حضور حداکثری منتقدان توافق در هیات رئیسه کمیسیون بررسی برجام

هیئت رئیسه کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس به طور کامل در اختیار منتقدان توافق هسته ای ایران و 1+5 قرار گرفت.

عبدالله احمدي: با انتخابات هيئت رئيسه كميسيون ويژه بررسي برنامه جامع اقدام مشترك (برجام)، مشخص شد كه مواضع اكثريت اعضاي منتخب براي حضور در اين كميسيون، همطراز با موضع مخالفان و منتقدان توافق است كه خود را دلواپس مي دانند. به اين ترتيب تحليل ها در اينباره به واقعيت پيوست. (اينجا بخوانيد)

در انتخاب اعضاي اين كميسيون از دو فراكسيون اصلي مجلس يعني فراكسيون اصولگرايان و فراكسيون رهروان ولايت و همچنين اعضاي مرضي الطرفين كه مواضع آن ها به فراكسيون ها نيز نزديك بود، مشخص شد كه منتقدان توافق هسته اي 8 كرسي كميسيون و موافقان برجام نيز 7 كرسي را به دست آورده اند. اما انتخابات امروز هيئت رئيسه نشان داد كه دو فرمول براي تركيب آن مي توان متصو بود كه فرمول اول تركيب 3 بر 3 مساوي است؛ به اين معنا كه زاكاني، نجابت و نبويان به عنوان اعضاي فراكسيون اصولگرايان (منتقدان توافق) و حقيقت پور، احمدي و نقوي حسيني به عنوان اعضاي رسمي فراكسيون رهروان ولايت سهم برابري در هيئت رئيسه كميسيون دارند. اما به دليل شباهت موضع نقوي حسيني كه به عنوان سخنگوي كميسيون برجام نيز انتخاب شده و همچنين وحيد احمدي به مواضع منتقدين توافق هسته اي، تركيب سياسي هيئت رئيسه را مي توان 4 به 2 و يا حتي 5 به 1 به نفع فراكسيون اصولگرايان (منتقدان توافق) ارزيابي كرد.

اين در حالي است كه اگرچه پيش تر گمانه زني هايي در خصوص به دست گرفتن رياست كميسيون برجام توسط علاء الدين بروجردي، رئيس كميسيون امنيت ملي و سياسيت خارجي مجلس و همچنين اسماعيل كوثري ديگر عضو اين كميسيون مطرح شده بود اما رياست اين كميسيون به زاكاني رسيد.

از آنجايي كه طبق قانون و آئين نامه داخلي مجلس، اعضاي هيات رييسه نمي‌توانند به عضويت هيات رييسه کميسيون‌ها در بيايند  قرار گرفتن محمد‌حسن ابوترابي‌فرد در جايگاه رياست اين كميسون برجام منتفي شد. گزينه ديگر سخنگويي اين کميسيون مهرداد بذرپاش بود اما نتوانست گوي سبقت را از نقوي حسيني كه سابقه سخنگويي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس را داشته بربايد.

 با اين حال و با اين تركيب به نظر مي رسد صدايي كه از اين پس از اين كميسيون شنيده خواهد شد صداي منتقدان توافق هسته اي خواهد بود. بايد ديد موافقان مي توانند در كميسيون بررسي برجام نقشي ايفا كنند كه هم منتقدان را اقناع  كرده و بتوانند صداي خود را از طريق اين كميسيون به عنوان صداي كميسيون برجام مجلس ايران به گوش افكار عمومي برسانند يا صداي منتقدان همچنان غالب خواهد بود؟

27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 449449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    23 5
    مهم نيست هيچ غلطي نميتونن بكنن مردم هوشيارند هوشيار كاكو ادمين جون مادرت بچاپ
  • بی نام A1 ۱۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۱
    12 1
    خدا رو شکر