عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: در حال حاضر کمبود پرستار در بیمارستان ها وجود دارد که با تربیت کمک پرستار در مراکز خصوصی این مشکل در کوتاه مدت حل خواهد شد.

به گزارش خبرآنلاین، یکی از کاربران خبرگزاری که گویا پرستار هم هست از این که مراکز خصوصی تربیت پرستار شکل گرفته اند و بعد از یک سال به بازار کار وارد می شوند گلایه داشته و می گوید: چرا باید بیمارستان ها از مراکز خصوصی تربیت پرستار نیرو بگیرند؟


در همین باره، مره صدق عضو کمیسیون بهداشت مجلس به خبرآنلاین می گوید: متاسفانه از سال ها پیش میزان ورودی دانشکده های پرستاری بر اساس ضوباط علمی نبوده. طبق ضابطه، باید به ازاء هر پزشکی که فارغ التحصیل می شود 7 تا 8 پرستار فارغ التحصیل می شد که این تقسیم بندی صورت نگرفت.


او ادامه داد: بعد از انقلاب به خاطر نیازی که به وجود پزشک داخلی حس می شد و کمبودی که باعث شده بود پزشک از خارج برای درمان به ایران بیاید، به تربیت پزشک توجه ویژه ای نشان داده شد که این توجه به بخش پیراپزشکی نبود.


عضو کمیسیون بهداشت مجلس با بیان این که در حال حاضر دوره کاردانی پیراپزشکی هم وجود ندارد گفت: اگر الان هم بخواهیم ظرفیت تربیت پرستار را بالا ببریم، اقلا چهار سال دیگر طول می کشد تا نیرو بتواند وارد بازار کار شود در صورتی که در زمینه پرستاری دچار کمبود نیرو هستیم.


مره صدق گفت: به همین دلیل تربیت افرادی به عنوان کمک پرستار یک راه حل کوتاه مدت است برای حل مشکل کمبود نیرو. البته این اتفاق خلق الساعه نیست و از قدیم هم نیرویی به اسم بهیار داشتیم که وظایف کمک پرستارها را به عهده داشته است و الان به خاطر کمبود شدید نیروی پرستاری، وزارتخانه تصمیم به تربیت این کمک پرستارها گرفته که برای حل مشکل در کوتاه مدت مفید است.


مره صدق در واکنش به اعتراض دانشجویان پرستاری به جذب کمک پرستار از مراکز خصوصی گفت: این کمک پرستارها نمی توانند جای پرستار را بگیرند چرا که در بازار کار پرستاری آن قدر نیاز به نیرو داریم که این جذب این تعداد محدود مشکلی برای آینده پرستاری ایجاد نخواهد کرد.


او ادامه داد: هر کدام از پرستارانی که به این امر اعتراض دارند و بیکار مانده اند به من مراجعه کنند و من قول می دهم با ضوابط رسمی و قانونی کمتر از یک هفته مشکل اشتغالشان را حل کنم.


او با بیان این که در درازمدت با افزایش تعداد دانشکده های پرستاری و زیاد کردن ظرفیت مشکل کمبود نیرو حل خواهد شد گفت: در حال حاضر در بازار کار پرستاری با کمبود مواجهیم و هیچ پرستاری مشکل اشتغال چه در پایتخت و چه در مراکز استان ها ندارد.

17304

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • الیکا IR ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    2 0
    می فرمایین موقت این یعنی مسکن و این درمان نیست فقط موقتاٌ ممکنه درد رو کمتر حس کنید . نکته بعد کسی که تحصیلات دانشگاهی در پرستاری داره آیا با کسی که یک دوره کوتاه مدت گذرانده یکی هست که میخواین اینا ها رو جایگزین پرستار ها بکنید این از جنبه شغلی پایین آوردن و بی ارزش کردن کار پرستار هست و از سوی دیگر بازی با جان بیمار .حتما میدانید سالهاست کارهای تجربی مثل دندان پزشک تجربی و یا ماما و قابله خانگی منسوخ شده حالا چرا جمعی ناوارد رو با یک دوره کوتاه مدت میخواین جایگزین پرستارها بکنید.نکته آخر اگر نیاز به پرستار هست چرا استخدامشون نمیکنید و خدمات رو واگذار کردید. چرا استخدام رسمی نمیشن؟
  • بی نام A1 ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    2 0
    جالب اینجاست میگن کمبود پرستار وجود داره و میخوان کمک پرستار تربیت کنن.بله کمبود پرستار در بیمارستان وجود داره چون پرستار جذب نمیکنین این کمبود ربطی به وجود نداشتن پرستار بیکار نداره.شما استخدام پرستاری توی همه ی ایران اعلام کنین اگر شخصی با مدرک پرستاری نیومد ثبت نام کنه گردن من.
  • بهار IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۳
    2 0
    کمبود هست درست اما چرا دولت رو مکلف به استخدام نمیکنید؟ پرستار هست اما استخدام نیست حتی قراردادی و یا پیمانی .فعلا تنها راه برای کار پرستاران بستن قرار دادهای یکطرفه با شرکتهایی است که برای بیمارستانها قرارداد تامین نفرات رو دارن .این یعنی حداقل حقوق بدون امنیت شغلی و داشتن مشکلات بسیار از جمله پرداخت با تاخیر حقوق ندادن حق بیمه به تامین اجتماعی و ... این نوع کار کردن برای پرستار فقط بدبختی ومشقت هست .اگر واقعا قصد رفع مشکل دارین اولین قدم استخدام پرستارانی است که سالها بلاتکلیف و با آینده ای تاریک و مبهم در بیمارستانها مشغول به کارند