اختصاص داده، حسین ساعتچی یزدی وکیل این اهالی می گوید پرونده های کیفری علیه شهرداری منطقه ۵ و ناحیه ۶ این منطقه در دادسرا طرح شده است. بخشی از سوابق اعتراض اهالی اکباتان به شهرداری تهران را اینجا و اینجا بخوانید.

گفتگوی ما را با این وکیل دادگستری می خوانید:

ماجرای شکایت کیفری از شهرداری تهران چیست؟
قبلا اهالی در یک دعوای کیفری ورود کرده بودند و در دادسرای ناحیه ۷ پرونده ای طرح شد که منتهی به منع تقیب شد. علت نیز این بود که مشخص نبوده به چه شکلی این زمین به به هیات جهت ساخت دارالقرآن واگذار شده بود. یک شکایت کیفری درباره تصرف عدوانی و مزاحمت از حق را ۸ ماه پیش طرح کرده بودند که به منع تعقیب منتهی شد. چون مستندات کافی نبوده که به چه شکل این زمین واگذار شده و موضوع چیست، این پرونده منع تقیب خورد.
بعد مشخص شد با یک صورتجلسه که فاقد مبنای قانونی و حقوقی است، این زمین واگذار شده، بعد از اینکه از نظر ثبت مستندات و اسناد و مدارک تفکیکی صورت گرفت، درخواستی برای رئیس همان دادسرا داده شد که دلایل ما آن موقع مشخص نبوده و درخواست رسیدگی مجدد می شود برای شکایتی که منع تعقیب خورده بود.
نهایتا دادسرا و دادگاه برای بررسی مجدد این شکایت بلوک ۱۹ فاز ۲ شهرک اکباتان تصمیم گرفت و این پرونده در دستور کار قرار دارد و به زودی شهرداری منطقه ۵ و شهردار ناحیه ۶ این منطقه مجددا به دادسرا احضار و به موضوع رسیدگی می شود.


بر چه اساسی این شکایت به دادگاه رفت؟
اهالی می گویند این زمین واگذار شده، جزء مشاعات مالکیت آپارتمانهای ۱۱ و ۱۹ فاز دوم شهرک اکباتان بر اساس صورتجلسه تفکیکی است. از جهت حق مالکیت این قابل بررسی است و هم اینکه خلاف مقررات شهرسازی ساخت سازه در این زمین مورد اعتراض است. از جمله اینکه در زیر این محوطه، زیرساختهای شهری، فاضلاب، کابلهای فشار قوی ۶۰ کیلووات، آب و ... است که در زمان حوادث غیرمترقبه این امکان وجود دارد که دچار مشکل شود و خسارات جبران ناپذیری به وجود بیاورد. از لحاظ ترافیکی و سرپیچ بودن نیز به هیچ وجه با اصول شهرسازی و معماری، ساخت این سازه مطابقت ندارد. این را نیز در نظر بگیرید اینجا فضای سبز است و جزءمشاعات است و این سازه نه پروانه دارد، نه ناظر دارد و صرفا استناد آنها به صورتجلسه شهرداری است که موقت شمرده می شود. اینجا اصلا مسجد نیست و یک استفاده ابزاری از عناوین مذهبی شده است.


شهرداری در مقابل واگذاری این زمین به افراد فعلی، پولی گرفته یا با بدهی دیگری تهاتر کرده؟
در صورتجلسه موقتی درباره مبلغ صحبت نشده و بعید می دانم شهرداری مبلغی دریافت کرده باشد. در اسناد ما این مسایل را نداریم که شهرداری چیزی گرفته باشد. شاید این مسایل به گذشته برمیگردد که در خیابان بیمه جنب شهرک اکباتان، طبق صورتجلسه ای قرار بوده زمینی برای همین فعالیت به این افراد واگذار شود و ظاهرا بر اثر مخالفت مردمی و مخالفت شهردار سابق، این کار انجام نمی شود. ذیل همین صورتجلسه فعلی نیز این مسئله نوشته شده که صورتجلسه قبلی بی اعتبار است. یعنی در واقع جایگزینی را به اشتباه به این اشخاص داده اند. شهرداری قطعا علم و اطلاع داشته واگذاری این مکان از لحاظ مالکیت و همچنین بحث جانمایی باعث اعتراضات مردمی می شود. قبلا این شکایت توسط مالکان بلوکات ۱۹ و ۱۱ علیه شهرداری منطقه ۵ و ناحیه ۶ و افرادی که این مکان را متصرف شده اند عنوان شده است که توضیح دادم.


انگار بحث شکایات دیگر هم در همین مورد علیه شهرداری تهران مطرح است؟
بله، اخیرا شکایت انتقال مال غیر توسط شهرداری نیز مطرح شده که به صورت جدید مالکان مشاعی دارند مطرح می کنند. واقعیت این است مردم یک دفعه با تصرفات بی نام و نشان عوامل شهرداری و ماشینهای این نهاد مواجه می شوند که ناگهان زمین مسطح می شود. کم کم مردم متوجه می شوند اینها پاسخگو نیستند. کسی تصور نمی کرد شهرداری بر خلاف اهداف و موازین خود، فضای سبزی را تخریب کند و خلاف فرمایشات مقام معظم رهبری که به فضای سبز اهمیت می دهند، این کار را انجام می دهد.

 

۲۳۱

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450395

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    15 0
    شهرداری ثابت کرده طرفدار بساز بفروش هاست نه مردم و فضای سبز
  • بی نام IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    14 0
    واقعا شهرداری همچین کاری کرده؟ پس افرین بر غیرت و پیگیری اهالی محترم اکباتان. و احسنت به اطلاع رسانی خبر آنلاین باید جلوی این زورگویی ها و بی قانونی ها گرفته بشه
  • شهروندی ازدشت مغان A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۴
    1 5
    سلام "چراافرادی که بامطالعه شبانه روزی وپشتوانه علمی وباکسب رتبه های 1و2و3 رقمی ازدانشگاههای معتبرکشور پذیرفته می شوند ،باافرادی که صرفا به خاطر داشتن پول و بدون ازمون دررشته های پزشکی دندانپزشکی وسایررشته ها درکشورهایی مثل ترکیه یا اذربایجان تحصیل می کنند ومدرک می گیرند ،هیچ فرقی ندارند ؟ازوزارت علوم وبهداشت خواهان شفاف سازی این موضوع هستیم .ممنون