هشدار ۲۰ دانشمند از ۸ کشور جهان درباره عاقبت جنگل‌ها

دانشمندان درباره پیامدهای گرمایش زمین و تاثیر آن بر جنگل ها هشدار داده و اعلام کردند جنگل های جهان از تغییرات آب و هوایی گذشته جان سالم بدر بردند اما امروزه باید خود را با تغییراتی سریع وفق دهند.

واحد مرکزی خبر نوشت: 

بیست دانشمند از هشت کشور جهان هشدارهای خود را درباره خطراتی که جنگل ها را تهدید می کند از جمله تغییرات جهانی ناشی از فعالیت های انسانی در شماره ویژه نشریه ساینس که به «سلامت جنگل ها» اختصاص داشت در شماره روز جمعه بیست و یک آگوست منتشر کردند.
سوزان ترامبور و همکارانش از موسسه بایوشیمی جنا در آلمان می گوید : در دراز مدت ، جنگل ها احتمالا نسبت به تغییرات آب و هوایی و زیست محیطی ناشی از فعالیت های انسانی انعطاف پذیری از خود نشان می دهند. اما در کوتاه مدت و میان مدت ، این تغییرات ممکن است برای مساحت چهار میلیارد هکتار اراضی جنگلی منطقه اسکاندیناوی جدی شود.
سیمون لوویس و همکارانش از دانشگاه کالج لندن و دانشگاه لیدز با مطالعه جنگل های نواحی استوایی بر اثرات تخریبی ناشی از جنگل زدایی گسترده تاکید و درباره استفاده از اراضی جنگلی برای کاشت گیاهانی چون سویا و نخل هشدار می دهند.
پیامدهای تغییرات آب و هوایی بر جنگل های استوایی ، مهمترین کانون تنوع زیستی و اولین جذب کننده دی اکسید کربن، بسیار خطرناک خواهد بود. برخی مطالعات نشان می دهد افزایش دمای هوا تا پایان قرن(دو تا نه درجه سانتیگراد) باعث خشکسالی بسیار شدید در مناطق استوایی و مانع بازتولید گیاهان و ذخیره دی اکسید کربن خواهد شد.
اما مطالعات روی جنگل های آمازون نشان می دهد این اثرات از هم اکنون قابل مشاهده است. بر این اساس جنگل های آمازون دی اکسیدکربن تولیدی انسان را کمتر از گذشته جذب می کنند.
به گفته پژوهشگران موسسه ژئولوژیک آمریکا ، تغییرات آب و هوایی پیامدهای جدی بر جنگل های مناطق معتدل همچون اروپا و آمریکای شمالی برجای خواهند گذاشت. در دهه های گذشته نیز خشکسالی در این مناطق باعث ضعیف شدن مقاومت درختان در برابر تهاجم حشرات و عوامل بیماری زا و نیز افزایش خطر آتش سوزی های بزرگ شده است.
بنا بر اعلام سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد ، جنگل ها منبعی برای امرار معاش بیش از یک میلیارد نفر در جهان اند. بر اساس این گزارش که در ژوئن دو هزار و چهارده منتشر شده ، سیزده میلیون شغل در جهان وابسته به جنگل هاست و دست کم چهل و یک میلیون شغل بطور غیرمستقیم به جنگل ها ارتباط دارد. در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به خصوص در آفریقا ، جنگل اصلی ترین منبع انرژی برای دو میلیارد و چهار صد میلیون نفر ، چهل درصد جمعیت کشورهای کمتر توسعه یافته است که از آن به عنوان سوخت استفاده می کنند. به علاوه جنگل ها منابع اصلی ساخت مسکن برای یک میلیارد و سیصد میلیون نفر در جهان اند.
به نوشته لوموند ، هدف از انتشار این مقالات علاوه بر آگاه کردن دولت ها درباره ضرورت اتخاذ سیاستی جهانی برای جنگل ها ، برگزاری کنفرانس هایی بین المللی همچون کنفرانس آب و هوای پاریس است تا تصمیمات مشترک برای حفظ سرمایه های جهانی گرفته شود. 

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    6 0
    وضع جنگلهایذما از همه وخیم تر است بعد سد سازی های عظیم هم برای نابودیشان می کنیم