بنا داشتم یادداشتی درباره شرح ماوقع برگزاری دادگاههای حمله کنندگان به دکتر علی مطهری را منتشر کنم که این امر بنا بر معذوریتهای قانونی از سوی دادگاه و غیر علنی اعلام شدن آن" که البته مورد ایرادم بود" میسر نشد.

بهرحال در جریان این حمله توهین ها و اعمال مجرمانه ای نسبت به موکل وارد شد و بنابر اصل 165 قانون اساسی ، اصل برعلنی بودن دادگاهست مگر آنکه‏ به‏ تشخیص‏ دادگاه‏، علنی‏ بودن‏ آن‏ منافی‏ عفت‏ عمومی‏ یا مخل نظم‏ عمومی‏ باشد.

اما در این میان اظهارات رییس و قائم مقام دانشگاه شیراز در مقام دفاع که البته در حاشیه و پس از دادگاه به حقیر منتقل شد ، قابل اعتنا بود.

ایشان معتقد بودند احترام به شعور و دانایی دانشجو در ماجرای دعوتهای صورت گرفته واجبست. دکتر مجید ارشاد می گفت : مگر می شود بدون دلیل به دانشجو گفت که فلان دعوت و یا سخنرانی را كه مجوز آنرا هم اخذ كرده ايد لغو كنيد؟ تشکلهای دانشجویی با هزینه های خود و با زحمت بار سنگین دعوت از میهمانان را بردوش می کشند و به یکباره تمام زحمتشان نادیده گرفته شود؟

وی با ذکر چند مثال گفت: دانشجويان مي خواستند آقای دکتر مهدی خزعلی را دعوت كنند، با توجه به سلسله مراتب وامور  مرتبط ، شورای تامین استان به صراحت لزوم عدم حضور ايشان را اعلام كرد و ما به دانشجو این مصوبه را نشان دادیم و و آنها مجاب شد ند که جلسه را برگزار نكنند.

 همچنین از خانم دكتر الهه کولایی دعوت شده بود و دانشجويان مجوز هم گرفته بودند ، و ایشان تا شیراز آمد ، اما شورا نظر مخالف داشت و لذا نمايندگان شورای تامین ، خودشان ایشان را از پای هواپیما به پرواز دیگر منتقل كرده و به تهران بازگرداندند و دانشجویان نیز "هرچند ناراضی" اما تحمل و تمکین كردند و عكس العملي بخرج ندادند.

در فقره اخیر که دکتر علی مطهری دعوت شد ، اما ماجرا متفاوت بود ، دبیر شورای تامین ( و نه رئيس قانوني شوراي تامين) نامه ای نوشت و در آن ما را توصیه به لغو مراسم کرد، ما نیز آن را فاقد ترتیبات قانونی دانستیم و گفتیم اگر نمی خواهید علی مطهری به شیراز بیاید صراحتا و در قالب دستور شورای اداری و از سوی فرماندار اینرا بخواهید ، نه آنکه توصیه کنید، مگر می توان با یک توصیه نامه دانشجو را قانع به لغو مراسمي كرد كه میهمان دعوت شده ، نماينده محترم مجلس است و تمام مراحل قانوني آن طي گردیده است؟

 دانشجو آنرا از بی عرضگی من و بي مسئوليتي دانشگاه می داند که بخاطر خواهشهای دیگران ، ناتوان از برگزاری یک مراسم سخنراني ساده باشيم. اگر درباره لغومکرر سخنرانی های قبلی مستندا  با دانشجویان مباحثه و اقناعشان می کرديم ، اینبار چه بايد مي گفتيم ؟ بايد مي گفتيم دانشگاه شیراز نمي تواند از فرزند شهید استاد مطهری که پیش از انقلاب از پدرش با ان شرايط خاص كشور بخوبي میزبانی کرده ، میزبانی کند؟ او نماینده مجلس شورای اسلامی است و سخنان او هر روز در رسانه ملی منعکس است ، چرا نباید در جمع محدودی و  میان دانشجویان سخن بگوید؟

دکتر مجید ارشاد که از بیماری نیز کمی متاثر بود ، در این حال گویا انرژی تازه ای یافت و گفت ، اینهمه مقام معظم رهبری از برگزاری کرسی های آزاد اندیشی سخن گفتند، آیا با این وصف می توان نظر ایشان را تامین ساخت که حتی به فرزند شهید مطهری مجال سخن ندهیم؟ اگر بنا بر مجازات باشد ، من مسوولیت همه آنچه که دارم را می پذیرم ولی نمی گذارم شان دانشگاه و دانشجو پایمال شود و اگر در این جایگاه باشم ، همان می کنم که مقام معظم رهبری فرمودند و کرسی های آزاد اندیشی را با خواهش این و آن تعطیل نمی کنم....

مصطفی ترک همدانی

وکیل دادگستری

hamedani_law@yahoo.com

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    6 0
    آقای دکتر ارشاد شما سختی و مشقت دیدید اما ارزش آنرا داشت که بساط خودسری برچیده شود.