صدای اقتصاد نوشت:

امروز بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران آغاز شد و تا هفتم شهریور ماه هم در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران ادامه خواهد داشت.

در نمایشگاه امسال بیش از 730 مشارکت کننده و غرفه دار در مساحت 30 هزار متر مربع شرکت دارند. برپایی هر ساله این نمایشگاه بی شک یکی از بزرگترین اتفاقات مهم در بخش هنر صنعت فرش محسوب می شود.

از جمله برنامه‌های این نمایشگاه، می‌توان به پذیرش تجار و بازرگانان خارجی جهت حضور در نمایشگاه و مذاکرات تجاری با تولیدکنندگان و صادرکنندگان اشاره کرد به نحوی که با هماهنگی‌های انجام شده توسط مرکز ملی فرش ایران، پذیرش بیش از 70 تاجر خارجی به‌همراه تعدادی از تجار ایرانی مقیم کشورهای مختلف دنیا در دست اقدام است .به عنوان مثال می‌توان به حضور تجاری از کشورهای آذربایجان، عراق، ترکیه، آفریقای جنوبی، لبنان و کشورهای اروپایی به ویزه اروپای غربی اشاره کرد.

برگزاری جلسه آشنایی با خدمات صندوق ضمانت صادرات ایران با حضور مدیران مرتبط از دیگر برنامه‌های جنبی بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران است؛ ضمن آنکه مقدمات دعوت از تجار ایرانی مقیم آمریکا جهت حضور در این نمایشگاه فراهم شده است .

به هرحال، نمایشگاه فرش دستباف ایران، بزرگترین رویداد تجاری است که تجار ایرانی و خریداران فرش دستباف می‌توانند از نزدیک با یکدیگر اشنا شده و به تبادل نظر و انجام مذاکرات بپردازند.

حمید کارگر، رئیس مرکز ملی فرش ایران در مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از لغو ممنوعیت واردات فرش دستباف ایرانی به بازار آمریکا خبرداد و گفت: این اقدام در پی توافقات صورت گرفته 1+5 انجام شد و شرایط لازم را برای باز کردن درهای بازار آمریکا به فرش ایران گشود.

طی سال‌های گذشته فرش دستباف از دهه‌های اوج خود که در آن صادرات به لحاظ کمی، رشد مناسبی داشته فاصله گرفته و در سال ۹۲ به ۳۱۴ میلیون دلار رسید که این رقم در دهه‌های اخیر کمترین میزان ثبت شده در آمار را نشان می دهد.

به گفته رئیس مرکز ملی فرش ایران با سیاستگذاری های صورت گرفته از اوایل سال ۹۳ روند کاهشی صادرات فرش دستباف به سمت روند افزایش صادرات تغییر مسیر داده گرچه تا رسیدن به شرایط راضی کننده راه باقی است .کارگر با اشاره به اینکه در پایان سال ۹۳، صادرات فرش دستباف که در سال ۹۲ بالغ بر ۳۱۴ میلیون دلار بود، به ۳۳۰ میلیون دلار ارتقاء یافت  تاکید کرد: این میزان از  لحاظ وزنی و ارزشی از رشد مناسبی برخوردار بوده است .

در سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۶.۵ درصد از بازار صادراتی ایران به کشور آمریکا بوده و بیش از ۸۰ میلیون دلار صادرات فرش را از آن خود کرده بود .

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449473

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    0 0
    متاسفانه پارسال روز آخر نمایشگاه فرش آن جا بودم اصلا مشتری نه خارجی نه داخلی وجود نداشت فرش فروشان کلی پول داده بودند برای کرایه غرفه و شهرستانی ها فقط بین دو تا چهار ملیون برای آوردن وبردن فرشها اما همه ناراضی از این که چیزی نفروخته بودند،متاسفانه برای ناتوانی در صادرات از نظر کیفی هم فرش ایران بسیار افت کرده ومثل گذشته تفاوت معناداری از نظر کیفی با دیگر نقاط ایران ندارد متاسفانه طراحان خلاق هم مثل گذشته نداریم کجا دیگر طراحانی مثل یوسف زنجانی وعماد وجود دارد