۰ نفر
۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۱۵

ایرنا نوشت:

رسانه های لبنانی از مداخله ارتش لبنان برای پایان دادن به تظاهرات و ناآرامی های اخیر در مرکز بیروت پایتخت این کشور خبر دادند که از عصر شنبه در اعتراض به «انباشت زباله ها در خیابانها» آغاز شده است.

به گزارش ایرنا، پایگاه خبری «النشره» لحظاتی پیش گزارش داد که در پی خرابکاری و آشوب برخی تظاهرکنندگان، نیروهای ارتش برای کمک به نیروهای امنیتی وارد مرکز بیروت شدند.

براساس این گزارش، گشتی های مشترک نیروهای امنیتی و ارتش، افرادی را که در مناطق ناآرام دست به خرابکاری و اخلال بزنند، دستگیر خواهند کرد.

براساس گزارش النشره، در پی تماس بین «تمام سلام» نخست وزیر، «نهاد المنشوق» وزیر کشور و ژنرال «جان قهوجی» فرمانده ارتش لبنان، آرامش در حال بازگشت به مناطق درگیری و ناآرام در بیروت است.

تظاهرات مردم بیروت عصر شنبه در میدان ریاض الصلح در اعتراض به بحران زباله مقابل ساختمان نخست وزیری آغاز شد و روز یکشنبه نیز ادامه یافت.
بسته شدن محل دفن زباله ها در منطقه «الناعمه» سبب شد تا شرکت خدماتی «سوکلین»، به روند جمع آوری زباله ها در بیروت و حومه و شمار دیگری از مناطق استان «جبل لبنان» پایان دهد و این مساله به انباشت زباله ها در خیابانها منجر شد.
گروه های اجتماعی لبنان به دنبال این رخداد، برای شرکت در راهپیمایی اعتراض آمیز با عنوان «بوی گندتان درآمد»، فرخوان دادند. شهروندان لبنانی در پاسخ به این فراخوان از مناطق مختلف این کشور در مقابل مقر نخست وزیری در میدان ریاض الصلح تجمع کردند.
درگیری ها میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی زمانی آغاز شد که پلیس ضد شورش راه های منتهی به مقر نخست وزیر در مرکز بیروت را بست و در مقابل معترضان اقدام به پرتاب برخی اشیاء کردند.
براساس اعلام رسانه های لبنانی، یک مقام امنیتی گفت که ارتش میدان های ریاض الصلح و الشهداء در مرکز بیروت را از وجود تظاهرکنندگان خالی کرده است.
شبکه خبری المیادین نیز یکشنبه شب از کشته شدن یک تظاهرکننده در بیروت خبر داد.
برخی رسانه ها نیز اعلام کردند که در دومین روز از تظاهرات بیروت، بیش از 70 نفر در جریان درگیری با نیروهای امنیتی زخمی شدند.
این منابع به نقل از رئیس صلیب سرخ لبنان اعلام کردند که حال 10 تن از زخمی ها وخیم است.

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی اعلام کرد که نیروهای امنیتی لبنان روز یکشنبه علیه تظاهرکنندگان معترض در نزدیکی محل استقرار دولت تمام سلام نخست وزیر این کشور در بیروت، از ماشین های آب پاش استفاده کردند.
همچنین در جریان درگیرهای روز شنبه که پلیس برای متفرق کردن افراد معترض به ناکامی دولت در حل بحران زباله، از ماشین های آب پاش و گاز اشک آور استفاده کرد، بیش از 30 نفر زخمی شدند.
کمیته دعوت کنندگان به برپایی تظاهرات، روز یکشنبه با خواندن بیانیه ای در برابر خبرنگاران، خواستار استعفای فوری نخست وزیر شد.
در بیانیه آمده است: ما قبول نمی کنیم که نخست وزیر شاهد دروغ باشد و از وی می خواهیم استعفای خود را فورا تقدیم کند.
این بیانیه همچنین خواستار استعفای نهاد المشنوق وزیر کشور شده است.
تمام سلام نخست وزیر روز یکشنبه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران گفت: راه حل ریشه و عجیب و غریب برای مشکلات وجود ندارد، شما حق اعتراض و فریاد دارید اما مساله فراتر از موضوع زباله هاست و به زباله های سیاسی در کشور مربوط می شود.
سلام، ضمن وعده برای جبران خسارت های وارده به تظاهرکنندگان قول داد کسانی که دستور شلیک را به تظاهرکنندگان صادر کردند، مورد بازخواست قرار گیرند.
وی افزود: من پیش از این نیز نسبت به تعطیلی نهادهای دولتی هشدار داده بودم و گفتم که این مساله باعث فروپاشی دولت خواهد شد.
نخست وزیر تصریح کرد: ما در آستانه وضعیت (بد) مالی هستیم که لبنان را در زمره کشورهای شکست خورده قرار خواهد داد و من نمی خواهم در این مساله سهم داشته باشم. همه مسوولان بدانند، من آدم صبوری هستم اما صبر هم اندازه دارد. این مساله مربوط به شماست، اگر بخواهید صبر کنید من نیز با شما خواهم بود اما اگر چیزی غیر از آن خواستید تصمیم مناسب خواهم گرفت.
وی گفت که تا چند روز آینده هیات دولت را دعوت به تشکیل جلسه خواهد کرد و در صورت عدم حضور وزیران، تصمیم های لازم را اتخاذ خواهد کرد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =