علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت هفته دولت در برنامه تلویزیونی روزآمد توضیحاتی درباره عملکرد این وزارتخانه داد.

بر اساس گفته های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم صورت مسئله را تشخیص داده است و بر اساس آن تصمیم گیری می کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در برنامه تلویزیونی روزآمد شبکه 5 سیما گفت:« ضمن یادی از شهیدان رجایی و باهنر باید یک چیزی را که شهید رجایی اوایل که نخست وزیر شده بود گفت، بگویم. اینکه او تاکید کرد من کاسه بشقاب فروش بودم. »

ربیعی ادامه داد:« آن وقت در گفتمان عمومی جا داشت. امروز برای جوان ها می خواهم بگویم من هم کارگر بودم و این یک افتخار برای انقلاب است که آدم های پایین اجتماعی که شایستگی دارند می توانند در آن رشد کنند. من افتخار می کنم که کارگر بودم.»

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخش دیگری از توضیحات خود در رابطه با عملکرد این وزارتخانه در دولت یازدهم گفت:« حل مساله بیکاری یک موضوع چند وجهی است. یک بخش خود بیکار است. یک بخش بحث دولت است. یک بحث هم جامعه است. واقعا نقش دولت بی بدیل است و من اصلا نمی خواهم آن را انکار کنم. ما با 56 درصد کسری رشد در هشت سال روبرو بودیم که این اثر خودش را دارد می گذارد. و با یک تاخیر برای ورود به بازار کار روبرو هستیم. یعنی ما با باز کردن دانشگاه ها و پایین آوردن سطوح امتیازهای ورود به دانشگاه حدود 4 میلیون و نیم نیرو را با تاخیر وارد بازار کار کردیم. این ها دارد آثار خودش را در دولت تدبیر و امید می گذارد.»

او افزود:« حدود 45 درصد از بیکاران ما را فارغ التحصیل ها دارند تشکیل می دهند. واقعا برنامه ریزی برای اینها سخت است. تیپولوژی نیروی کار عوض شده است. منابع مالی کم شده ، قیمت نفت نصف شده است. یک رکودی که من اسمش را گذاشتم رکود تلمبار شده شگل گرفته است. چون  هر یک درصد رشد حدود 100 هزار شغل برای ما می تواند به ارمغان بیاورد. ما حدود 56 درصد کسری رشد داریم طبق برنامه ای که پیش بینی کرده ایم.»  

ربیعی با نقد سیاست های اشتغال در هشت سال دولت قبل توضیحات خود را اینگونه ادامه داد:« در هشت سال معدل رشدی که در نظر می گیریم تقریبا 56 درصد کسری رشد داریم. ما باید به این ها پاسخ دهیم. بنابراین الان ما در چند جهت داریم حرکت می کنیم. یک جهت با بهبود فضای کسب و کار است. آماده کردن اینکه ایرانی ها بیایند به ایران و سرمایه های خودشان را بیاورند. ما در این راستا حمایت می کنیم و زمینه باید لازم باشد. در این دو سال خیلی تلاش کردیم شرایط را تسهیل کنیم. در شاخص های جهانی هم در حال حاضر وضع کسب و کار مان بهبود پیدا کرده است. از طرف دیگر ما پارسال رشد 3 درصد را تجربه کردیم اما اصلا کافی نیست. امسال خودمان را برای رشد 5 درصد آماده کردیم. شاید این ابهام به وجود بیاید که چرا به سمت رشد بالاتر نمی روید؟ در پاسخ باید گفت که اقتصاد کشور را اگر مثل یک کیک در نظر بگیریم در سال ها کوچک شده است.»  

بر اساس گفته های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم روی ظرفیت های مشاغل شرکت های کوچک حساب باز کرده است:«  در حال حاضر روی بخشی از مشاغل که مقام معظم رهبری هم در ابلاغ سیاست های شان بود یعنی شرکت های کوچک و متوسط داریم تمرکز می کنیم. اینجا ظرفیت های خالی زیادی وجود دارد و خوشبختانه می توانم بگویم در سال 93  با سرمایه گذاری صورت گرفته مدعی هستم 400 هزار نفر بیمه شده رسمی ایجاد کردیم.»  

او در پاسخ به این پرسش که ما در حال حاضر چرا تکنسین تربیت نمی کنیم، اینگونه پاسخ داد:« این حرف کاملا درست هست. دانشگاه باید تکنسین یا تئوریسین تولید کند. متاسفانه ما اندازه گیری کردیم نسبت فارغ التحصیل هایی که یک استان دارد با شغل هایی که مورد نیاز است در برخی استان ها فقط 20 درصد فارغ التحصیلان می توانند به آنجا بروند. در حال حاضر سازمان فنی حرفه ای منابع خوبی برای این موضوع در نظر گرفته است و ما آموزش از روستا تا  شهر را داریم. بر این اساس متناسب با شغل های مورد نیاز استان این موضوع گسترش پیدا می کند.

ربیعی در بخش دیگری از صحبت های خودجوان ها را مخاطب قرار داد و گفت:« می خواهم به جوان ها بگویم که چشم انداز روشن است. ما امید زیاد داریم. »

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت یازدهم را دولتی با تجربه معرفی کرد و گفت:« این دولت مساله را شناخته است و صورت مساله را پاک نمی کند. با برنامه ریزی داریم پیش می رویم. خود ما آژیر می کشیم و خودمان بحث مطرح می کنیم.»  

او همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا از اعضای خانواده فردی بیکار هست یا خیر، گفت:« توی فامیل و هر جا می روم این موضوع وجود دارد. هر روز من بیرون هستم و جاهای زیادی تنهایی هستم که این موضوع را می بینیم.»  

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    0 0
    آقای ربیعی ما هروقت شماوبقیه همکارانتان در برنامه ها میبینیم برای سلامتی خودتان وخانوادهتان دعامیکنیم انشالاله زنده باشید تمام کارگران بوشهری دوستت دارن