ایرنا نوشت:

رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران ضمن ابراز خرسندی از بازگشایی سفارت خانه های دو کشور، تصریح کرد که ایران بازیگر مهمی در منطقه به شمار می آید و کشورهای غربی برای حل بحران خاورمیانه به ایران نیازمندند.

«ریچارد بیکن» نماینده مجلس عوام در حاشیه مراسم بازگشایی سفارت ایران در انگلیس در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در ارتباط با اهمیت بازگشایی سفارت خانه های دو کشور گفت: برای رسیدن این روز، انتظار کشیده ایم؛ ایران بازیگر مهمی در خاورمیانه است و جای تأسف دارد که ما برای مدت طولانی با آن ارتباط دیپلماتیک نداشته ایم.
این نماینده مجلس عوام افزود: بازگشایی سفارت، فرصت هایی در حوزه آموزش، تجارت و فرهنگ برای دو کشور به وجود آورده است.
رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران ادامه داد: این بسیار مهم است که بتوان با تهران رابطه داشته باشیم. ایران منطقه را به خوبی می شناسد و باوجود اینکه بسیاری از کشورها در غرب - از جمله انگلیس، فرانسه و یا آمریکا - تلاش می کنند جریان بحران داعش و آنچه در سوریه و عراق می گذرد تاثیرگذار باشند اما با مشکل مواجه شده اند.
وی افزود: فکر می کنم درگیر شدن ما در 100 سال گذشته، به اوضاع کمک نکرده است زیرا به علم و بینش کشورهایی همچون ایران نیاز داریم.
بیکن با یادآوری اختلافات مذهبی و فرقه گرایی در منطقه گفت: همه ما خواهان صلح در خاورمیانه و در دو سوی خلیج فارس هستیم، زیرا افق صلح در خاورمیانه و مشرق زمین، درصورتی که مردمانش بتوانند راهی برای حصول به آن پیدا کنند، قابل توجه خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه ایران در ایجاد چنین فضایی نقش بسیار مهمی دارد، افزود: فکر می کنم بسیاری از مشکلات در خاورمیانه، سوریه، عراق و داعش نمی تواند بدون ورود کشورهایی همچون ایران برطرف شود زیرا بینشی عمیق نسبت به موضوعات دارد و مسائل را خوب می شناسد.
بیکن، بابیان اینکه برخی مداخله جویی های غرب در منطقه در 100 سال گذشته با اقبال مواجه نشده است، افزود: ما نیازمند کشورهایی همانند ایران هستیم تا بتوانیم ضامن صلح در خاورمیانه باشیم.

وی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگاری که از بیکن خواسته بود نظرش را در خصوص واکنش رژیم صهیونیستی نسبت به بازگشایی سفارت انگلیس در تهران بدهد، گفت: فکر می کنم که این (نگرانی) انعکاس دیدگاه رژیم فعلی اسرائیل است.
بیکن یادآورشد: رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد) به بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) گفته است که شکست در حل بحران فلسطین تهدیدی به مراتب بیشتر از ایران هسته ای دارد.

وی همچنین در مورد روند ترمیم مناسبات میان لندن و تهران نیز گفت: فکر نمی کنم که بازگشایی سفارت انگلیس به تنهایی بتواند سبب ایجاد دوستی شود... ایران یکی از قدیمی ترین تمدن های خاورمیانه به حساب می آید که تاریخی بیش از سه هزار سال دارد اما به این مساله در غرب توجه نمی شود و ما از تأثیرات آن غافل هستیم.
این سیاستمدار انگلیسی افزود: برای اینکه با کشوری دوست هستید، سفارت ایجاد نمی شود؛ سفارت با کشورهایی خواهید داشت که بخواهید با آن ها تعامل کرده و مناسباتتان را تقویت کنید.
رئیس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران خاطرنشان کرد: این آغاز راه است و به طور حتم نمی گویم که این روند شتاب زده است؛ زیرا ما برای این اتفاق مدت ها منتظر بوده ایم.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449718

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =