اعضای هیات نظارت بر انتخابات استان تهران را بشناسید

کمتر از شش ماه مانده به انتخابات مجلس دهم و مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان در ادامه گام های نظارتی خود بر انتخابات هیات های نظارت بر انتخابات را در استان ها تشکیل داده است.

زینب صفری: روز گذشته حجت الاسلام ابرهیمی از تشکیل هیات نظارت بر انتخابات استان تهران خبر داد. هیاتی پنج نفره که اعضای آن توسط هیات مرکزی نظارت بر انتخابات مشخص می شوند و اگرچه مدتی از زمان تشکیل آن گذشته و یک جلسه آن هم برگزار شده، اما تشکیل آن به تازگی خبری شده است.
وظیفه این هیات طبق ماده 4 قانون نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات مجلس شوراي اسلامي (مصوب سال 65)، نظارت بر كيفيت انتخابات و گزارش تخلفات احتمالی به فرمانداران و بخشداران استان است تا آنها بنا به نظر هيأت هاي مذكور نواقص را برطرف کنند. بر اساس ماده 5 همين قانون، اظهار نظرهای هيأت نظارت استان ها -از جمله استان تهران- در همه موارد مربوط به انتخابات به جز سه مورد قطعیت دارد. اين سه مورد عبارتند از: «ابطال يا توقف كل انتخابات يك حوزه انتخابيه»، «ابطال يا توقف انتخابات شعبي كه در سرنوشت انتخابات تأثير تعيين كننده دارد» و «رد صلاحيت داوطلبان نمايندگي مجلس كه بايد به تأييد هيأت مركزي نظارت برسد». اما در بقیه موارد نظرات آن هيات قطعی و لازم الاجراست.

بنا به گفته ابراهیمی به غیر از خود او، فرهاد رهبر، قاسم محمدطهرانی، محمدحسین صادقی و غلامحسین اسماعیلی اعضای این هیات پنج نفره را تشکیل می دهند. ترکیبی که به نظر می رسد یک طیف سیاسی تنوع سلایق و دیدگاه های سیاسی در آن لحاظ نشده است.  در جدول زير با گرايش هاي سياسي و سوابق اين افراد آشنا شويد:

نام

عضویت در گروه های سیاسی

سوابق

حسین ابراهیمی

جامعه روحانیت مبارز

عضو جامعه روحانیت مبارز، نایب ریيس کمسیون امنیت ملی، ريیس هیات تحقیق وتفحص از شورای عالی ایرانیان خارج از کشور در مجلس هشتم، رییس عقیدتی سیاسی ستاد پدافند هوایی ارتش و عقیدتی سیاسی وزارت دفاع.

فرهاد رهبر

نامشخص

استاد اقتصاد دانشگاه تهران و نايب رییس شورای راهبردی نظام مالیاتی کشور، رییس سابق دانشگاه تهران، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی(پیش از انحلال در دولت نهم)، معاون اسبق اقتصادی وزارت اطلاعات

قاسم محمد طهرانی

نامشخص

رييس دفتر هيات نظارت و بازرسي انتخابات استان تهران در انتخابات سال 88 و 90

محمدحسین صادقی

نامشخص

-

غلامحسین اسماعیلی

نامشخص

رییس کل دادگستری استان تهران

 

اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات چه کسانی هستند؟

به علاوه اعضای هیات مرکزی نظارت بر انتخابات پیش از این در خردادماه امسال تشکیل شده بود. آیت‌الله احمد جنتی، آیت‌الله محمد یزدی، محمدرضا علیزاده، سیامک ره‌پیک و حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی اعضای این هیات هستند که با رای شورای نگهبان به عضویت این هیات درآمده اند.

بر اساس مواد 10 و 11 قانون نظارت شوراي نگهبان بر انتخابات مجلس شوراي اسلامي، از پنج نفر عضو هيأت مركزي نظارت بر انتخابات حداقل يك نفر بايد عضو شوراي نگهبان باشد كه رياست هيأت را نیز يكي از اعضاي شوراي نگهبان به عهده خواهد داشت. این هیات هم حق ابطال انتخابات يا متوقف ساختن آن را ندارد. فقط بايد مدارك حاكي از عدم صحت يا لزوم متوقف ساختن آن را در اختیار شوراي نگهبان قرار دهد تا شورا در مورد ابطال يا متوقف كردن آن نظر بدهد.

27214

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450222

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =