نشست خبری وزیر کشور در حالی برگزار شد که سخنان وی در گفت و گو با خبرآنلاین و واکنش رئیس دستگاه قضا به آن، از جمله محورهای سوالات خبرنگاران بود.

به گزارش خبرنگار خبرآنلاين ، وزير کشور در پاسخ به سوالي درباره بحث احراز صلاحيت ها که اخيرا در گفت و گو با خبرآنلاين مطرح کرده بود(اينجا) گفت: در تایید صلاحیت ها اصل بر برائت است مگر اینکه خلافش ثابت شود. پیگیر حقوق همه اطراف انتخابات هستیم.

عبدالرضا رحماني فضلي همچنين در پاسخ به سوالي درباره حضور نيروهاي نظامي در انتخابات نيز گفت: دخالت دستگاه های نظامی در عرصه انتخابات به عنوان عنصر سیاسی، نه در قانون پیش بینی شده و نه به مصلحت است.

وزیر کشور به سخنان صبح امروز آیت الله آملی لاریجانی رئيس قوه قضاييه درباره مصاحبه ديروزش واکنش نشان داد و گفت: به نظر من ایشان گزارش را خودشان نخوانده اند و به ایشان اطلاع داده اند. رحمانی فضلی ادامه داد: من گفتم عدم احراز صلاحیتی که مبتنی بر عدم تحقیق باشد درست نیست که همچنان به نظر من درست نیست. در هر آزمون دیگری، اگر نمره نیاوردید قبول است اما نمی شود گفت ما وقت نداریم و از شما امتحان نمی گیریم. بنابراین عدم احراز صلاحیتی که مبتنی بر عدم تحقیق باشد، مورد قبول نیست.


وزير کشور همچنين گفت: ما خودمان از آقای آملی و منبرهای علما یاد گرفتیم که اصل بر برائت است. ما نمی توانیم همه را مجرم بدانیم مگر اینکه عکسش ثابت شود. ما همه را مبرا می دانیم مگر اینکه خلافش ثابت شود. حتی کارهای روزانه ما بر اساس اعتماد است.ایشان رئیس قضات ما و رفیق ماست. باز بیشتر توضیح دهند اگر توضیحات قانع کننده بود ما می پذیریم.

رحماني فضلي همچنين گفت: نظارت استصوابی در قانون است و کسی آن را نفی نمی کند. کسی معترض آن نیست. دخالت اجرا در نظارت را هیچ کس نمی پذیرد. بر عکس هیچکس دخالت نظارت در اجرا را نیز نمی پذیرد. مسائل کاملا روشنی است و کافی است حسن نیت داشته باشیم. کافی است که با ادب با یکدیگر حرف بزنیم و یکدیگر را عوام خطاب نکنیم. به نظر من کم صبری است که ما یکدیگر را متهم می کنیم به چیزی که سئونات اسلامی نمی پذیرد. من در آن مصاحبه هم گفته ام ( لينک مصاحبه با خبرآنلاين در اول اين خبر آمده است)  که روش ما تعامل و مذاکره است. الان در مسائل جاری کشور نیز هر مسئله ای را نمی پذیریم جلسه می گذاریم و حرف می زنیم. همه را دعوت به صبر، حوصله بیشتر می کنیم. آنچه برای ما مهم است که آرامش در جامعه است تا در جامعه جهانی با اقتدار وارد شویم. ما اهل صلح هستیم و اگر به ما عوام بگویند ناراحت نمی شویم . من در برابر عظمت هستی عوام هستم.

وزير کشور در ادامه نشست خبري خود گفت: انتخابات آزاد مبتنی بر ضوابط قانونی است. قانون حاکمیت خودش را دارد. اگر مواردی باشد که منع قانونی در مورد افرادی ازسوی یکی از دستگاه ها باشد ما ملزم هستیم.

رحماني فضلي در ادامه نشست خبري خود گفت: باید به عنوان دولت جمهوری اسلامی بدانیم وارث چه اهداف بلندی هستیم و چه هزینه هایی برای انقلاب خود پرداخته ایم.

وی با اشاره به اینکه ما مدیون امام راحل خود هستیم که با اندیشه های قوی و ایمان خود توانست کالبد ملت ایران را به گونه‌ای تبدیل کند که همه ملت یک پارچه خمینی شدند، افزود: شکر گذاری ما این است که قدردان میراث انقلاب و مردم عزیر کشورمان باشیم.
وزیر کشور ضمن گرامیداشت یاد شهدای دولت، با بیان اینکه در حوزه‌های مختلف اقتصادی شاهد ثبات و رونق نسبی بوده ایم اظهار داشت: یقینا در شرایط موجود با رفع تنش‌های بین المللی میتوانیم از ظرفیت‌های مالی و طبیعی و تکولوژیکی بهره لازم را برده و گام های بلند تری را برداریم.


