واحد مرکزی خبر نوشت:


نخست وزیر ترکیه از تمایل خود به ارائه پیشنهاد پست وزارت به نمایندگان احزاب مخالف خبر داد و گفت : اگر مامور تشکیل دولت شوم از احزاب جمهوریت خلق و حرکت ملی وزیر انتخاب می کنم.

به گزارش روزنامه زمان ؛ داوداوغلو گفت: براساس قانون اساسی ترکیه رئیس مجلس باید شمار سهمیه احزاب سیاسی را که در مجلس حضور دارند به فردی که مامور تشکیل دولت انتخاباتی شده است ، اعلام کند.

وی با تاکید بر اینکه براساس قانون اساسی ترکیه تصمیم گیری درباره حضور نمایندگان احزاب در دولت انتخاباتی به فراکسیون های آنان ارتباطی ندارد ، گفت : شخصی که مامور تشکیل کابینه شده است براساس سهمیه احزاب پیشنهاد خود را به نمایندگان ارائه می کند و آنان این پیشنهاد را یا قبول و یا رد می کنند.

درپی ناکامی نخست وزیر موقت ترکیه برای یافتن شریکی جهت تشکیل دولت ائتلافی هفته گذشته داود اوغلو رسما حکمی را که از سوی رجب طیب اردوغان برای تشکیل دولت دریافت کرده بود به وی بازگرداند و رئیس جمهور ترکیه هم باتوجه به مدت باقی مانده یک هفته ای برای تشکیل دولت ائتلافی این حکم را به کمال کلیچداراوغلو رهبرحزب جمهوریخواه خلق که درانتخاب هفدهم خرداد پس از حزب عدالت و توسعه بیشترین کرسی در مجلس را بدست آورده بود ، نداد و (یکم نوامبر) دهم آبان را تاریخ برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد.

دو حزب جمهوریخواه و حرکت ملی گرا اعلام کرده اند دردولت موقتی که کشور را بسوی انتخابات زودهنگام می برد سهیم نخواهند شد حزب دمکراتیک خلق آمادگی خود را برای حضور در دولت موقت اعلام کرده است.

اردوغان مسئول تشدید تروریسم در ترکیه است

رئیس حزب جمهوریت خلق ترکیه ( سی اچ پی ) رئیس جمهور این کشور را مسئول تشدید خشونت ها در ترکیه دانست.

کمال قلیچدار اوغلو رئیس حزب جمهوریت خلق گفت : رجب طیب اردوغان تلاش می کند با ایجاد کابوس در ترکیه قدرت خود را حفظ کند . وی مسئول تروریسم و خونریزی در ترکیه است.

وی دیروز پیش از نشست سران حزب جمهوریت خلق در آنکارا در سخنانی تاکید کرد ، ترکیه پیش از هر چیز نیازمند صلح و وفاق اجتماعی است.

قلیچدار اوغلو در پاسخ به سوالی در این باره که پس از آنکه حزب جمهوریت خلق اعلام کرد هیچ نماینده ای از این حزب در دولت ویژه انتخابات شرکت نخواهد کرد ، برخی خبرها حاکی از آنست که حزب عدالت و توسعه به برخی نمایندگان مستقیما پیشنهاد پست وزارت را ارائه خواهد کرد ، گفت : در حزب جمهوریت خلق افرادی که تا این اندازه بی شخصیت باشند ( و چنین پیشنهادی را بپذیرند ) وجود ندارند.

قلیچدار اوغلو در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد ، من از هیچ تلاشی برای تشکیل دولت ائتلافی خودداری نکردم اما سران حزب عدالت و توسعه کابوس را ترجیح دادند.وی گفت :‌آنان عمدا اوضاع را در ترکیه به این نقطه رساندند. آنان با ایجاد فضای کابوس این پیام را به مردم می دهند که رای ندادن شما به ما موجب شد ترکیه گرفتار این اوضاع شود.

رئیس حزب جمهوریت خلق با تاکید بر اینکه ترکیه اکنون با کودتای غیرنظامیان مواجه است ،‌ گفت : اکنون در ترکیه موازین حقوقی وجود ندارد. دموکراسی به حال تعلیق در آمده است و قانون اساسی اجرا نمی شود.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =