در دوران پس از تحریم، پیش بینی می شود با تداوم سیاستهای حمایتی تا 5 سال دیگر دوران شکوفایی صنعت گردشگری برسد و دولت برنامه هایی برای حمایت از گردشگران دارد.

زهرا تالانی: دنیا مردم ایرانی را به مهمان نوازی می شناسد و جاذبه های طبیعی و گردشگری ایران زبانزد است اما همه اینها برای ورود گردشگر کافی نیست و هنوز نتوانستیم جزو کشورهای برتر در جذب گردشگر قرار بگیریم، چون گردشگر علاوه بر این ها نیاز به امنیت و شناخت دارد.

بعد از انقلاب و سپری شدن دوران جنگ، تلاشها برای ورود گردشگر به کشور آغاز شد و اوج آن در زمان دولت اصلاحات و شعار گفت وگوی تمدنها بود.اما با روی کار آمدن دولت نهم و آغاز تحریم ها، صنعت گردشگری دوران رکود خود را آغاز کرد و تیلیغات منفی سبب شد تا این روند نزولی ادامه داشته باشد. در این میان بخش خصوصی بیشترین ضرر را دید به طوریکه اکبر غمخوار عضو هیات مدیره انجمن خدمات گردشگری استان تهران می گوید: در دولت گذشته با پوست کلفتی بازار گردشگری ایران را حفظ کردیم. (اینجا)

اما رویکرد دولت یازدهم نسبت به گردشگری متفاوت بود به طوریکه روحانی در سخنرانی‌های پیش از انتخابات گفته بود: "مجموعه محاسبات نشان می‌دهد اگر ما بتوانیم در طول یک سال 10 میلیون گردشگر وارد کشور کنیم، 13.6 میلیارد درآمد کسب می‌کنیم و این مجموعه گردشگر چهار میلیون شغل ایجاد می‌کند. در حال حاضر ما 3.5 میلیون نفر بیکار در کشور داریم که اگر 10 میلیون گردشگر وارد کشور شوند مشکل اشتغال کاملاً حل خواهد شد."

روحانی پس از انتخاب شدن هم در مورد گردشگری مواضع خودش را حفظ کرد. او چندین بار بر اهمیت گردشگری و درآمدزایی و ایجاد اشتغال از این منظر تاکید کرد.

تغییر سیاستها سبب شد تا گردشگری رونق خود را از همان سال 92 آغاز کند به طوریکه سازمان میراث فرهنگی اعلام کرد ورود گردشگر، در هشت‌ماهه اول سال 1392 نسبت به مدت مشابه سال 1391 با 24 درصد افزایش به 3.5 میلیون نفر رسیده است. این شرایط سبب شد تا نشریه «فاینشنال تایمز» در گزارشی به روند ورود گروه‌های بزرگ هتل‌سازی و پتانسیل‌های ناشناخته گردشگری در ایران بپردازد. در این گزارش آورده شده بود که " با نزدیک شدن به رفع احتمالی تحریم‌ها در صورت رسیدن به توافق جامع هسته‌ای‌، گروه‌های هتل سازی در سراسر جهان اکنون ایران را یک محل سرمایه‌گذاری مناسب با پتانسیل‌های گردشگری فراوان می‌بینند." (اینجا)

با حمایتهای دولت و مسئولان، استانهایی هم که جاذبه های گردشگری دارند فعال شدند مثلا مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان از تعیین مسیرهای جدید گردشگری با همکاری فعالان بخش دولتی و خصوصی تشکل‌های صنفی گردشگری در این استان خبر داد. (اینجا)

همچنین معاون عمران و روستایی بنیاد مسکن انقلاب کشور گفت: از بین ۱۵۰ روستا در کشور که برای تبدیل به روستای گردشگری هدف گذاری شده، ۵ روستا از استان اصفهان انتخاب می‌شود. (اینجا)

گردشگری در دوران پسا تحریم

مجموعه اقدامات دولت در سالهای 92 به بعد سبب شد تا دوباره گردشگری رونق پیدا کند و گردشگران خارجی به کشور کهن و تمدن 2500‌ساله اقبال نشان دهند. دولتی‌ها از رزرو مجدد هتل‌ها و صندلی‌های پروازی می‌گویند و از سه برابر شدن تعداد گردشگران خارجی در ایران.خوشبختانه موفقیت ایران در مذاکرات هسته ای هم سبب شد تا پنجره جدیدی برای گردشگری کشور باز شود. در شرایط جدید سازمان میراث فرهنگی ، برای جذب گردشگر و سرمایه گذار برنامه ریزی هایی را آغاز کرد به طوریکه سلطانی فر رئیس سازمان خبر از تهیه یک بسته پیشنهادی برای سرمایه گذاران داد تا شرایط سرمایه گذاری و نیازهای آن مشخص شود. (اینجا)