رحمانی فضلی با اشاره به اینکه کشور در آستانه انتخابات قرار دارد، گفت: ان شاء الله یکبار دیگر مانور قدرت ملی را در عرصه سیاست توام با مشارکت بالای سیاسی و سلامت به منسه ظهور برسانیم.
وی در خصوص اشراف امنیتی بیان داشت: در خصوص تقویت امنیت داخی به دنبال افزایش امنیت ملی هستیم.
وزیر کشور با بیان اینکه در حوزه‌های فرهنگی با نظارت و تعیین سیاست‌ها کارهای خوبی انجام شده است گفت: بیشترین توفیق را در حوزه سیاست خارجی داشتیم.
وی با بیان اینکه محدودیت‌ها و تحریم هایی که داشتیم از موقعیت تهدید به موقعیت فرصت تغییر کرده و به فرصت و عامل برد برای کشور تبدیل شده است گفت: که این در نتیجه تدابیر و رهنمودهای رهبری و رئیس جمهور است.
رحمانی فضلی افزود: توانستیم موضوع پیچیده سیاسی، امنیتی را در بحث هسته‌ای و ماده ٤١ منشور سازمان ملل، حل کرده و توانستیم این مرحله را پشت سر بگذاریم و از حالت انزوا خارج شویم.
وی تاکید کرد: قطعا می‌توانیم از فرصت ایجاد شده در جهت بهبود مناسبات سیاسی و اقتصادی استفاده کنیم.

رحماني فضلي همچنين درباره دستور العمل هاي ابلاغي به وزارت کشور درباره انتخابات گفت:دستورالعمل انتخاباتی جدیدی به ما ابلاغ نشده است.فرمایشات رئیس جمهور در حکم دستورالعمل است. تحقیقات در امر بررسی صلاحیت ها فقط از 4 مرجع قانونی معتبر است.

وي همچنين گفت: به اتباع غیر مجاز خارجی هیچ خدمتی ارائه نمی شود. روزانه حدود 2000 نفر از اتباع غیر مجاز طرد می شوند.

وزير کشور همچنین با اشاره به وضعیت کشور در حوزه سیاست داخلی خاطرنشان کرد: به لطف خدا در این حوزه طی دو سال اخیر با ثبات و نشاط مواجه بودیم که فعالیت احزاب، ‌NGOها و ایجاد وحدت و انسجام داخلی و نیز همراهی و همدلی سران قوا و مسئولین و مردم همه نشان از نشاط سیاسی توأم با فعالیت است.

وزیر کشور با اشاره به برگزاری دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال جاری، تصریح : امروز همه از مردم و مسئولان اجرایی و نظارتی گرفته تا نامزدهای انتخابات خود را آماده می‌کنیم تا بار دیگر قدرت ملی خود را در عرصه سیاسی توأم با مشارکت قوی تحت لوای قانون اساسی و سلامت انتخابات به نمایش بگذاریم.

رحمانی فضلی همچنین به وضعیت امنیت داخلی کشور اشاره و با تأکید بر این‌که طی دو سال اخیر تلاش‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است،‌ خاطرنشان کرد: در حوزه امنیت داخلی هیچ مشکلی و ناامنی وجود ندارد و به لطف خدا امروز کشور از لحاظ امنیتی در ثبات کامل و شرایط مناسب و پایداری قرار دارد.

وی با بیان این‌که رصد و دیده‌بانی کامل در داخل کشور برقرار است،‌ گفت: در راستای تقویت امنیت داخلی وزارت کشور تلاش می‌کند که با توسعه پایدار و فعال کردن اوضاع اقتصادی بتواند امنیت داخلی کشور را افزایش دهد.

وزير کشور درباره مجوز براي تجمع مقابل سفارت انگلستان و برخورد نيروي انتظامي با اين تجمع هم گفت: ما هیچ درخواست تجمعی در مقابل سفارت انگلیس نداشتیم. برای همین هم وظیفه نیروی انتظامی برخورد با شکل گیری هر نوع تجمع بدون مجوز است.

رحماني فضلي در خصوص برگزاري انتخابات الکترونيکي نيز گفت: انتخابات در 9 کلان شهر انشاالله با جلب نظر شورای نگهبان به صورت 100 درصد الکترونیک برگزار می شود. در انتخابات پیش رو برای هر استان تعرفه خاص با رنگ خاص و مدل خاص در نظر گرفته می شود.

وي همچنين در پاسخ به سوالي درباره برخورد با شعار مرگ بر آمريکا در مراسم تشييع جنازه شهدا در اصفهان نيز گفت: در تشییع جنازه شهدا اولا برخوردی با شعار مرگ بر آمریکا صورت نگرفته است بلکه تعداد انگشت شماری از افرادی که محرک رفتارها و شعارهای افراطی علیه مسوولین و تصمیمات مورد توافق در نظام بودند مدیریت شدند، ثانیا بازداشتی نبوده است بلکه 2 یا 3 نفر یادشده چند ساعتی در کنترل دستگاه ضابط قرار گرفتند.

دبير ستاد مبارزه با مواد مخدر در پاسخ به سوالي درباره عملکرد اين ستاد در مبارزه با مواد مخدر گفت: قیمت شیشه در بازار نسبت به سال قبل چهار برابر شده که نشان دهنده موفقیت ماست. اما همچنان کشت خشخاش در افغانستان افزایش پیدا کرده. تجارت مواد مخدر سودآور است. 60میلیارد دلار سود مواد مخدر در دنیاست. سیاست دوگانه کنترل عرضه و کنترل تقاضا همزمان با هم انجام شود که اولی با نیروی انتظامی است.

عبدالرضا رحماني فضلي همچنين درباره مجوز حزب اتحاد ملت نيز گفت: هر حزبی که تشکیل می شود براي کسب مجوز فرآیندی دارد. اول از وزارت کشور تقاصا می کنند و وزارت کشور استعلامات را انجام می دهد و در کمیسیون ماده 10 مطرح مي شود. در این کمیسیون نمایندگان قوه قضائیه، قوه مقننه و مجریه هستند. اگر افراد رای نیاورند، خب مجوز نمی دهند. الان برای اتحاد ملت مجوز اولیه داده شده و باید اقداماتي صورت بگیرد تا در نهایت پروانه حزبی صادر شود. اين حزب در اسامي هيئت موسس برخي افراد را عوض کرده اند تا توانسته اند مجوز اوليه را بگيرند. 
وي همچنين گفت: هر کسی در چارچوب قانون فعالیت کند، ما حمایت می کنیم. دوستان شورای مرکزی را بیاورند و ما دوباره بررسی کنیم. ما وقتی در قانون تحزب را قبول کرده ایم باید بقیه موارد را نیز بپذیریم. البته بعد از آن نیز نظارت قانونی بر احزاب وجود دارد. و هر کجا قوه قضائیه و وزارت اطلاعات ببینند رفتاری بر خلاف قانون انجام می دهند تذکر می دهند و موضوع را پیگیری می کنند.

وزير کشور تاکيد کرد که این حزب اکنون در مرحله فعالیت نیست.

رحماني فضلي به اظهارات اخير يکي از مداحان که گفته بود ليست مداحان در انتخابات مجلس داده مي شود گفت: مسجد جایگاه سیاسی است اما جایگاه احزاب نیست. آنجا محل امن است، محل آگاهی دادن است و اگر محل احزاب باشد، محل درگیری می شود. مرسوم بوده که تا حالا همه لیست می دادند و اين برای نشاط انتخاباتی است و همیشه جمعی از مداحان نیز لیست می دادند. ما نگران نیستیم. اگر مداحان می خواهند به مجلس بیایند، مشکلی ندارد، بیایند.

وزير کشور همچنين درباره انتخاب استاندار جديد استان فارس هم گفت: تغيير  استاندار فارس قبل از توافق هسته اي و برجام بوده است. علل موجبه موفقیت ما در سیاست خارجی، اتحاد، وحدت، انسجام، تبعیت از رهبری و قدرت بخشیدن به اقتصاد است. اگر ما می خواهیم توفیقات برجام به داخل هم بیاید، باید تلاش کنیم علل موجبه را بیشتر تقویت کنیم. ما هیچوقت در سیاست داخلی با انفعال برخورد نکردیم. واقع قضیه این است که در قضایای شیراز یکی موضوع برخورد با آقای مطهری بود که با همکاری همه نیروها توانستیم موضوعی را که سال ها با عناوین مختلف انجام می شود و برخورد قانونی نشده بود با اصل مسئله بدون سیاسی کردن مسئله یا جنجال برخورد قانونی بکنيم. یا در مورد استاندار فارس ما جدلی با مجلس نداشتیم. مجلس هم کسی را معرفی کرد و ما هم معرفی کردیم و جمع بندی اینگونه شد. شخص آقای روحانی که هیچ امری را بدون تدبیر و بدون در نظر گرفتن مصالح عمومی انجام می دهد، منفعل نبوده اند.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449877

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آرش IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    16 1
    ساده ترین اصل حقوق را نادیده میگیرند؟
  • بابک RO ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    22 1
    کم کم داره از وزیر کشور خوشم میاد یه زره
  • تدبير و اميد A1 ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۲
    30 1
    من بعنوان يك ايرانى از ادب ، متانت و معرفت وزير كشور متشكرم انشالله همه مسؤلان تلاش كنند فقط به خدمت و نوكرى مردم فكر كنند و بدانند امروز ديگر زمان ادبيات خشن و همراه با عصبيت و تندخوئى و قلدرى به اتمام رسيده و زمان تدبير و مفاهمه و مذاكره است من بعنوان يك جوان آرامش و امنيت و صلح و رفاه ميخواهم و اين جز با عقلانيت بدست نمى آيد ، خداوند همه ما را به راه راست هدايت فرمايد كه همان مسير الهى و خدمت به خلق است . يا على
  • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۷
    11 0
    اصلا اقای لاریجانی مگه رییس دستگاه قضایی نیست.لطفا بشینن به کارهای مربوط به خودشون برسن