کمیسیون برجام را بهارستانی ها هم جدی نگرفته اند /  پزشکی که به جای دیپلمات رئیس شد

ریاست کمیسیون برجام درغیاب علاء الدین بروجردی با سال ها سابقه دیپلماتیک و فعالیت در حوزه سیاست خارجی به علیرضا زاکانی رسیده است که نه تنها دیپلمات نبوده بلکه بیشترین سابقه وی مربوط به حضور در جریان های دانشجویی ، سیاسی و رسانه است.

عبدالله احمدی: با تشکیل کمیسیون برجام و پیش از انتخاب هیئت رئیسه این کمیسیون که کار ویژه آن بررسی متن توافق هسته ای (برجام) در مجلس است، شاید کمتر کسی می توانست فکر کند که ریاست این کمیسیون حساس به کسی برسد که هم مخالف توافق بوده و اظهارات تند و تیز وی درباره این توافق و تیم مذاکره کننده  در نطق پیش از دستور وی در در روز به نتیجه رسیدن توافق هسته ای در مجلس تیتر رسانه های حامی جبهه پایداری شده بود. ( اینجا)

یکی از موضوعاتی که اخیر باعث جنجال در فضای رسانه ای شد تکذیب اظهارات زاکانی از سوی علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی و عضو تیم مذاکره کننده بود که ادعای زاکانی را کذب خوانده بود. (اینجا ببینید)

اما مسئله دیگری که شاید علیرضا زاکانی را در گمانه زنی ها برای ریاست کمیسوین برجام از اذهان دور می کرد، عدم تخصص و تجربه او در زمینه هسته ای و سیاست خارجی و همچنین حضور محمد حسن ابوترابی فرد، نائب رئیس اول مجلس ،علاء الدین بروجردی ، رئیس کمیسیون امنیت ملی ، منصور حقیقت پور نائب رئیس این کمیسیون واسماعیل کوثری،عضو  دیگر این کمیسیون بود که به دلیل حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اشراف کاملی به مذاکرات هسته ای و متن برجام دارند.

هر چند که ابوترابی فرد به دلیل حضور در هیئت رئیسه طبق آئین نامه داخلی نمی توانست برای ریاست کمیسون کاندیدا شود اما افراد دیگر هر کدام می توانستند برای گرفتن این مسئولیت خود را نامزد کنند اما آنطور که منصور حقیقت پور، نماینده مردم اردبیل در مجلس به خبرآنلاین گفته است تنها دو عضو کمیسیون نامزد ریاست بوده اند و علاوه بر علیرضا زاکانی، حجت الاسلام وحید احمدی نیز برای ریاست کمیسیون برجام ثبت نام کرده بود اما رای اکثریت اعضاء زاکانی بوده است.

حقیقت پور همچنین درباره انتخاب نشدن بروجردی به ریاست کمیسیون که در گمانه زنی های رسانه ای به عنوان اولین گزینه از او یاد می شد، تصریح کرد: آقای بروجردی اصلا برای ریاست کمیسیون ثبت نام نکرده و کاندیدا نشده بود در حالی که اگر وی نامزد می شد، حتما می توانست رای اعضای کمیسیون را به دست آورد.

همچنین سید حسین نقوی حسینی که روز گذشته به عنوان سخنگوی کمیسیون برجام انتخاب شد به خبرآنلاین می گوید: اعضای کمیسون از آقای بروجردی درخواست کردند که برای ریاست کمیسیون نامزد شود اما وی این در خواست را نپذیرفت و نامزد نشد.

نقوی حسینی همچنین دلیل عدم نامزدی بروجردی برای ریاست کمیسیون برجام را منع قانونی نداسته و تاکید می کند که منع قانونی برای ریاست کمیسیون تنها شامل اعضای هیئت رئیسه می شود و  روسای کمیسیون ها می توانند همزمان ریاست دو کمیسیون را برعهده بگیرند اما آقایان ابوترابی فرد و بذرپاش به دلیل منع قانونی نتوانستند عضو هیئت رئیسه کمیسیون شوند.

حال، با بررسی سوابق  تحصیلی و تخصصی دو نامزد ریاست کمیسیون برجام مشخص می شود که حجت الاسلام وحید احمدی نیز، دارای مدرک فوق لیسانس حقوق، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، عضو فراکسیون رهروان ولایت و موافق توافق است و علیرضا زاکانی دارای مدرک دکترای پزشکی هسته ای است که ظاهرا در رشته خود فعالیت چندانی هم ندارد. وی همچنین عضو کمیسیون شوراها و از اعضای فراکسیون اصولگرایان است .

نکته دیگری که می توان در نقد انتخاب وی ذکر کرد این که کمیسیون برجام باید فارغ از نگاههای سیاسی و جناحی به بررسی کارشناسانه و دقیق متن توافق هسته ای بپردازد حال این که رئیس منتخب این کمیسیون خود دبیرکل یک حزب سیاسی است و این مسئله می تواند در جهت دهی این کمیسیون موثر باشد.

این در حالی است که علاء الدین بروجردی دارای مدرک فوق لیسانس روابط بین الملل، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و از اعضای فراکسیون رهروان ولایت مجلس و موافق توافق به شمار می آید. وی که در زمان مسئولیت علی اکبر ولایتی در وزارت خارجه یکی از معاونت های این وزارتخانه را عهده دار بوده در حال حاضر نیز عضو كميته هسته اي شوراي عالي امنيت ملي است و به دلیل آنکه این توافق باید به تصویب شورای عالی امنیت ملی نیز برسد ریاست وی بر کمیسیون ویژه بررسی برجام می توانست حلقه وصلی میان این شورا و مجلس باشد و به دلیل عدم گرایش وی به جریان های سیاسی و احزاب و گروهها نیز این کمیسیون می توانست با استقلال بیشتری به بررسی برجام بپردازد.

به نظر می رسد ترکیب هیات رئیسه کمیسیون برجام و به ویژه انتخاب یک پزشک به عنوان رئیس آن ، به این معناست که حتی بهارستان نشین ها هم آن را چندان جدی نگرفته اند.

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449892

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    8 1
    مجلس این ماههای اخر را با ارامش بگذراند بهتر است عجله لازم نیست شاید کنگره امریکا با رد توافق زحمت بررسی برجام توسط نمایندگان مجلس را بردارد .
  • بی نام IR ۰۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    5 1
    سئوال این است که چرا کسانی که عضو کمیته شده اند خود را کاندیدا نکرده اند. این فرار از مسئولیت نیست آیا؟ یا اینکه خروجی کمیته از قبل مشخص شده و متناسب با آن اعضا خود را کاندیدا کرده اند که این از آنهم بدتر است
  • بی نام IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    9 1
    مدرک دکترای ایشان هم با سابقه ای که از آقایان هست به احتمال زیاد در شرایط برابر کسب نشده و با روشهایی که همه با آن آشنا هستیم بدست آمده و صرفا عنوانی است آقای دکتر ، خانم دکتر که این بزگواران خیلی شیفته آن هستند
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    3 5
    حرص نخور آروووووم باش
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    11 3
    خدا عالمه که این زاکانی چطور مدرک پزشکی هسته ای گرفته.............................
  • مهرداد IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    4 3
    دوستان حتما یه سری به ویکی پدیا بزنید. به تمام سوالات شما در مورد مدرک این حضرت آقا ... پاسخ میده.