کشورهای غربی و اروپایی هم از شرایط جدید ایران و رفع تحریم ها استقبال کردند و تلگراف در گزارشی با عنوان «امیدواری ایران برای جذب 20 میلیون گردشگر یک سال پس از تحریم» نوشت: صنعت گردشگری ایران در آستانه رشدی سریع با رفع تحریم‌های اقتصادی قرار دارد و حالا تعداد بیشتری از مردم کشورهای غربی بی‌صبرانه در انتظار بازدید از ایران هستند و در داخل ایران نیز طرح‌هایی نیز برای توسعه شرکت‌های گردشگری‌، هتل و امکانات توریستی در دست اجرا است. (اینجا)

با این حال بسیاری از فعالان عرصه گردشگری مشکلات این حوزه را علاوه بر سیاستهای دولت و تحریم ، کمبود زیرساختهایی مانند هتل خوب می دانند. در این باره اکبر غمخوار عضو هیات مدیره انجمن خدمات گردشگری استان تهران معتقد است که یک تقاضای نهفته و علاقه ای برای مردم دنیا وجود دارد که به ایران سفر کنند و الان شرایط آن همانطور که توضیح دادم فراهم شده است از این رو میزان تقاضا بالا رفته است برای همین باید تاسیسات زیربنایی را توسعه دهیم . تا کنون یکی از دلایل عدم توسعه این زیربناها تحریم بود چون سرمایه گذار در جایی حضور می یابد که اصل و سود پول او بازگشت داشته باشد. خوشبختانه اکنون این علاقه مندی برای سرمایه گذاری در بخش هتل، مراکز تفریحی و حمل و نقل وجود دارد. (اینجا)

برخی فعالان این حوزه هم معتقدند برای تامین زیرساختها و ساخت هتل، مشکل تحریم نیست بلکه سیاستهای داخلی مقصر است.. جمشید حمزه زاده رئیس جامعه هتلداران ایران می گوید: یررسیها نشان می دهد که 90 درصد مشکلات برای سرمایه گذاری در بخش هتل داخلی هستند ؛ مثل گران بودن زمین، عدم تسهیلات بانکی، عوارض و مالیات ها. (اینجا)

آینده گردشگری

آنچه مسلم است گردشگری صنعتی درآمدزا با اشتغالزایی فراوان است به طوریکه ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی، با اشاره به میزان اشتغال‌زایی گردشگر داخلی و خارجی گفته است: براساس مطالعات انجام شده به ازاي هر ۶ نفر گردشگر خارجي که وارد کشور شود، يک شغل و به ازاي هر ۲۵ گردشگر داخلي نيز يک شغل ايجاد مي‌شود.( اینجا)

همچنین غمخوار هم معتقد است که اگر قیمت نفت را بشکه ای 50 دلار در نظر بگیریم هر گردشگر 1500 دلار در کشور خرج می کند که معادل 30 بشکه نفت می شود و درآمد عاید کشور می شود و اگر یک میلیون گردشگر داشته باشیم 30 بشکه نفت صرفه جویی کردیم. اگر هم به 10 میلیون نفر برسد 300 میلیون نفت صرفه جویی کردیم و به این صورت اقتصاد نفتی از کشور حذف می شود. (اینجا)

با تداوم روند جذب گردشگر و فراهم شدن شرایط برای حضور سرمایه گذاران علی باقر نعمتی مدیر کل بازاریابی و تبلیغات سازمان گردشگری می گوید: انتظار می رود با استمرار سیاست ها و تدابیر دولت و ثبات مدیریت کلان سازمان و ادامه حمایتهای دولتی تا 3 تا 5 سال آینده وضعیت سرمایه گذاری در صنعت گردشگری به نتیجه دلخواه برسد. (اینجا)

شاید به همین دلیل است که رسانه های خارجی در روزهای پس از توافق هسته ای ایران و کشورهای ۵+۱ گزارش های متعددی درباره جاذبه های گردشگری ایران نوشتند. مثلا گاردین هم تهران را امن تر از لندن خواند (اینجا) و یا تلگراف ۱۱ مکان را به مخاطبانش معرفی کرد تا در سفر به ایران از دست ندهند (اینجا) و حتی بی‌بی‌سی هم پنج نکته را در سفر به ایران مهم دانست (اینجا) و روزنامه نیویورک پست آمریکا هم پیست اسکی دیزین را جایگزینی برای پیست های اروپایی معرفی کرد (اینجا) و البته روزنامه تایمز آو اسرائیل با حسرت نوشت: 20 میلیون گردشگر در صف ایران.

همه اینها البته غیر از اقدامات انگلیس، فرانسه و آلمان برای تسهیل سفر به ایران بود. انگلیس و فرانسه، هشدارهایشان برای سفر به ایران را لغو کردند (اینجا و اینجا) و آلمان هم از ایران خواست با سرعت بیشتری ویزای توریست های آلمانی را تایید کند. (اینجا)

از همه اینها مهمتر که با وجود ناامنی ها در ترکیه، قطار لوکس گردشگران اروپایی هم در راه ایران است و حداقل فعلا قرار نیست برنامه هایش لغو شود. (اینجا)

47232

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =