ایرنا نوشت:


دکتر 'مهدی دانش یزدی'، معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن اشاره به اهمیت داشتن نمایندگی های فعال دیپلماتیک برای تمامی کشورهای مطرح دنیا گفت: داشتن رابطه و نمایندگی دیپلماتیک هم برای انگلیس و هم برای ایران حایز اهمیت است.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در حاشیه بازگشایی و فعالیت کامل سفارت ایران در لندن، با بیان اینکه هر رابطه دیپلماتیکی طبعاً به الزاماتی نیاز دارد، گفت: برای کشورهای مطرح دنیا مثل ایران که بزرگ ترین کشور منطقه شمرده می شود و با بسیاری از کشورهای دنیا دارای رابطه دیپلماتیک است، داشتن نمایندگی دیپلماتیک در بسیاری از موارد از ضروریات است.

دانش یزدی افزود: نمایندگی دیپلماتیک به عنوان یک مکانیزم توسعه روابط عمل می کند و حتی کشورهایی که نمایندگی دیپلماتیک مستقیم ندارند، به صورت اکرودیته و یا سفیر و یا کاردار غیرمقیم عمل می کنند.
وی تصریح کرد: طبیعی است با توجه به حضور شمار زیاد ایرانی ها در انگلیس و با توجه به مناسبات و روابط تاریخی ما با این کشور، داشتن رابطه و نمایندگی دیپلماتیک هم برای انگلیس و هم برای ایران حائز اهمیت است و این یک بحث یک طرفه نیست.
معاون وزیر خارجه ایران گفت: عده ای فکر می کنند داشتن نمایندگی دیپلماتیک آرزوی یک طرف است اما این گونه نیست. ما مذاکرات طولانی با طرف انگلیسی برای بازگشایی سفارت داشته ایم. البته سفارت ما بعد از وقایع چهار سال پیش که در تهران اتفاق افتاد، بسته شد اما رابطه دیپلماتیک مان هرگز قطع نشد.
وی افزود: به همین دلیل یک سال و نیم پیش همکاران ما در اینجا به نحوی که مقتضی بود و ایجاب می کرد، سفارت را بازگشایی و پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران را بر فراز سفارت به اهتزاز درآوردند و به همین خاطر هم بود که در مراسم بازگشایی و فعالیت کامل سفارت، ما پرچم بالا نبردیم چون وجود داشت و دراین دوران برخی از کارهای کنسولی هم انجام می شد.
معاون وزیر خارجه اضافه کرد: کنسولگری ما در لندن در حدود یک سال و نیم گذشته تا حد زیادی فعال بود و با یک ظرفیت بالای 50 درصد مشغول کار بوده است.
وی تصریح کرد: بدون تردید بازگشایی سفارت و فعالیت کامل آن می تواند در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی باعث ارتقای روابط شود.
دانش یزدی با تاکید بر اهمیت فعالیت فرهنگی نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور افزود: کشور ما برخوردار از یک فرهنگ و تمدن بسیار غنی و قوی هست و شناساندن فرهنگ و تمدن ایران ازجمله وظایف اصلی ما بشمار می آید.
وی افزود: 'جک استراو' وزیر خارجه پیشین انگلیس هم در جریان مراسم گشایش سفارت ایران در لندن با اشاره به این موضوع، تصریح کرد که تمدن و فرهنگ ایران سابقه ای بسیار طولانی تر از تمدن و فرهنگ انگلیس دارد.
دانش یزدی گفت: گسترش زبان و فرهنگ فارسی و شناساندن انقلاب اسلامی و تشیع در جامعه انگلیس که بسیاری از مسلمان جهان در آن زندگی می کنند، بسیار حائز اهمیت است.
وی اضافه کرد: با توجه به دلایل یادشده وجود و فعالیت سفارت ایران در لندن، لااقل از دید ما بسیار اهمیت دارد و قطعاً دارای ضرورت است.
معاون وزیر خارجه ایران در مورد ازسرگیری فعالیت کامل بخش کنسولی سفارتخانه های ایران و انگلیس گفت: تا آنجا که من می دانم، هنوز در رابطه با ارائه خدمات کنسولی توافق کاملی میان ما و انگلیس صورت نگرفته است اما انتظار می رود در آینده نزدیک با مذاکراتی که صورت خواهد گرفت، بتوانیم به توافق هایی در این زمینه که مثبت و کمک کننده باشد، دست یابیم و تلاش وزارت خارجه ایران نیز بر این بوده و هست و من به آینده این مساله خوش بین هستم.

وی افزود: البته برخی تحولات کنسولی نیز دراین میان صورت گرفته است به طور مثال سفارت انگلیس در تهران از روز دوشنبه قرار است برای پاسپورت های دولتی (سیاسی و خدمت) ویزا صادر کند و انتظار می رود با مذاکرات آتی بتوانیم به توافقی با آنها دست یابیم که ویزا برای پاسپورت های عادی هم صادر شود.

معاون وزیر خارجه ایران اضافه کرد: بخش کنسولی ما در لندن نیز در حال حاضر اقدام به صدور ویزا نمی کند و این امر مستلزم آن است که با طرف انگلیسی مذاکرات بیشتری صورت دهیم که این مشکلات برطرف شود و تلاش ما نیز بر همین امر است. من خوش بین هستم که انشا الله به زودی این مشکلات برطرف خواهد شد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =