نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت درباره رویداد فرودگاه جده، بازارگردی زائران ایرانی و عدم ثبت نام حجاج تا اطلاع ثانوی در برنامه گفتگوی ویژه خبری توضیح داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمين سيد علي قاضي عسكر، نماينده ولي فقيه در امور حج و زيات در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو به سئوالات مجری برنامه، خانم کوه خضری جواب داد. او درباره عدم ثبت نام حجاج جدید، برگزاری عمره و مسایل فرودگاه جده توضیح داد که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید:

 

بحث بازارگردی ها در زائران ایرانی حج را چطور می خواهید رفع کنید؟
بر اساس آمار و اطلاعات دقیق به دلیل کارهای فرهنگی گسترده مسئله بازارگردی کاهش جدی یافته. تا چند سال قبل به گونه ای وضعیت ما بود که موقع بازگشت حجاج برای بار آنها کاروان اضافه کنیم. در دو سال اخیر، واقعا ظرفیت بار هواپیما پرنمی شود و کار گسترده فرهنگی کردیم و فرمایشات مقام معظم رهبری نقش کلیدی داشته و در گفتار زائران است که نباید وقتمان را به بازارگردی بگذرانیم.

 

چقدر هر زائر ارز به سفر می برد؟
به صورت متوسط نفری ۱۰۰۰ دلار می برند. از زائران نظرسنجی کردیم که چقدر هزینه کرده اند. میانگین این عدد روی ۱۰۰۰ دلار بوده.

 

قیمت تمام شده سفر حج چقدر است؟
تمام مبلغی که از زائران گرفته می شود برای آنها صرف می شود. مقام معظم رهبری و امام راحل توصیه کرده اند برای حج سودجویی نداشته باشیم و ما این را رعایت کمرده ایم. حمل و نقل و مسکن و تدارک و اینها دقیق محتاسبه و نرخ گزاری می شود.و در ۳ سال اخیر مبلغی را صرفه جویی کردیم و مبلغی هم از بانک گرفتیم و سال اول ۲ میلیون تومان به زائران برگرداندیم. اگر نرخ ارز افزایش نیافته بود، قیمت گذاری ما افزایش نمی یافت. ولی چون نرخ ارز ۳ برابر شد، ما از حاجی مجبور شدیم اینقدر بگیریم. عزیزان ما در بعثه کار جدی کردند. طبق تورم ما باید ۱۵ درصد افزایش قیمت را داشته باشیم ولی تلاشگران حج توانستند تورم را حذف کنند و حتی مسکن را از قیمت دو سال قبل، پایین تر اجاره کردند و امسال حدود ۵ درصد کمتر نرخگزاری شد. آنچه در توانمان بود انجام دادیم.


از فرصت حج برای بیداری اسلامی چقدر استفاده شده؟
از ظرفیت حج هر قدر می توانیم استفاده می کنیم ولی همه امکانات دست ما نیست. در عربستان باید هماهنگی هایی صورت بگیرد. بخشی را به نام دیپلماسی حج انتخاب کردیم و در سالهای اخیر با ۴۰ کشور در حد وزیر و معاون وزیر تعامل و گفتگو کردیم. آنها به ایران آمدند و ما به کشور آنها رفتیم. ضمن اینکه همایشهای حج نیز در کشورهای دیگر برگزار شد.
کارها بسیار با برکت بوده و برخی از کشورها آنچه ما انجام دادیم یاد گرفتند و خودشان انجام می دهند. اقدامات بعثه مقام معظم رهبری برای باشکوه شدن حج در حال برگزار است.

 


در شرایط فعلی منطقه از ظرفیت حج چطور می توان استفاده کرد؟
کشورهایی که تحت تاثیر جریانات تکفیری قرار گرفتند، ممکن است شبهات دروغ زیادی علیه شیعیان مطرح می کنند. این که می گویند قرآن شیعه با قرآن سایرین متفاوت است. مجال پیدا کردن مسایل فرقه ای را نباید بگذاریم انجام شود و نباید حرمت حرمین شکسته شود. نقش ما باز کردن ذهنهاست. دوست داریم با دولت عربستان در این باره تعامل کنیم تا اجازه بروز حرکتها را بدهیم. مقام معظم رهبری هم فرمودند حج فقط مال ایرانیها نیست مال امت اسلام است و باید کانون وحدت باشد.


آیا از روحانیون کاروان می شود برای بهینه کردن زندگی اسلامی-ایرانی استفاده کرد؟
ما ۴ سال است مهارتهای زندگی را در بحث روحانیون کاروان وارد کردیم. حدود یک ماه زائران در اختیار روحانیون کاروان هستند. برخی انسی با مجالس دینی نداشتند.


آیا کاروانها سطح بندی شدند؟
ا
ین جزو ایده الهاست ماست ولی نتوانستیم این را دنبال کنیم. ما زائران فرهیخته را جدا کردیم و برنامه آموزشی داریم. در آینده باید قطعا به سمت سطح بندی کاروانها برسیم.


برنامه های فرهنگی امسال برای زائران چیست؟
ما تمام تلاش خود را کردیم تا تفاوت روحی و معنی برای زائران به وجود بیاید. اموزشهای مجازی را نیز دنبال کردیم تا همه را به سمت معنویت سوق بدهیم. مردم نیز این را دنبال می کنند. اخلاق و معارف را دنبال می کنند و مردم نیز استقبال می کنند و کتابهای زیادی نیز چاپ شده که موثر است.


برنامه کاروانها با وقت نماز تداخل می یابد. برای این برنامه ریزی شده؟
اصلا برنامه کاروانها را وقت نماز تداخل ندارد. شاید در ذهن شما این است چون نماز ما ۳ وعده است ولی آنها نماز عصر و عشا را جدا می خوانند و ممکن است زائر ما حضور نداشته باشد. اما برنامه غذایی و سایر برنامه های ما با نماز تداخل ندارد. در مدینه نیز زائران ما در مرکز شهر حضور دارند و سریع می توانند به هتلها برسند و به برنامه های خود برسند.

 

محل اسکان زائران در مکه فاصله زیادی با حرم دارد. برای سهولت تردد تدبیر کرده اید؟
در مدینه این مشکل را نداریم چون اغلب زائران ما در اطراف حرم هستند. ولی در مکه زائران ما طرح توسعه مسجد الحرام را می بینند.و این طرح چند سال است انجام شده و بسیاری از هتلهای اطراف حرم تخریب شده. سیاست ما اجاره هتل با کیفیت در اطراف حرم است. در دو سه سال اخیر ما حدود ۵۰ درصد ساختمانهای نامناسب را حذف کرده و کیفیت را بالا برده ایم. ولی زائران توقع هتل ۵ ستاره نداشته باشند. ما تلاش کردیم بهترین را اجاره کنیم.

 

سختگیری روحانیون کاروان برای برخی از زائران عجیب بوده. آموزش خاصی برای این روحانیون داده شده؟
قبلا نیز مرتب به روحانیون عرض کردم که مناسب حج، سخت نیست. از دوره کرد و طواف، به هیچ وجه سخت نیست. گاهی ازدحام است ولی نباید سخت باشد. روحانیون نیز همراهی می کنند. جایی نیز متوجه شویم سختگیری شده، تذکر می دهیم و اگر اعتنا نکنند برخورد می کنیم.

 

حادثه جده در حج تمتع اثری داشت؟
ا
ین حادثه، بسیار تلخ بود و بد هم منعکس شد و در اذهان به گونه دیگری جلوه کرد. همان شب دوستان ما از بعثه و سازمان حج در فرودگاه بودند. خودم اولین نفری بودم که از این حادثه مطلع شدم. پلیس فرد خاطی را دستگیر کردد و مقامات عربستان قول اشد مجازات دادند. افکار عمومی ملت ایران جریحه دار شده و باید پاسخ مناسب داده شود. آنها تعبیر کردند به اشد مجازات می رسانند. اگر این اتفاق بیفتد زمینه برای عمره سال بعد فراهم می شود. عمره از سفر حج برنامه ریزی می شود و طبیعی است آنها زودتر تسریع کنند. با ارتباطات ما امیدواریم این اتفاق بیفتد.

 

آیا خبری از ثبت نام جدید است؟
من احساس شرمم را در این باره منعکس می کنم. اتفاقی قبل از ما افتاده و قرعه کشی کردند مردم را طولانی در نوبت نگه داشتند. ۱۵ تا ۱۶ سال دیگر با همین سهمیه مردم در نوبت خواهند ماند. معنی ندارد در این فاصله ماعده ای را پشت نوبت قرار دهیم. رایزنی شده ۲۰ درصد اضافه می شود. امیدواریم بتوانیم مردم را دوباره ثبت نام کنیم. اطمینان می دهم خارج از نوبت کسی را به هیچ وجه نمی فرستیم و هر کس منصرف می شود نوبت به نفربعدی می رسد و شرعا اجازه نداریم به دیگران نوبت بدهیم.

 

آیا بیماری مرس در عربستان برای زائران خطرناک است؟
هر بار این اخبار به گوش ما می رسد عزیزان پزشکی حج و زیارت تلاشهای خود را افزایش می دهند. طی سالهای گذشته این مسایل را بارها داشتیم. انواع بیماریها را گفتند. در یک سال هم ۳۰ هزار زائران ما را به دلیل ترس از بیماری نگذاشتند. همان سال بیماریهای عادی ما از سالهای قبل کمتر بود. آنچه صحبت می شود مربوط به مکه و مدینه نیست. درباره ریاض و جاهای دیگر است. ما پیش بینی و مراقبتهای خود را داریم با دیدن کوچکترین علامت برخورد می شود. تاکنون یک مورد بیماریهایی از این دست هم نداشتیم.

 

از فرصت حج به خوبی استفاده می شود؟
حج می توانید در ابعاد روحی، روانی و اجتماعی و وحدت اسلامی می تواند تاثیرگذار باشد. ارتباطاتی در حوزه اقتصادی می توانیم برقرار کنیم و کالاهای کشورهای اسلامی ایجاد شغل برای جوانان مسلمان کند. ده ها فرصت دیگر دارد. سازمان ملل می خواهد برای جهان تصمیم بگیرد ولی اگر ما از ظرفیت حج درست استفاده کنیم، در موسم حج می توان برای مشکلات جامعه اسلامی چاره اندیشی کرد. زائر اگر درست از حج استفاده کند و محتول شود، می تواند دیگران را نیز متحول کند. تلاش ما بهره برداری در تمام حوزه هاست. ولی هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم. ظرفیتها نیاز به کار جدی بیشتری دارد. انتظار داریم مردم نیز دعا کنند تا ما نیز موفق شویم. مردم اصرار می کنند برای ما آداب سفر، تاریخ اسلام و اسرار معارف بگویید. برخی می گویند شما که می گویید امام زمان در سفر حج است چطور می شود او را زیارت کرد؟ در حرمها زائران ما مشغول خواندن دعا و نماز هستند. در گذشته اینطور نبود. رهبر انقلاب فرمودند اهانت به مذاهب اسلامی حرام است. زائران ما این را به خوبی فهمیده اند. ما نیز با مسئولان عربستان در حال تعامل هستیم تنشهای وهابیون و افراطیون کمتر شود و حج آرامی داشته باشیم.

 


۲۳۱ ۴۲

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 450094

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اریا A1 ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    21 3
    به خدا تو این شرایط پول دادن به عربستان صلاح نیست.اخه چرا پولی به اون میدیم که بر ضد ما استفاده میکنه.
  • علی A1 ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    19 2
    سلام این همه سفارش شده حجاج خرید نکنند اونوقت نفری سه میلیون و پانصد هزار تومان میتوانند ببرند یعنی چی؟
  • علیرضا IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    4 15
    حج تمتع یک فریضه سیاسی و عبادی است اینقدر ما مسائل را با هم قاطی نکنیم و از ظرفیت حج به نحو مطلوب و در جهت انسان سازی استفاده کنیم .دولت فعلی در حال تعامل با جهان است و برای حفظ وحدت بین شیعه و سنی دو قطب اصلی جهان اسلام ایران و عربستان چاره ای جز وحدت ندارند حتی در ظاهر عمره مفرده و حج تمتع غیر از عمل مستحب و واجب و بحث حضور ایرانیان در کشور عربستان ظرفیت بسیار بزرگی دارد که اگر به قول رهبر فرزانه بدرستی از ان استفاده شود باعث انسان سازی شده و تاثیر زیادی در جامعه و زندگی مردم خواهد داشت
    • رامین A1 ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
      0 0
      داداش نونت توی این قضیه ست بیخود اسمون ریسمون بهم نباف
    • علی A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
      4 0
      اقای علیرضا شما قاطی کردی صحبت سر خرید و هزینه کردن است کجای کاری؟
  • سالار A1 ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    1 0
    این همه اعمه و پیامبر تاکید کردن که کمک به نیازمند ثوابش بیشتر از حج است.اگه حجاج ایرانی به جای این همه هزینه به مستمندای داخل کمک کنن میدونید دیگه مستمندی باقی نمیمونه؟؟ اگه واقعا این سفر حج برای چشم هم چشمی و پز دادن نباشه هیچ صف گشیدنی در کار نبود ؟؟چرا در کمک به هم نوع صف نمیکشیم؟؟همیشه از همه چی برداشت اشتباه داریم مخصوصا مقوله حج. مستمندان واجب تر از حج هستند